sfeerbeeld content creatie

5 manieren om leuke content te creëren zonder zelf veel te schrijven

We willen content creëren die mensen prikkelt en uitdaagt om iets te ondernemen maar zien vaak op tegen het daadwerkelijke schrijven van de content. Voor enkelen is het een strijd om de gedachten op papier (of in dit geval pixels) te kunnen zetten. Het zelf schrijven en typen van content is niet altijd nodig. Marcie Hill toont in haar New Media Expo 2014 presentatie 5 manieren om deelbare en “engaging” content te creëren zonder te schrijven.

Foto’s

Meer dan een miljard mensen kopen dit jaar een telefoon waarvan de meeste de beschikking hebben over een camera. De meeste van ons maken continu gebruik van de camera om foto’s te maken. Deze foto’s kunnen fantastische content zijn voor je publicaties. Met meer dan 350 miljoen foto’s die elke dag via Facebook worden ge-upload en 55 miljoen via Instagram, mag het duidelijk zijn dat mensen van foto’s houden.

Wees creatief, bekijk zaken eens vanuit een andere hoek en toon je publiek zaken die ze niet elke dag zien. Ben je zelf geen goede fotograaf? Er zijn verschillende online bronnen die je helpen om fantastische foto’s te maken , zelfs met je smartphone.

Infographics

We leren allen op een verschillende manier maar de meeste van ons zijn het meeste gebaat bij visuele ondersteuning. Dit is een van de redenen die bijdragen aan de populariteit van Infographics. Infographics presenteren informatie (soms droog en saai) op een visuele aantrekkelijke manier waardoor het eenvoudiger en sneller te begrijpen is. Infographics zijn een leuk middel om content te creëren zonder zelf veel te schrijven en kunnen eenvoudig worden gedeeld. Pinterest gebruikers lezen veel infographics en ze genereren ondertussen meer verkeer dan Reddit, LinkedIn en Twitter gecombineerd. Ook voor je eigen site beschikken ze over veel potentie om verkeer te genereren.

Audio

Soms krijg je de beste ideeën terwijl je onderweg bent of wanneer je geen toegang hebt tot een computer. Verschillende bloggers nemen hun gedachten en ideeën op en delen deze audio met hun publiek. De meeste smartphones hebben ingebouwde audio opname apps die je zelfs kan gebruiken in combinatie met een audio transcriptie service om de opnames alsnog naar tekst te vertalen. 

Audio is een ideaal hulpmiddel om ideeën op te nemen als je onderweg bent maar kunnen ook gebruikt worden door mensen om te beluisteren terwijl ze onderweg zijn. Dagelijks zijn er veel mensen die podcasts of andere audio programma’s beluisteren van en naar het werk. Hier liggen mogelijk nog kansen waar je niet eerder aan gedacht hebt.

Video

Per maand wordt er op Youtube meer dan 6 miljard uur aan video bekeken! Maak hier deel van uit door een video op te nemen voor je blog of website. Interviews, evenementen, gedachten en veel meer kan worden ingezet om aantrekkelijke videoberichten te maken en te publiceren.

Youtube biedt hiervoor ingebouwde video editing tools aan om je video nog professioneler en aantrekkelijker te maken.

Animaties

Op zoek naar een eenvoudige en makkelijk deelbare manier om aandacht te trekken? Animated GIF’s spreken iedereen aan, ze hebben een hoge amusementsfactor en kunnen eenvoudig gedeeld worden. Tumblr is een goede bron om te zoeken maar je kan ze ook eenvoudig zelf maken. Gif Brewery (Mac) en Giffing Tool (Windows) zijn makkelijk te gebruiken hulpmiddelen om on-screen video om te zetten naar hoge kwaliteit GIF animaties. Maak gebruik van Youtube video’s en creëer een grappige overlay met leuke teksten.

Overige bronnen

Naast bovengenoemde bronnen zijn er nog aanvullende bronnen te bedenken die kunnen zorgen voor leuke en relevante content. Naast de opkomst van “nieuwe” social media kanalen zoals bijvoorbeeld Vine kan je ook denken aan content gecreëerd door je klanten of bezoekers. Denk hierbij aan bijvoorbeeld (product)reviews of fora. Alle bronnen die zorgen voor relevante content rondom een specifiek thema of onderwerp.

Aandachtspunt

Ben je professioneel online aanwezig dan wil je ook op een professionele manier content creëren en delen. Onderschat niet je lezer en de verwachtingen van je publiek, ze zijn op zoek naar leuke en relevante informatie die op een professionele wijze wordt gepresenteerd. 

We consumeren content allen op een verschillende manier. Tekst is geschikt voor velen maar er zijn ook mensen die op een andere manier content willen consumeren. Mogelijk heb je niet altijd tijd of zin om teksten te schrijven, er zijn nog genoeg andere opties om leuke en eenvoudig deelbare content te creëren om je lezers te boeien. Probeer het eens op een andere manier en hou ons op de hoogte van wat je lezers vinden.

Lunchsessie content marketing en marketing automation

Leer in een interactieve lunchsessie alle ins en outs van content marketing en marketing automation. Veel bedrijven worstelen met de inzet van content marketing en marketing automation. We merken dat alle mogelijkheden en de manier om ze succesvol in te zetten vaak nog onbekend zijn. We leggen graag aan je uit hoe je goede content creëert en hoe je content marketing toepast binnen je marketingstrategie. Helemaal gratis!

Meld je gratis aan

Bron: Vertaling Toprankblog, 7 januari 2014 (Brausen)