
Gebruikerstests - Wat, waarom en hoe?
Voor onze klanten voeren we regelmatig gebruikerstesten uit. Dit levert nuttige inzichten op, op basis waarvan we een product nog verder kunnen optimaliseren. Maar wat is een gebruikerstest precies? Hoe gaat het in zijn werk en wat levert het op? En wat wordt er van jouw organisatie en van testpersonen verwacht?

Wat is een gebruikerstest?
Een gebruikerstest is in feite een usability test. Je test het gebruiksgemak van een product, in ons geval een website, app of systeem. Een gebruikerstest kan ook worden ingezet om een prototype voor te leggen aan de doelgroep als onderdeel van een design sprint. Wij vinden dat een gebruikerstest meer is dan alleen een usability test. Je test namelijk méér dan alleen het gebruiksgemak. Je test ook het uiterlijk van de website, de sfeer die deze uitstraalt en in hoeverre dit bij je doelgroep past. Gebruiksgemak, sfeer en functionaliteit zorgen voor de beleving, ofwel de user experience. Daarom noemen wij dit een gebruikerstest en geen usability test. Je zou het dus ook een user experience test kunnen noemen, maar gebruikerstest ligt prettiger op de tong. Wat levert een gebruikerstest op? Tijdens de gebruikerstest tackelen we onderzoeksvragen. Na de test weet je waar de doelgroep tegenaan loopt en waarom. Op basis van deze inzichten stellen we een advies op om problemen aan te pakken en je product te optimaliseren. Het uitvoeren van een gebruikerstest heeft de volgende voordelen:- je kunt optimaliseren op basis van feiten in plaats van aannames;
- deze feiten zijn een goed verlengstuk voor gegevens uit tools als Google Analytics;
- je krijgt kwalitatieve feedback met uitleg over ‘het waarom’;
- en je hebt een rechtstreeks contactmoment met je doelgroep dat leads en/of nieuwe inzichten op kan leveren.
Hoe werkt een gebruikerstest?
Wij delen een gebruikerstest op in de volgende onderdelen:- doel en doelgroep bepalen;
- knelpunten bepalen;
- scenario’s schrijven;
- testpersonen werven;
- de test uitvoeren;
- en analyseren van gegevens, conclusies trekken en rapporteren.
De voorbereiding
Allereerst moeten een aantal voorbereidingen worden getroffen. Samen met de klant worden de doelen van de test bepaald. Wie is de doelgroep? Wat willen we achterhalen? Welke vragen moet de test beantwoorden? Op basis hiervan richten we een aantal scenario’s in die tijdens de test worden doorlopen. Vervolgens bepalen we hoe de test wordt uitgevoerd. Zijn we aanwezig in de ruimte tijdens de test, maken we video opnames of kijken we via screensharing in een andere ruimte mee. Tot slot gaan we op zoek naar, ongeveer 3 tot 5, personen uit de doelgroep die aan de gebruikerstest willen deelnemen.De test
De test zelf begint met een korte uitleg aan de testpersonen. We leggen uit wat een gebruikerstest inhoudt en wat we gaan doen. De testpersonen wordt tevens gevraagd om hardop na te denken en vragen te stellen. Ook geven we aan dat testpersonen niks fout kunnen doen. Als zij ergens tegenaan lopen, betekent dit dat het product dat we testen misschien nog verder geoptimaliseerd moet worden. Na de uitleg gaan de testpersonen met de scenario’s aan de slag.Analyse en conclusies
Na afloop verzamelen en analyseren we alle vergaarde informatie en inzichten. We trekken conclusies op basis waarvan we adviseren over optimalisaties van het product. Dit kunnen aanpassingen op bestaande elementen zijn, maar ook nieuwe functionaliteiten of advies over content. Afhankelijk van de gekozen vorm en of de klant aanwezig was bij de test, presenteren of rapporteren we onze inzichten en adviezen.
