De Clercq Advocaten Notariaat zet in op contentmarketing met nieuwe website

De afgelopen maanden werkte Netvlies aan de websitevernieuwing van De Clercq Advocaten Notariaat. Het doel? Nieuwe zakelijke kansen creëren met behulp van een nieuwe online strategie, een verbeterde website, doeltreffende fotografie en teksten en diverse content marketing workshops. Het resultaat werd vorige week feestelijk gelanceerd.

De Clercq Advocaten en Notariaat – kortweg De Clercq – heeft vestigingen in Den Haag en Leiden en bestaat ruim 160 jaar. Een kantoor met een geschiedenis dus. Hun website, ontwikkeld in 2011, sloot qua uitstraling niet meer aan bij het moderne kantoor dat ze vandaag de dag zijn en bood beperkte mogelijkheid tot contentmarketing. Ook was de website niet responsive, d.w.z. werkend op desktop, tablet en smartphone. In het besef daarmee mooie kansen te laten liggen, nodigde het kantoor verschillende bureaus uit om te sparren over een optimale vernieuwingsslag. Netvlies mocht ermee aan de slag.

i_huzgb5hri-oli-dale

Een nieuwe website is geen product dat je vooraf in een showroom ziet staan. We wilden dus meerdere partijen uitnodigen om hun ideeën te horen. Met Netvlies klikte het meteen. Ze hebben aan een half woord genoeg, ze hebben veel ervaring in onze branche en ze weten feilloos hoe contentmarketing werkt. Netvlies bouwt niet meteen, maar steekt eerst tijd in het voortraject. Dat is het resultaat zeker ten goede gekomen.

Natascha van Duuren, Advocaat / Partner

 

Kansen in kaart gebracht

Netvlies beschouwt haar klanten als partners. Dit betekent dat we samen met een klant aan het project werken, en ook na de ontwikkeling van een solide concept en de uitvoering hiervan, proactief blijven bijstaan bij de realisatie van (online) succes. Zo ook bij De Clercq.

Maar eerst moest de kantoorstrategie vertaald worden naar een goede online strategie. Daarvoor gingen we met De Clercq om de tafel. Wat waren hun algemene bedrijfsdoelen en ambities? En wat waren de doelen en ambities per sectie? We bespraken de belangrijkste doelgroepen en hun proposities, en droegen inspirerende online voorbeelden van vergelijkbare doelgroepen aan. Op basis hiervan konden we de online mogelijkheden en kansen voor de komende jaren in kaart brengen en een concept neerzetten.

Wat je merkt bij Netvlies, is dat ze echt van hun vak houden. Ze werken écht met je samen en gaan – net als wij in ons vak – altijd voor het beste resultaat.

Natascha van Duuren, Advocaat / Partner

 

De verbeteringsslag

Op haar oude website profileerde De Clercq zich als full service kantoor. Zonde, vonden wij, omdat dit maar weinig zeggingskracht biedt. We brachten dit daarom terug tot 4 specialismen (Arbeid, Medezeggenschap & Pensioen,  IT, IE & Privacy, Ondernemingsrecht en Vastgoed & notariaat), ondersteund met sterke referenties en met uitgebreide aandacht voor de specialisten en hun vakspecifieke kennis. Immers: voor bovenstaande 4 thema’s geldt De Clercq als dé autoriteit in de regio. Door deze thema’s prominent op de website te communiceren, wordt die associatie nu bevestigd en versterkt uitgedragen naar de doelgroep.

Tijdens het voortraject maakten we ook een verdiepingsslag op de 2 belangrijkste doelgroepen van het kantoor:

  1. De interne specialist; Bijvoorbeeld een HR manager, IT manager of bedrijfsjurist 
  1. De generalist; Bijvoorbeeld een ondernemer of projectontwikkelaar

Per doelgroep werkten we persona’s uit: we onderzochten wie deze mensen zijn, welke uitdagingen ze hebben in hun dagelijks werk en waarom en hoe ze bij de website van De Clercq terechtkomen. Wat is hun customer journey (klantreis)? Wat zijn hun behoeften en welke kansen bieden die?

 

De belangrijkste persona's

Het voortraject was erg waardevol. Het strategisch model van Netvlies verplicht je weer even uitgebreid stil te staan bij de kantoorstrategie. Ook de gemaakte persona’s waren een eye opener. Niet alleen voor de website maar ook voor onze kantoorstrategie in het algemeen.

Shirley Groen, Facilitair manager en verantwoordelijk voor Marketing

 

Na de ontwikkeling van de strategie en het concept, hielp Netvlies De Clercq meezoeken naar een goede fotograaf en tekstschrijver. Er werd een fotoserie geschoten waarbij de specialisten van De Clercq centraal stonden; een serie die óók meteen opgenomen kon worden in de – tevens door Netvlies gemaakte – bedrijfspresentatie. Zo leverden we een mooi totaalpakket waarmee De Clercq de komende tijd vooruit kan.  

 

De nieuwe mogelijkheden

In een kleine 3 maanden werkte Netvlies aan de strategie, het concept en de ontwikkeling van de nieuwe website voor De Clercq Advocaten Notarissen. Dit heeft het kantoor inmiddels de volgende nieuwe mogelijkheden opgeleverd:

  • De nieuwe website bevestigt nu de autoriteit van het kantoor binnen de 4 eerder genoemde specialismen. Ook kan middels de website, ontwikkeld in open source CMS systeem WordPress, contact gelegd worden met relevante doelgroepen. Iedere advocaat heeft toegang tot het Content Management Systeem.
  • Omdat een website uit zichzelf geen leads genereert, is het belangrijk dat er actief kennis gedeeld wordt aan de hand van blogs, whitepapers, evenementen en webinars. Voor een vliegende start heeft Netvlies ruim 30 De Clercq-advocaten een workshop ‘contentmarketing voor de advocatuur’ gegeven. Deze workshop bestond uit een theoretisch deel én uit het bedenken van goede content, aansluitend bij ieders specialisme en doelgroep.
  • Om te zorgen dat De Clercq top of mind blijft bij haar doelgroep, zal voortaan regelmatig relevant nieuws gedeeld worden via gepersonaliseerde e-mailmarketing, een trend in e-mailmarketing die de komende jaren nog groter zal worden. Bij gepersonaliseerde e-mailmarketing gaat er niet een algemene nieuwsbrief naar het volledige relatiebestand, maar worden per specialisme verschillende nieuwsbrieven verstuurd met daarin de best gelezen, vakspecifieke blogs.

Hiermee zijn onze werkzaamheden overigens niet afgerond. Ook aankomend jaar blijft Netvlies nog nauw bij De Clercq betrokken. Zo blijven we het kantoor ondersteunen bij haar online (content) marketing en helpen we ze bijvoorbeeld bij het geven van webinars.

De nieuwe website

Bekijk hier de nieuwe website van De Clercq Advocaten en Notariaat.

Nu ik terugkijk, is vooral de workshop content marketing een openbaring geweest. Content maken blijkt een stuk makkelijker dan je denkt. Ik besef nu dat wat voor onze specialisten basiskennis is, voor onze doelgroep vaak nieuwe en interessante informatie is. De komende tijd zullen we dus meer bloggen over bijvoorbeeld dossieropbouw of de zieke werknemer. Of over wat je moet doen als er tijdens de verbouwing van je monumentale pand een archeologische vondst wordt gedaan

Shirley Groen, Facilitair manager en verantwoordelijk voor Marketing

 

Netvlies en de advocatuur

Netvlies werkt regelmatig voor grote advocatenkantoren en voor kleine, gerenommeerde nichespelers. Dit vindt zijn oorsprong in 2002, het jaar waarin Netvlies de website van SOLV mocht maken – destijds het eerste advocatenkantoor in Nederland met een corporate weblog. SOLV begreep al snel dat het delen van kennis een uitstekend middel is voor branding, lead generatie en lead nurturing. In de jaren daarna mochten we onder meer NautaDutilh (zie ook het blog over hun social intranet), Lexence, Kneppelhout & Korthals en Ten Holter Noordam toevoegen aan ons klantenbestand. Momenteel wordt hard gewerkt aan een online strategie en nieuwe websites van een groot en een middelgroot advocatenkantoor.

Ook met ons dochterbedrijf Armarium, een online dienst die digitaal procederen mogelijk maakt, helpen we op dit moment meer dan 30 advocatenkantoren, waaronder launching customers Clifford Chance, Baker & McKenzie, Poelmann van den Broek, Simmons & Simmons, Boekel en Kennedy Van der Laan.

Business Developer Martijn de Nijs

Energiek: dát is Martijn ten voeten uit. Hij doet het liefst 10 dingen op één dag, zegt niet graag nee en wil niks missen. Hij luistert goed, is oplossingsgericht, ziet overal kansen en heeft een heldere mening. Thuis verdeelt Martijn zijn aandacht tussen zijn vrouw, kinderen, vrienden….en Netflix!

Over Martijn de Nijs

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.