1. Strategische verdieping en analyse oude webshop
Netvlies en Libra Energy startten de samenwerking met een strategische verdieping. Hoe goed functioneert de webshop eigenlijk, als we het gebruiksgemak ervan en de uit de analyse verkregen data in aanmerking nemen? Hoe ziet de doelgroep eruit? Wat zijn de informatiebehoeften van de installateurs? Via interviews met klanten en medewerkers van de klantenservice achterhaalden we de belangrijkste pains & gains van de doelgroep en kansen voor de toekomst. Vervolgens ontwikkelden we in een Design Sprint een prototype van de nieuwe webshop, zodat we die direct bij de doelgroep van gebruikers konden uittesten. De aldus geoogste gebruikersfeedback werd onmiddellijk verwerkt en zo ontstond een blauwdruk van de ultiem functionerende webshop die we voor Libra wilden realiseren.
2. Datakoppelingen
Gezien het enorme productassortiment, het belang van realtime voorraadinformatie en het grote aantal orders, hebben we een datakoppeling gemaakt met zowel het Product Informatie Management Systeem (PIM) als de financiële administratie. We maakten een koppeling met AFAS voor de uitwisseling van data over producten, prijzen, voorraden, klanten, kortingsafspraken, verzendopties, orders en openstaande facturen. Met Stibo Systems (PIM) koppelden we producteigenschappen, productbeheer en taalversies van de productomschrijvingen. Zo kunnen de belangrijkste data op één plek worden beheerd en is product-, voorraad- en orderinformatie voortaan 24/7 realtime beschikbaar. Ook realiseerden we een koppeling met drie design- en calculatietools die installateurs vaak gebruiken. Voortaan kunnen ze op basis van hun calculatie direct de gekozen producten bestellen via de webshop van Libra.
3. Maatwerk webshop in Sylius
Tijdens de strategische verdieping bleken zowel Libra Energy als haar klanten veel en complexe maatwerkwensen te hebben. Het bestellen van zonnepanelen is een hoogst gecompliceerd proces. Gezien de wens om klanten vaker online te laten bestellen, legden we onszelf de eis op dat dit vlekkeloos zou verlopen. We besloten daarom de b2b webshop te ontwikkelen in Sylius, een open sourceheadless e-commerce framework met veel basisfuncties, goed schaalbaar en bij uitstek geschikt om maatwerk in door te voeren. Omdat bij headless development de backend (de business logica) is losgekoppeld van de frontend (de user interface), stelt het de backend- en frontend ontwikkelaars in staat om sneller (door) te ontwikkelen, want ze hoeven niet op elkaar te wachten.
Verder ontwikkelden we de mogelijkheid om op basis van leverdatum te bestellen, omdat deze voor installateurs van cruciaal belang is. Selecteer je de gewenste leverdatum, dan laat de webshop alleen de producten zien die op die dag kunnen worden uitgeleverd.
Ook krijgen installateurs op basis van Elasticsearch logische en gebruiksvriendelijke zoekresultaten, bijvoorbeeld als ze het begrip Wattpiek of veel voorkomende synoniemen invoeren. Een ander maatwerkvoorbeeld is dat als er bijbehorende schroeven worden besteld, de webshop laat zien wat de verpakkingseenheid daarvan is (bijvoorbeeld verkrijgbaar per 50 schroeven) en door een kortingsaanbod stimuleert om 2 verpakkingen te kopen in plaats van het exacte aantal benodigde schroeven. Dit zorgt ervoor dat de logistiek een stuk efficiënter verloopt.