Een van de grotere en leukere projecten waar ik het afgelopen jaar aan heb mogen werken, was de nieuwe digitale strategie van de Van Tilburg-Bastianen Groep (TB), inclusief de uitrol van tien nieuwe websites. In dit blog vertel ik je wat meer over dit project én over hoe het ons is gelukt om het aantal leads kort na de lancering al te verdubbelen…
Over TB Groep
Met ruim 450 medewerkers en meer dan 30 vestigingen is TB een toonaangevend automotive-bedrijf in Zuid-Nederland en Midden-Nederland. De groep is officieel dealer van Audi, Volkswagen, ŠKODA en SEAT personenwagens en Volkswagen bedrijfswagens en dé erkende dealer van DAF en Kässbohrer trailers. Daarnaast houdt TB zich bezig met lease, autoverhuur, occasionverkoop en schadeherstel.
Inspelen op veranderde klantreis
De aanleiding om naar een nieuwe online partner te zoeken, was voor TB eenvoudig: het online landschap was zwaar verouderd, waardoor het bedrijf tegen allerlei technische beperkingen aanliep. Zo werkten de diverse websites niet naar behoren op mobiele apparaten en was de content ervan niet flexibel te beheren. Maar de belangrijkste reden was misschien nog wel dat TB inzag dat de customer journey van (potentiële) autokopers drastisch was veranderd en dat haar websites hier totaal niet meer op aansloten.
Vroeger bezocht een potentiële klant wel vijf showrooms, nu gemiddeld nog maar 1,2. De zoektocht begint vandaag de dag online en dáár liggen voor ons de grote kansen. Het was dus wel duidelijk dat er iets moest gebeuren. We hebben daarom gezocht naar een online bureau dat niet alleen de techniek beheerst, maar ook op strategisch niveau met ons kan meedenken en ons kan helpen de volgende stap te maken.
Kim Loonen, Marketing Manager | Tilburg Bastianen Groep
Strategische sessies
Het traject startte met enkele strategische sessies met een afvaardiging van directie en marketing van TB. Daarin hebben we samen gekeken naar de doelen, de doelgroep en de customer journey. Dergelijke sessies zijn niet alleen bedoeld om elkaar te inspireren en na te denken over de grootste kansen die er liggen, maar ook om te waarborgen dat iedereen het na de sessies met elkaar eens is over de roadmap. En met ‘iedereen’ bedoel ik niet alleen onszelf en onze klant, maar zeker ook de diverse stakeholders bij de klant die in hun werk te maken hebben met het online landschap. Binnen de digitale transformatie die TB doormaakt is het belangrijk om steeds op de veranderende customer journey in te blijven spelen. Het steeds kunnen en willen veranderen hebben we dan ook binnen de strategie geïntegreerd. Een belangrijke uitkomst van deze sessies was dat TB minder moest uitgaan van ‘zenden wat we allemaal kunnen en hebben’ en beter moest gaan inspelen op de informatiebehoeften van de doelgroep op het moment dat deze zich online oriënteert. Een van de resultaten daarvan is dat TB zich op de occasion website – in tegenstelling tot verreweg de meeste vergelijkbare websites – niet meer focust op alle technische specificaties van een auto, maar uitlegt wat je ermee kunt. Bijvoorbeeld of de auto geschikt is voor het trekken van een caravan. Dat lijkt een kleine stap, maar het heeft wél gezorgd voor een groot verschil in gebruiksgemak, en daardoor ook de resultaten.
De strategische sessies waren erg waardevol voor ons. Ze waren allereerst inspirerend, maar hebben ons ook geholpen om het met elkaar eens te worden over het doel en de beste weg daarnaartoe. Daarnaast hielpen de sessies ons ook tijdens de realisatie, want elk nieuw idee dat we opdeden werd getoetst aan de strategie. Daardoor werden we gedwongen om ons te focussen op de zaken die er écht toe deden.
Kim Loonen, Marketing Manager | Tilburg Bastianen Groep
Realisatie met Scrum
Na het opzetten van de strategie konden we aan de slag met de realisatie. Dat was een flinke klus met behoorlijk wat leuke uitdagingen, zoals:
- het uitrollen van tien websites via een Drupal platform, waarbij de flexibiliteit om werkelijk álles zelf te kunnen beheren essentieel was;
- het doorvoeren van de nieuwe online huisstijl die binnen de design sprint is opgezet zodanig dat dit herkenbaar is als één corporate TB huisstijl, maar nog wel gepersonaliseerd kan worden naar een merk omgeving zoals bijvoorbeeld Audi of Volkswagen.
- het recyclen van componenten binnen de tien sites, waardoor we een enorme efficiencyslag hebben kunnen maken. Veel websites bestaan namelijk uit dezelfde componenten, maar worden voor 20% gepersonaliseerd naar de specifieke customer journey en het merk.
- het platform zodanig flexibel opzetten zodat werkelijk alles voor TB zelf beheerd kan worden
- koppeling met diverse systemen, waaronder een voorraadmodule voor occasions, en systemen voor het afhandelen en opvolgen van leads.
- het afstemmen van de nieuwe contentstructuur op basis van de vernieuwde customer journey tussen marketing en de business
De realisatie hebben we uiteraard volgens Scrum gedaan, waarbij de betrokken medewerkers vanuit TB een werkplek bij ons op kantoor kregen. Hierdoor konden ze de voortgang optimaal volgen en richting aan het proces geven.
Ik had weleens gehoord van Scrum, maar ik had er nog nooit zelf mee gewerkt. Het grootste voordeel vind ik dat je in een hele korte tijd veel meters maakt. Daarnaast is de kwaliteit van het eindproduct veel beter doordat je veel met elkaar spart tijdens de realisatie. Dat werkt veel beter dan dat je een briefing stuurt waar het bureau vervolgens mee aan de slag gaat. Doordat we bij Netvlies op kantoor zaten, waren we onderdeel van het team en hebben we écht goed samengewerkt. Dat was uniek voor ons. Nu we Scrum eenmaal kennen, willen we niet anders meer
Kim Loonen, Marketing Manager Tilburg Bastianen Groep
Snel een goed resultaat
De afgelopen maanden hebben we de tien websites die deel uitmaken van het nieuwe online platform stuk voor stuk gelanceerd. De komende tijd wordt nog hard gewerkt aan diverse uitbreidingen en optimalisaties. Wat we echter al direct zagen, was dat de strategie zijn vruchten afwerpt. Het aantal leads – mensen die dankzij de website naar de showroom komen – is namelijk nu al ruim verdubbeld ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar! Een ander groot voordeel is dat we nu alles doormeten. We hebben de volledige customer journey in kaart en kunnen op basis van data makkelijk bijsturen. Zo kunnen we steeds relevanter zijn voor de brede doelgroep en een steeds beter platform neerzetten wat aansluit bij de business doelstellingen van TB.
Doordat we nu alles vanuit de customer journey van onze klant benaderen, is het aantal leads drastisch toegenomen. Onze digitale strategie werpt dus al direct zijn vruchten af en daar zijn we enorm blij mee!
Kim Loonen, Marketing Manager Tilburg Bastianen Groep