
Gebruikerstests - Wat, waarom en hoe?
Voor onze klanten voeren we regelmatig gebruikerstesten uit. Dit levert nuttige inzichten op, op basis waarvan we een product nog verder kunnen optimaliseren. Maar wat is een gebruikerstest precies? Hoe gaat het in zijn werk en wat levert het op? En wat wordt er van jouw organisatie en van testpersonen verwacht? Wat is een gebruikerstest? Een gebruikerstest is in feite een usability test. Je test het gebruiksgemak van een product, in ons geval een website, app of systeem. Een gebruikerstest kan ook worden ingezet om een prototype voor te leggen aan de doelgroep als onderdeel van een design sprint. Wij vinden dat een gebruikerstest meer is dan alleen een usability test. Je test namelijk méér dan alleen het gebruiksgemak. Je test ook het uiterlijk van de website, de sfeer die deze uitstraalt en in hoeverre dit bij je doelgroep past. Gebruiksgemak, sfeer en functionaliteit zorgen voor de beleving, ofwel de user experience. Daarom noemen wij dit een gebruikerstest en geen usability test. Je zou het dus ook een user experience test kunnen noemen, maar gebruikerstest ligt prettiger op de tong. Wat levert een gebruikerstest op? Tijdens de gebruikerstest tackelen we onderzoeksvragen. Na de test weet je waar de doelgroep tegenaan loopt en waarom. Op basis van deze inzichten stellen we een advies op om problemen aan te pakken en je product te optimaliseren. Het uitvoeren van een gebruikerstest heeft de volgende voordelen:

Wat wordt er van een klant verwacht? Een gebruikerstest kan alleen bruikbare inzichten opleveren als deze goed wordt voorbereid. Daarom is het belangrijk dat je als klant betrokken bent bij de voorbereiding. Samen bepalen we de doelen en insteek van de test en stemmen we scenario’s af. Bij een zeer specifieke doelgroep vragen we je de testpersonen vooraf te keuren op bepaalde kenmerken. Zo voorkomen we dat de testpersonen niet aansluiten op de doelgroep. Je bent niet verplicht om bij de test aanwezig te zijn. Toch adviseren we je om wel aanwezig te zijn. Bijvoorbeeld in een observatieruimte. Een gebruikerstest is een rechtstreeks contactmoment met je doelgroep. En dat levert interessante inzichten op. Na de test bespreken we de inzichten en onze adviezen met je. Wat wordt er van een testpersoon verwacht? Als testpersoon hoef je niks voor te bereiden. We verwachten dat je tijdens de test eerlijk bent. De test is alleen waardevol als je je gedachten, vragen en waar je tegenaan loopt met ons deelt. Een gebruikerstest draait dus om het achterhalen van ervaringen en het gemak waarmee de doelgroep een product kan gebruiken. Het levert waardevolle inzichten op die kunnen worden gebruikt om een product nog verder te optimaliseren.Meld je aan als testpersoon Wil je als testpersoon meedoen aan een gebruikerstest van Netvlies? Schrijf je dan in voor Netvlies Gebruikers. Wanneer je binnen de doelgroep valt, krijg je van ons een mailtje met de vraag of je wil deelnemen. Natuurlijk krijg je van ons een leuke vergoeding. Wil je niet meer deelnemen aan toekomstige onderzoeken? Dan kun je je altijd weer uitschrijven.
- je kunt optimaliseren op basis van feiten in plaats van aannames;
- deze feiten zijn een goed verlengstuk voor gegevens uit tools als Google Analytics;
- je krijgt kwalitatieve feedback met uitleg over ‘het waarom’;
- en je hebt een rechtstreeks contactmoment met je doelgroep dat leads en/of nieuwe inzichten op kan leveren.
- doel en doelgroep bepalen;
- knelpunten bepalen;
- scenario’s schrijven;
- testpersonen werven;
- de test uitvoeren;
- en analyseren van gegevens, conclusies trekken en rapporteren.

