
Webapplicatie Armarium helpt advocatenkantoren met digitaal procederen
Bij Netvlies wordt sinds 2016 hard gewerkt aan een bijzondere webapplicatie, speciaal ontwikkeld voor de advocatuur. Deze speelt in op een grote verandering in de rechtspraak, namelijk het afschaffen van de ‘ouderwetse’ papieren dossiers en een volledige digitalisering van de rechtspraak. Waar er nu bij een rechtszaak, vaak via koeriers, stapels papieren over en weer gaan tussen de rechtbank, eiser en gedaagde, is ieder kantoor straks verplicht dit volledig digitaal te doen. Een grote uitdaging voor veel kantoren. En Armarium is dé webapplicatie die speciaal ontwikkeld is om dit proces voor advocatenkantoren zo soepel en beheersbaar mogelijk te maken. In dit blog vertel ik meer over dit project.
Om zeker te weten dat het product perfect aan zou sluiten bij de wensen van de advocatuur, is het niet alleen voor, maar ook met de advocatuur ontwikkeld. Armarium heeft 7 van de grotere advocatenkantoren van Nederland aangesloten als ‘launching customer’. Bij deze 7 kantoren zijn in totaal bijna 1.000 advocaten werkzaam, waarmee Armarium al direct 5% van de markt bedient met haar product. Naast de Launching Customers zijn er ondertussen ook al diverse andere kantoren die de keuze hebben gemaakt voor Armarium, zodat zij zeker weten dat ze straks klaar zijn voor KEI, bij de invoering later dit jaar. Om het adoptieproces optimaal te laten verlopen binnen de kantoren verzorgt Armarium trainingen en opleidingen om medewerkers en advocaten ook inhoudelijk voor te bereiden op de aankomende verandering en de nieuwe software.
Programma Kwaliteit En Innovatie (KEI) van de Rechtspraak
De Rechtspraak in Nederland heeft besloten mee te gaan in de digitalisering van de samenleving. Procedures moeten daarom sneller en eenvoudiger. Dát is het doel van het programma Kwaliteit En Innovatie rechtspraak (KEI). Digitaal of elektronisch procederen wordt verplicht voor de advocatuur in 2017. De Rechtspraak heeft een portaal gemaakt waar de advocaat zijn stukken kan indienen. Maar naar eigen zeggen van de Rechtspraak zelf biedt dit portaal slechts het minimale, en in het voor veel advocatenkantoren te beperkt in haar mogelijkheden. Een professioneel advocatenkantoor met meerdere lopende zaken zal ook meer functies verwachten dan datgene wat mijnrechtspraak.nl biedt. Daarom heeft de Rechtspraak een aansluitpunt gemaakt. Hierop kunnen softwareleveranciers een oplossing aansluiten die wel voorziet in de wensen van de advocaat.Ontwikkeld voor en met de advocatuur
Armarium speelt precies hier op in en is opgericht om advocatenkantoren te helpen met de digitale communicatie met de Rechtspraak, waarbij het zorgt dat advocatenkantoren overzicht behouden in alle lopende zaken, de communicatie met partijen, zakenadministratie en bewaking van termijnen. Waar mijnrechtspraak.nl een communicatiekanaal is, kan Armarium volledig geïntegreerd worden in de eigen werkomgeving en binnen de eigen processen.
Inzicht in alle lopende zaken en termijnen van kantoor
Waar je met het standaard platform mijnrechtspraak.nl één overzicht per advocaat hebt, heb je met Armarium als kantoor een totaaloverzicht van alle (opende en afgeronde) zaken binnen een kantoor, bij alle gerechtelijke instanties in Nederland. Hierbij kan er worden gewerkt met autorisatieniveaus en kunnen naast advocaten bijvoorbeeld ook secretaresses inloggen. Daarnaast zit er een standaard termijnbewaking in, waarmee kantoren automatisch worden gewaarschuwd als een (reactie)termijn voor een bepaalde zaak bijna verloopt. Zo ontstaat een compleet overzicht van zaken en termijnen binnen een kantoor, waarbij Armarium de advocaat en zijn team centraal stelt.