
In drie middagen naar een haarscherpe online strategie
Om online succesvol te zijn, moet je je doelgroep begrijpen, weten waar en hoe je deze kan bereiken en heel snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen.
Soms weten nieuwe klanten van Netvlies nog niet precies welke middelen ze hiervoor het beste kunnen inzetten. We ontvangen weleens briefings die op het eerste gezicht goed doordacht lijken, maar waaraan bij nader inzien van alles blijkt te ontbreken. Als we onze klant hier niet op zouden wijzen en gewoon uit zouden voeren wat er beschreven staat (het aloude principe 'u vraagt, wij draaien'), dan loop je het risico dat het eindresultaat niet matcht met je verwachtingen (en die van je stakeholders), waardoor er achteraf van alles moet worden aangepast en je gierend uit je budget vliegt.
Om opdrachtgevers – én onszelf – voor dit soort narigheid te behoeden, starten we elk project met het gezamenlijk ontwikkelen van een gedegen online strategie. We doen dat meestal in drie sessies die elk ongeveer één dagdeel in beslag nemen. We steken dan de koppen bij elkaar om uitgebreid stil te staan bij (onder meer) de doelgroep, de doelstellingen en de propositie. Tijdens deze sessies ontstaan altijd nieuwe inzichten en ideeën, die we vervolgens prioriteren en verwerken in een roadmap.
Het model dat Netvlies hiervoor hanteert is het resultaat van ruim 18 jaar ervaring als strategisch online partner, en van heel veel optimalisatieslagen in de loop der jaren. In dit blog leg ik je uit hoe je een online strategie vormt die – op de juiste momenten, via de juiste kanalen en met de juiste middelen – op korte termijn scoort zonder het grote geheel uit het oog te verliezen.
Drie middagen de koppen bij elkaar
Om online succesvol te zijn, moet je je doelgroep begrijpen, weten waar en hoe je die doelgroep kunt bereiken en heel snel kunnen inspelen op nieuwe ontwikkelingen. Het is daarom belangrijk om een online strategieaanpak te hanteren die adaptief en doelgericht is. Omdat een online strategie snel op veranderingen moet kunnen inspelen en nooit af is, benaderen we online strategie bij Netvlies bovendien als een proces dat regelmatig opnieuw wordt bekeken en aangevuld wordt met nieuwe inzichten.Online strategie – stap voor stap
In de drie sessies verdiepen we ons grondig in het vraagstuk, analyseren we de doelgroep en werken we een concreet concept uit. Het resultaat: een online strategie die de richting van het project bepaalt. De kracht van deze aanpak zit hem vaak in het wederzijds delen van kennis en expertise van het merk, de markt, de doelgroep en online. Het bundelen van de krachten en kennis van ons als online expert en onze klant als expert van zijn merk en markt is daarom essentieel. Laten we de verschillende sessies eens nader bekijken:Sessie 1 – Verdieping
De eerste sessie is bedoeld om alle neuzen dezelfde kant op te krijgen met betrekking tot de doelstelling, de doelgroep en de propositie. Daarnaast brengen we focus aan door de vinger op de zere plek te leggen en ons af te vragen met welke doelgroep en propositie we het beste resultaat kunnen boeken. We kunnen immers niet alles in één keer aanpakken. Laten we onze aandacht dus eerst richten op het laaghangende fruit. We stellen hiervoor tal van vragen, zoals:
- Doelstellingen: wat wil je bereiken?
- Statistieken: wat vertellen ze je?
- Doelgroepen: welke doelgroep heeft online de grootste potentie?
- Aanbod: welk aanbod past bij je doelgroep?
Sessie 2 – Analyse
Nu we focus hebben aangebracht in de doelstelling en de doelgroep, kruipen we in de huid van de doelgroep en brengen we de klantreis ervan in kaart. Dat geeft ons een goed beeld van de verschillende kanalen, middelen en touchpoints die onder meer de naamsbekendheid, de voorkeur, de loyaliteit en de uiteindelijke aankoop kunnen beïnvloeden. Bovendien helpt het ons om de boodschap en het aanbod haarscherp op de doelgroep af te stemmen. Tijdens deze sessie gaan we nader in op de volgende aspecten:
- Persona’s: kruip in de huid van je doelgroep
- Propositie: vorm een onweerstaanbaar aanbod
- Customer Journey Map: breng de klantreis in kaart
- Inspiratie: wat kunnen we van anderen leren?
Sessie 3 – Concept
Als het goed is, hebben we inmiddels voldoende focus aangebracht in de doelstellingen en weten we precies voor wie we het doen. Hoog tijd om concreet te worden: hoe gaan we onze doelgroep online bedienen en zorgen dat we ons doel bereiken?
- Story map: droom je ideale klantreis
- Moments en touchpoints: breng de doorslaggevende momenten in kaart
- Concept: maak het tastbaar
- Blog 3: Waarom persona’s onmisbaar zijn voor een goede online strategie
- Blog 4: Jouw propositie
- Blog 5: De customer journey
- Blog 6: Inspiratie
- Blog 7: Story mapping