
PIM software: wat is het en wat kun je ermee?
Een interessante trend die we de afgelopen jaren bij onze klanten zien, is de inzet van een Product Information Management (PIM) tool. Maar wat is PIM software nu eigenlijk precies en wat kun je ermee? En – misschien nog wel belangrijker: wat levert een PIM je op? In mijn eerste blog van deze PIM-serie licht ik aan de hand van vijf vragen de basis van PIM toe.
De meeste PIM’s bevatten bovendien standaard allerlei handige opties die je nodig kunt hebben bij toepassingen die met deze productdata werken, zoals:

#1 Wat is een PIM?
Laten we beginnen met een definitie: een PIM is een online tool (of een softwarepakket) waarmee je productinformatie beheert, verrijkt en koppelt aan andere systemen binnen je organisatie (of erbuiten).#2 Wat kun je met een PIM?
Een PIM is dé centrale plaats waar álle productinformatie staat. Deze informatie kan worden:- Geïmporteerd vanuit bepaalde systemen, zoals een ERP-pakket;
- Verrijkt binnen de PIM, bijvoorbeeld met tien taalversies, tags, marketingteksten of visuals;
- Geëxporteerd naar bijvoorbeeld je webshop, een app, technische datasheets of software waarmee je brochures opmaakt.

- Cross selling, upselling en alternatieve producten
- Kanalen
- Talen
- Koppelingen en export/importmogelijkheden

- Completion dashboard
#3 Wat kun je niet met een PIM?
Voor alle duidelijkheid: een PIM is écht alleen bedoeld voor het beheren van productinformatie. Wat je – in tegenstelling tot wat nog weleens wordt gedacht –niet in een PIM kunt regelen, is bijvoorbeeld:- Klanten of consumenten direct laten zoeken of bestellen via je PIM;
- Niet-productgerelateerde informatie of media (zoals een bannercampagne of algemene folders) beheren;
- Voorraadinformatie bijhouden;
- Klantdata c.q. CRM informatie beheren.
#4 Wat levert een PIM je op?
De belangrijkste twee concrete doelen die je met een PIM bereikt, zijn:- Efficiëntie
- Consistentie
#5 Wanneer begin je met een PIM?
Vaak besluiten organisaties tot de inrichting van een PIM op het moment dat ze:- Starten met een ontwikkeling van een nieuwe webshop of app;
- Productdata aan een partner willen aanleveren;
- Een omnichannel e-commerce strategie willen ontwikkelen.