data conversie

Checklist: 9 tips voor converterende banners

Wie herkent het niet? Je zit op een website om meer informatie in te winnen over iets wat je interessant vindt en aan de rechterkant verschijnen ongevraagd allerlei reclames. Heel vervelend natuurlijk, want je hebt er toch niet om gevraagd? Wat vele internetbezoekers niet weten is dat deze reclamebanners voor bedrijven juist erg effectief kunnen zijn. Mits goed opgemaakt en aan de juiste doelgroep getoond trekken ze de aandacht van potentiële bezoekers om zo de producten of diensten te verkopen. De vraag waar elke adverteerder tegenaan loopt: hoe onderscheid je je van de concurrentie én zorg je ervoor dat je de aandacht trekt met juist jóuw banners?

Netvlies hanteert hiervoor een checklist van 9 punten, welke je kunt gebruiken voor het opzetten van een succesvolle bannercampagne in het Google Display Netwerk.
 

1. Call-to-Action

Om potentiële kopers tot een specifieke handeling over te halen is het belangrijk een Call-to-Action aan de banner toe te voegen. Een ‘specifieke handeling’ kan bijvoorbeeld zijn:

  • Het bestellen van een product;
  • Het bellen van een telefoonnummer;
  • Het downloaden van een whitepaper.

De Call-to-Action kun je op verschillende manieren op de banner plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld een zin op de banner zijn of een button waarop geklikt kan worden. Je kunt daarbij de keuze maken uit een directe Call-to-Action als ‘shop nu’ of een indirecte Call-to-Action als ‘ontdek het hier’.

Een voorbeeld van een directe Call-to-Action kun je hieronder zien. Via de ‘Bestel nu!’ Call-to-Action motiveren we potentiële kopers om producten voor hun huisdier bij Doc&Booff te bestellen.

2. Bedrijfslogo

Om de merkbekendheid en binding met je bedrijf te verhogen is het belangrijk op elke banner je logo te tonen. Daarnaast is dit ook positief voor je geloofwaardigheid en je doorklikratio. Op deze manier is het voor potentiële kopers in één keer duidelijk met welk bedrijf men te maken heeft.

Bij Paul Meijering is ervoor gekozen het logo prominent bovenaan de banner te plaatsen.

"Paulmeijering banner"

3. Prijsgeving en promotie

Doorgaans geldt de regel: hoe meer informatie men over de prijs kan geven, hoe beter. De aandacht bij potentiële kopers is daardoor sneller getrokken. Deze potentiële kopers zijn dan eerder geneigd de desbetreffende website te bezoeken. Bij het ontbreken van de prijs of de promotie kan de banner als ‘niet-interessant’ worden ervaren, waardoor er dus minder wordt doorgeklikt.

Bij Doc&Booff gebruiken we altijd opvallende promotiestickers op de banners. In dit geval is dat 20% korting op hulpmiddelen tegen vuurwerkangst. Er is gekozen voor een procentuele korting omdat uit onderzoek is gebleken dat bezoekers een aanbod van minder dan € 100,- interessanter vinden wanneer er een procentuele korting af gaat. Wanneer de korting boven de € 100,- uitkomt, is het aantrekkelijker om het bedrag in euro’s te benoemen in plaats van de korting.

4. Noodzaak

Maak potentiële kopers duidelijk waarom, en vooral wanneer, ze de website moeten bezoeken. Het creëren van “schaarste” is volgens de bekende marketingpsycholoog Cialdini een krachtig beïnvloedingswapen om twijfelende bezoekers over te halen je website te bezoeken. Je laat je potentiële klant inzien dat ze snel tot actie over moeten gaan, omdat het op een later tijdstip het product wellicht niet meer afgeprijsd of beschikbaar is. Een goede mogelijkheid hiervoor is door er een bepaalde geldigheid aan te hangen.

In onderstaand voorbeeld van Proserve is ervoor gekozen om duidelijk aan te geven tot wanneer de bepaalde actie loopt.


 "voorbeeld Proserve noodzaak"

5. Relevante landingspagina

Het is belangrijk dat potentiële kopers die op jouw banner klikken, op een landingspagina komen waar ze direct vinden wat de banner communiceert. Het landen op de juiste pagina leidt tot een hogere kwaliteitsscore, een hoger conversieratio, een lager bouncepercentage én een betere klanttevredenheid.

Hieronder laat Ziggo zien dat zij dit goed begrepen heeft. Wanneer je op de banner klikt, komt deze actie en informatie over Ziggo Mobiel ook direct terug op de landingspagina.

6. Balans tussen tekst en afbeeldingen

Het is belangrijk om je banners van zowel tekst als afbeeldingen te voorzien, die in goede balans zijn met elkaar. Het is gebleken dat tekst en afbeeldingen verschillende delen van de hersenen aanspreken. Wanneer je deze dus goed combineert, beïnvloedt je de bezoekers zowel cognitief als emotioneel. Als tekst en afbeeldingen op elkaar aansluiten, blijft de banner langer in het geheugen van de bezoekers hangen.

In het voorbeeld van Doc&Booff omtrent vuurwerkangst is ervoor gekozen een afbeelding van vuurwerk met een hond te combineren. Dit herinnert bezoekers er direct aan dat de jaarwisseling er weer aan zit te komen en dat hun huisdier hier waarschijnlijk last van zal ondervinden. Daarnaast wordt de tekst ‘vuurwerkangst’ gebruikt om dit te versterken. 

 

7. Ontwerp je banners in vele formaten

Google maakt het mogelijk om ruim 15 verschillende bannerformaten te vertonen in het Google Display Netwerk. Dit hebben is zo ingericht omdat niet elk bannerformaat op elke plaatsing in het Google Display Netwerk vertoond kan worden. Om te garanderen dat bedrijven op zoveel mogelijk plaatsingen zichtbaar zijn, is het belangrijk verschillende bannerformaten te (laten) ontwerpen.

Wanneer het om bepaalde redenen niet mogelijk of niet nodig is meer dan 15 bannerformaten aan te leveren raden we bij Netvlies aan om ten minste de 4 meest gangbare formaten aan te houden. Het gaat hier om te volgende formaten:

  • 468 x 60 (banner)
  • 300 x 250 (geïntegreerde rechthoek)
  • 336 x 280 (grote rechthoek) en
  • 160 x 600 (brede skyscraper).

Gebruik je minstens deze vier formaten dan is een goede zichtbaarheid verzekerd!
 

8. Pas de banners regelmatig aan

Regelmatig komen we banners tegen die maanden- of jarenlang aan het publiek vertoond worden. Dit kan verveling en bovenal irritatie opwekken bij potentiële nieuwe klanten. Wissel dus regelmatig van banners: communiceer een nieuwe actie, andere tekst of een nieuwe afbeelding. Zo worden potentiële kopers elke keer opnieuw geprikkeld tot het ondernemen van een actie. Advies is om maximaal 8 weken dezelfde banners te vertonen aan het publiek.

Bij Doc&Booff bijvoorbeeld wisselen we elke twee weken van actie, waardoor we dus ook elke twee weken nieuwe banners produceren en publiceren.
 

9. Targeting

Een laatste punt heeft weliswaar niets met het design van de banner te maken, maar is van zo'n grote invloed dat hij in deze checklist niet mag ontbreken: de targeting. Op welke websites en aan wie vertoon je je banners? In het Google Display Netwerk is het mogelijk een heel specifiek publiek te targetten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan hondenliefhebbers tussen de 34 en 50 jaar of vrouwen die van musicals houden. Over het onderwerp targeting alleen kan ik een hele blogserie schrijven, dus hierover later meer :-)
 
Hopelijk helpt onze checklist je bij het succes van jouw online marketing campagnes. Alle genoemde voorbeelden zijn, op die van Ziggo na, van campagnes van Netvlies waarbij ik zelf betrokken ben geweest. Heb je zelf een bannercampagne en wil je eens een kritische blik erop? Laat het me weten via [email protected]!