Online marketeers beheren advertentiecampagne Merk-Echt

De meerwaarde van een koppeling tussen Salesforce en Google Ads

BETERE INZICHTEN IN MARKETING CAMPAGNES

Gebruik je Sales Cloud van Salesforce al voor je klantrelatiebeheer? Maak je Google Ads campagnes dan nog inzichtelijker door een directe koppeling te maken tussen Salesforce Sales Cloud en Google Ads. Met deze koppeling is het mogelijk om leads vanuit Google Ads door de klantreis te volgen en kwalitatieve informatie over de leads te verzamelen. Zo kijk je niet alleen naar het aantal leads dat een campagne oplevert, maar ook naar de kwalitatieve waarde van deze leads. In dit blog ga ik dieper in op de meerwaarde van een koppeling tussen Salesforce en Google Ads.

Online marketeers bespreken plannen voor Salesforce en Google Ads koppeling

Meten hoe Google Ads bijdraagt aan conversies

Als je Google Ads gebruikt voor leadgeneratie is het waardevol om te weten uit welke campagnes leads komen en of ze converteren. In Salesforce Sales Cloud kun je efficiënt klanten werven, wordt de status van leads bijgehouden, kun je offertes maken, leads beheren en klantloyaliteit bevorderen. Door Google Ads aan Salesforce te koppelen, krijg je meer inzicht in het proces dat een lead doorloopt. Salesforce geeft je de mogelijkheid om de lead te volgen vanaf het moment dat ze op een advertentie klikken, tot een contact aanvraag en eventuele verkoop. 

Case Merk-Echt: Salesforce en Google Ads koppeling zorgt voor meer inzicht in omzetwaarde van leads

Netvlies heeft voor Merk-Echt een nieuwe website gebouwd en ondersteunt Merk-Echt met de marketingwerkzaamheden. De marketingwerkzaamheden hebben een nominatie voor een European Search Award in de categorie ‘Best Use Of Search B2B (PPC) - Large’ opgeleverd. 

Merk-Echt is één van de grootste merkenbureaus van Nederland, met de ambitie om de nummer 1 van Nederland te worden. Als onderdeel van de marketingwerkzaamheden beheren wij advertentiecampagnes voor Merk-Echt. Om de campagnes te verbeteren, zijn we gestart met het meten van conversies in Salesforce. In Salesforce kun je conversies meten door mijlpalen (oftewel doelen) voor een lead te stellen. Als een lead deze mijlpaal bereikt, wordt hij als conversie geregistreerd. 

De advertentiecampagnes van Merk-Echt zijn gericht op bedrijven om leads en omzet te genereren. Zodra websitebezoekers een contactmoment (zoals een telefoongesprek of het inplannen van een afspraak) hebben, worden ze in Salesforce als nieuwe leads geregistreerd. Daarna kun je Salesforce gebruiken om elke fase van de lead in het verkoopproces bij te houden. Salesforce registreert een conversie wanneer een gebruiker op de advertentie klikt en via de website een contactmoment met Merk-Echt heeft. Bij het meten van deze conversies zien we dat twee zoekwoorden (“merkregistratie” en “merknaam registreren”) goed presteren om bezoekers een offerte aan te laten vragen. Nu willen we weten of beide zoekwoorden ook tot verkopen leiden. 

We hebben al gezien dat beide zoekwoorden bezoekers stimuleren om een offerte aan te vragen. Met het meten van deze conversies komen we erachter dat één zoekwoord beter presteert om leads te converteren naar potentiële klanten en verkopen. Nu kunnen we de Google Ads campagnes bijstellen door de biedingen op het succesvolle zoekwoord te verhogen en te experimenteren met vergelijkbare zoekwoorden. 

Wat levert de koppeling Merk-Echt op?

De koppeling tussen Salesforce Sales Cloud en Google Ads heeft ons meer inzicht in de advertentiecampagnes van Merk-Echt gegeven. We kunnen nu zien wat gebeurt nadat een lead via Google Ads bij Merk-Echt binnenkomt. Zo kunnen we onder andere bijhouden welke omzetwaarde een lead heeft. We kijken niet langer alleen naar het aantal leads dat een campagne oplevert, maar juist naar de kwalitatieve waarde van deze leads. Dit geeft ons de mogelijkheid om de advertentiecampagnes te verbeteren en te sturen op omzet in plaats van een hoeveelheid leads. Zo hebben we de campagnes naar een hoger niveau getild en nemen we samen met Merk-Echt voorsprong op het gebied van zoekmachine adverteren.

“Samen met Netvlies hebben we de juiste tracking templates in Google Ads ingesteld. Zo kunnen we in Salesforce precies zien welke campagnes en zoektermen goed presteren. Netvlies helpt ons met het verzamelen van waardevolle data. We hebben nu altijd een up-to-date beeld van de data en kunnen op basis daarvan optimaliseren.”

- Maartje Paes, Online Marketeer bij Merk-Echt

Online marketeer aan het werk

Hoe koppel je Salesforce aan Google Ads?

Om zelf aan de slag te gaan, koppel je in 7 stappen Salesforce aan Google Ads:

1. Configureer je Salesforce account 

Begin met het configureren van je Salesforce account door de code van je website zodanig aanpassen dat de Google Klik-ID (GCLID) wordt geregistreerd. Maak een aangepast veld in je webformulier om de GCLID op te slaan. Deze ID is nodig om de klik op een advertentie te koppelen aan een lead en eventuele conversie. 

2. Pas het Web-To-Lead formulier van Salesforce aan 

Salesforce biedt een Web-To-Lead formulier. Deze moet aangepast worden, zodat alle nieuwe leads een unieke-ID toegewezen krijgen. In stap 1 heb je het GCLID-veld gemaakt, voeg deze als verborgen veld toe aan je Web-To-Lead formulier.

3. Voeg een code fragment toe aan je website

Vanuit Google Ads krijg je een code fragment om toe te voegen aan je website. Deze code wordt gebruikt om de klik-ID te verzamelen en op te slaan. 

4. Test of het systeem werkt

Je kunt testen of het systeem werkt door de ID-parameter aan de URL van je website toe te voegen, een testlead in te vullen en dan te controleren of deze ID ook wordt doorgegeven aan SalesForce. 

5. Koppel je Salesforce account aan je Google Ads account

Voor het meten van conversies moet het Salesforce account gekoppeld worden aan het Google Ads account. Koppel de accounts door in te loggen in Salesforce en de stappen vanuit daar te volgen.

6. Bepaal welke Salesforce mijlpalen je als conversies wilt bijhouden

Zoals eerder genoemd, zijn mijlpalen in Salesforce doelen die je stelt voor de leads. Je bepaalt zelf wanneer een lead als conversie wordt geregistreerd, dit geef je in Salesforce aan. 

7. Importeer de conversies

Zodra Google Ads en Salesforce gekoppeld zijn, importeert Google Ads regelmatig de conversies uit Salesforce. Nu kun je inzichten gaan verzamelen!

Wil jij ook meer inzicht in het succes van je marketingcampagnes? 

Elk bedrijf is anders en heeft baat bij andere marketingcampagnes. Wat voor de één werkt, hoeft voor de ander niet te werken. Met een koppeling tussen Salesforce en Google Ads krijg je inzicht in je marketingcampagnes. Dit inzicht draagt bij aan gerichtere campagnes en kwalitatievere leads. Heb je vragen over dit onderwerp? Neem contact op via [email protected] en ik help je graag.