Michael Oomen Waarom we bij Netvlies fan zijn van de marketing automation tool SharpSpring

Met marketing automation kun je – door geautomatiseerde opvolg mailings – leads door de customer journey heen helpen. Er zijn veel verschillende tools die je hiervoor kunt gebruiken. Bij Netvlies zijn we onder andere fan van de tool SharpSpring. In deze blog leg ik uit waarom.

Eerder schreef ik al een uitgebreide blog over wat marketing automation precies is en hoe je dit kunt inzetten. Om leads door de customer journey heen te kunnen helpen, moet je hun gedrag kunnen volgen en hierop anticiperen. En dat is precies wat je met een marketing automation tool kunt doen.

Door SharpSpring te koppelen met je website, wat start met het plaatsen van een simpel script, kun je na een bepaalde actie, bijvoorbeeld invullen van een formulier, het gedrag van leads volgen. Je kunt zelfs, als het script al op je website stond, na het invullen van een formulier met terugwerkende kracht oude data inzien. Vervolgens kun je, op basis van dit gedrag, op het juiste moment de juiste gepersonaliseerde content toesturen. Doel hiervan is een lead door de customer journey heen helpen en daarmee richting een vooraf gedefinieerd einddoel sturen. Dit doe je door bepaalde flows – welke acties volgen na bepaalde gedrag – uit te werken in je marketing automation tool.

Super handig natuurlijk, maar waarom zijn we dan specifiek fan van de marketing automation tool SharpSpring? We zijn fan van Sharpspring, omdat…
1. het een op zichzelf staande tool is;
2. het naast andere tools te gebruiken is;
3. het een kort implementatietraject heeft;
4. de instapkosten laag zijn;
5. en de tool makkelijk te gebruiken is.

We zijn overigens niet de enige die fan zijn. Emerce riep SharpSpring, samen met HubSpot, uit tot nummer 1 marketing automation software van 2018.

#1 Een op zichzelf staande tool
SharpSpring is een op de cloud gebaseerd platform voor kleine tot middelgrote bedrijven. De tool heeft alle benodigde functionaliteiten om aan de slag te kunnen met marketing automation. Om SharpSpring te kunnen gebruiken is geen koppeling met bijvoorbeeld je CRM nodig. Uiteraard kun je er op den duur wel voor kiezen om SharpSpring met interne systemen te koppelen. Bijvoorbeeld om data aan te vullen.

#2 Te gebruiken naast andere tools
SharpSpring gebruik je gewoon naast al je andere systemen. Tussen de systemen zullen geen conflicten of fouten ontstaan. Daarnaast is export van klantdata naar bijvoorbeeld je CRM mogelijk.

#3 Kort implementatietraject
Zodra je het script op je website hebt geplaatst, kun je aan de slag met SharpSpring. Er wordt direct gestart met verzamelen en analyseren van gebruikersdata. Je kunt de eerste flows inrichten en de eerste e-mails schrijven. Voordat je e-mails kunt verzenden, is wel een koppeling met je e-mailserver nodig. Dit wil zeggen dat SharpSpring toestemming moet krijgen om vanuit jouw e-mailadres te mogen mailen. Uiteraard moet je hierbij ook zorgen dat je privacy statement voldoet aan de AVG-eisen.

Voorbeeld workflow in SharpSpringVoorbeeld van een workflow

#4 Lage instapkosten
Vergeleken met andere tools zijn de instapkosten laag. Ook de maandelijkse kosten zijn een stuk lager dan bij bijvoorbeeld HubSpot: de maandelijkse kosten van SharpSpring starten op €400 terwijl HubSpot start op €740. Dit terwijl SharpSpring over een vergelijkbare sterke set aan functionaliteiten beschikt. Uiteraard komt het prijsverschil ergens vandaan. Daarom starten wij samen met onze klanten altijd met een pakketselectie.

We starten dan bij de rol van marketing automation binnen de digitale strategie en brengen vanuit daar eisen en wensen in kaart. Op basis van deze eisen en wensen vergelijken we de pakketten en maken een keuze. Hierbij houden we ook rekening met huidige en toekomstige functionele eisen, integratie mogelijkheden, gebruiksgemak en kosten.

#5 Makkelijk in gebruik
SharpSpring is overzichtelijk en heeft een duidelijke look-and-feel. Je navigeert er makkelijk doorheen. In de editor kun je eenvoudig zelf templates, e-mails en landingspagina’s maken.

Voorbeeld look and feel SharpSpring

SharpSpring is een betaalbare marketing automation tool die makkelijk in gebruik is. Toch kan het in het begin een beetje zoeken zijn. Zeker als je nog geen ervaring met marketing automation hebt. Daarom helpt Netvlies organisaties met opzetten, implementeren en gebruiken van SharpSpring. Binnen één week zetten we de tool op, leren we je ermee omgaan en werken we samen de eerste flows en campagnes uit.

Digital marketeer Michael Oomen

Michael houdt van gezelligheid en gaat graag op stap met vrienden. Na werktijd en in het weekend is hij op het voetbalveld te vinden. Ook kijkt hij zo’n beetje elke voetbalwedstrijd die wordt uitgezonden. Als digital marketeer wordt Michael blij van conversie optimalisatie en dataverzameling en -analyse. Met deze data kan hij ervoor zorgen dat er beter en meer verkeer naar de website van de klant gaat.

Over Michael Oomen

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.