Online Marketeer Joost aan het woord: zo is het om te werken in een zelfsturende organisatie

Netvlies is al sinds 2012 een platte organisatie zonder managers. Dat betekent dat sommige dingen net wat anders werken dan in andere organisaties. Je schrijft jezelf bijvoorbeeld in op projecten, maakt een jaarplan en je krijgt 360 graden feedback van je directe collega’s. Bovendien krijg je de vrijheid om datgene op te pakken waarin jij gelooft. In een reeks blogs vertellen onze medewerkers hoe ze dit ervaren. In dit blog deelt Online Marketeer Joost zijn ervaringen. 

Als Online Marketeer houd ik me vooral bezig met SEO en SEA. Dit houdt in dat ik – op basis van een gedegen strategie die ik samen met de klant uitwerk – campagnes opzet om relevante websitebezoekers te genereren. Het einddoel hiervan is het behalen van de (online) doelstellingen van de klant, variërend van verhoging van de naamsbekendheid tot en met leadgeneratie. Mijn werk stopt dan ook niet bij het opzetten van die ene campagne. Integendeel: na de livegang blijf ik actief monitoren, analyseren en optimaliseren. Ik werk hiervoor nauw samen met de andere leden van het online marketing team om bijvoorbeeld de landingspagina of zelfs de hele website achter de campagne te optimaliseren. Verder draai ik mee in Scrum-trajecten in de rol van SEO consultant, waarbij ik me onder andere bezighoud met het opstellen van migratie- en redirect-plannen en het adviseren over de menustructuur en URL-structuur.

Netvlies geeft jou de regie

Het organisatiemodel heeft mij overtuigd om voor Netvlies te kiezen. Toen directeur Jochem me via LinkedIn benaderde en vertelde over het organisatiemodel van Netvlies was ik meteen enthousiast. Zijn aanpak vond ik trouwens sowieso wel stoer. Ik bedoel: als de ‘baas’ van een organisatie je persoonlijk aanspreekt, ben je toch veel meer getriggerd dan wanneer een recruiter dat doet…

Ook nu, maanden later, ben ik nog steeds enthousiast. De vrijheid die bij een organisatie zonder managers hoort, bevalt me erg goed. Ik deel mijn werkzaamheden en werkdagen naar eigen inzicht in. Bovendien is er niemand die zegt dat ik iets niet mag oppakken, omdat het niet binnen mijn takenpakket valt. Ik heb nu bijvoorbeeld de vrijheid om collega’s te trainen en te ondersteunen bij sollicitatietrajecten.

“Je bent binnen Netvlies een soort zelfstandig ondernemer en krijgt veel vrijheid om – naast je eigen takenpakket – ook werkzaamheden op te pakken die buiten je eigen discipline vallen. Het loont ook echt om initiatief te tonen: als je kunt laten zien wat jouw idee oplevert, mag je er zelf mee aan de slag. Dat is zeker niet bij elke organisatie het geval.”

Andere rolverdeling

Wat ik een echte uitdaging vind binnen het online marketing team van Netvlies, is de lead rol per klant. In deze functie komen eigenlijk alle taken en verantwoordelijkheden van een Projectmanager en een Marketing Consultant samen. Zo ben je naast je rol als specialist verantwoordelijk voor zaken als de roadmap, interne statusupdates, kwaliteit van de output en het aanhaken van de juiste mensen. Dat maakt het werk uitdagender en zwaarder dan wanneer ik ‘alleen maar’ als specialist zou werken, zeker omdat ik er nog niet zo heel veel ervaring mee heb. Maar ik vind mooi om op deze manier de kans te krijgen om me breder te ontwikkelen.

Open sfeer en korte lijntjes

De cultuur binnen Netvlies is open en informeel. Iedereen is bereikbaar en benaderbaar voor een praatje, maar we schakelen net zo makkelijk naar serieuze onderwerpen. De lijntjes zijn bovendien kort, zowel binnen het online marketing team als tussen de andere disciplines, bijvoorbeeld tussen online marketing en development als het gaat om de implementatie van structured data en doorvoeren van redirect plannen. We weten elkaar te vinden als het nodig is. Ook heb ik ervaren dat collega’s echt bereid zijn om elkaar verder te helpen: soms door snel een korte vraag te beantwoorden, dan weer door uitgebreid te sparren of kennis te combineren.

What you see is what you get

Veel bedrijven gaan best ver om mensen binnen te halen en beloven dan gouden bergen. Later blijkt dan dat het toch allemaal een beetje tegenvalt: het kantoor is iets verder lopen, de sfeer is wat minder goed en de wekelijkse borrel vindt eens per maand plaats. Bij Netvlies klopt het plaatje wel: de bedrijfscultuur komt overeen met de video’s en blogs die je op de website tegenkomt.

Niet voor de klant, maar mét de klant

Wat mij de meeste energie geeft, is dat je – soms op locatie, soms hier op kantoor – met collega’s en klanten letterlijk samen werkt aan projecten en ook samen resultaten haalt. Dat is voor mij echt een hele dikke plus. Je hebt als specialist dus best veel persoonlijk contact met klanten. Hierdoor weten we van elkaar wat er speelt, heb je als specialist beter door wat de impact van jouw discipline op het grote geheel is en kun je beter anticiperen. Ik merk dat deze intensieve samenwerking een positief effect heeft op het resultaat.  

Zie je het wel zitten om nauw samen te werken met klanten en andere specialisten? Of spreekt werken zonder managers je aan? Bekijk meer verhalen over werken bij Netvlies, video’s en natuurlijk onze vacatures.

Medewerker foto
Online Marketeer Joost Petermeijer

Joost werkt bij Netvlies als SEO/SEA specialist. In zijn vrije tijd is hij vaak bij zijn vriendin/vrienden te vinden en gaat hij graag naar festivals en concerten. Ook gaat hij graag op reis. Daarnaast speelt hij gitaar, is hij niet vies van (speciaal)bier en gezelligheid en is hij altijd wel te porren voor een spelletje/game. Met name in FIFA heeft hij naar eigen zeggen toch echt te veel tijd gestopt.

Over Joost Petermeijer