Projectmatig onderzoek verrichten op basis van doelgroepprofielen en beslissingen nemen op basis van de onderzoeksresultaten... Dat zit sinds jaar en dag in het DNA van de KvK, maar zulke onderzoekstrajecten konden gerust een half jaar in beslag nemen. Bovendien werd de doelgroep weliswaar geënquêteerd, maar er werden geen concepten bij de doelgroep getest.
De KvK was bekend met de , maar had er geen ervaring mee. De voordelen zijn evident. Het is een beproefde manier om in korte tijd nieuwe ideeën te genereren, daar een prototype van te maken en dat direct bij je doelgroep uit te testen. Om vervolgens de feedback weer te gebruiken om de ideeën te optimaliseren. Design Sprint geeft je meer zekerheid dat het resultaat goed aansluit bij de behoeften van je doelgroep en dus succesvoller zal zijn.
KVK geeft dubbele Design Sprint-opdracht
In haar zoektocht naar een Service design expert kwam de KvK zowel bij Netvlies uit als bij een Randstedelijk bureau. Er volgde een interessante ontwikkeling. De KVK besloot de opdracht bij beide partijen uit te zetten. Team Noord (Amsterdam) en Team Zuid (Breda gingen dezelfde uitdaging aan die met een Design Sprint zou worden beantwoord. Zo maakte de KvK kennis met de voor haar nieuwe werkvorm en een vormde zich een helder beeld van deze oplossing. Het doel van de opdracht was om de beste ideeën van beide teams te combineren en op basis daarvan - voor de aanbesteding van de realisatie van het platform - een heldere opdracht te formuleren en kansen voor de toekomst te kunnen genereren (hierdoor kon de worden gevuld met waardevolle toekomstige concepten).
De verdiepende Challenge Sprint
Voorafgaand aan de Design Sprint hebben we in een Challenge Sprint het vraagstuk verder ontleed, inzichten opgehaald bij de stakeholders uit de organisatie, en denkrichtingen onder de doelgroep getoetst. Op basis daarvan konden we een visie op het platform en op de klantreis van de toekomst schetsen en vervolgens vertalen naar concrete bouwstenen. Tot slot hebben we de bouwstenen met op korte termijn de grootste impact nader uitgewerkt in de Design Sprint.
Uitwerking in een Design Sprint
Tijdens de Design Sprint zijn nieuwe ideeën bedacht en beoordeeld. Visueel denken in combinatie met snel valideren zorgde hierbij voor een goede samenhang van visie, strategie en uitvoering. Daarna zijn elementen van de best beoordeelde ideeën samengevoegd in een prototype om de ideeën in korte tijd concreet te maken, waarna we ze vijfmaal direct bij de doelgroep hebben getest. Dit leidde tot zowel waardevolle inzichten in wat goed en minder goed werkte. Ook verkregen we compleet nieuwe inzichten.
Dit project was onze eerste serieuze kennismaking met Design Sprints. De samenwerking heeft ons waardevolle input opgeleverd voor de aanbesteding en de toekomstige uitbreidingen. Het is namelijk van essentieel belang dat alle functionaliteiten en wireframes al bij de doelgroep zijn getest. Hierdoor heb je veel meer zekerheid dat wát je gaat ontwikkelen ook écht zal aanslaan. Een extra zekerheid dat je je budget voor de realisatie effectief besteedt. Design Sprints vormen in ons team inmiddels de nieuwe standaard.
Harald Feijth Product Manager | Kamer van Koophandel