Martijn van Hoof Mooie resultaten Holland Dance Festival dankzij goede digitale strategie

De toonaangevende internationale dansorganisatie Holland Dance Festival uit Den Haag organiseert elke twee jaar het wereldwijd vermaarde Holland Dance Festival, een drie weken durend evenement met veertig tot vijftig voorstellingen van vooraanstaande internationale dansproducties. Daarnaast verzorgt Holland Dance Festival doorlopend educatieve activiteiten, projecten, workshops en lessen op maat.

Het afgelopen jaar hebben we intensief met Holland Dance Festival samengewerkt aan het ontwikkelen van haar nieuwe digitale strategie en website. Omdat dit bijzonder leuke project een échte aanwinst is voor ons steeds verder uitdijende culturele portfolio, vertel ik je graag wat meer over de aanpak, de samenwerking en de resultaten.

Nieuwe impulsen voor online
De belangrijkste aanleiding voor Holland Dance Festival om op zoek te gaan naar een nieuwe online partner was drieledig:

#1 De vorige website was ontwikkeld in verouderde, niet doorontwikkelde techniek en voldeed hierdoor absoluut niet meer aan de huidige eisen. Zo waren de opmaakmogelijkheden erg beperkt – een euvel dat niet meer kon worden opgelost – en was de website niet meer veilig. Hierdoor droeg de website onvoldoende bij aan de belangrijkste online doelstellingen van Holland Dance Festival.

#2 Holland Dance Festival had grote behoefte aan het verhelderen van haar identiteit. Naast de organisatie van het Holland Dance Festival ondernemen zij namelijk nog tal van andere activiteiten, maar dat kwam op de vorige website niet goed uit de verf.

#3 Sinds de ontwikkeling van de vorige website is online een veel belangrijker kanaal geworden voor de doelgroep. Om aan de veranderende informatiebehoefte van de klant te voldoen, moest de website volledig worden vernieuwd.

Overtuigd door business case BredaPhoto
In haar zoektocht naar een nieuwe online partner kwam Holland Dance Festival dankzij de overtuigende case van het internationale fotofestival BredaPhoto in contact met Netvlies.

“In onze bureauselectie bleven uiteindelijk drie partijen over. Dat we als Haagse organisatie kozen voor een bureau uit Breda lijkt wellicht niet het meest voor de hand liggend, maar was makkelijk te onderbouwen. Het portfolio van Netvlies is namelijk zeer overtuigend. Ze hebben veel cases in de culturele sector, met indrukwekkende resultaten. Daarnaast sprak de werkwijze ons erg aan en vonden we het prettig om voor strategie, design én realisatie met één partij te kunnen werken.”
Roel Funcken Marketing Manager | Holland Dance Festival
Strategische sessie

Inspirerende strategische sessies

Bij het ontwikkelen van de digitale strategie waren vanuit Holland Dance Festival vertegenwoordigers van diverse disciplines – artistieke leiding, zakelijke leiding, marketing en educatie – betrokken. Wat we bij onze strategische sessies vaak merken, is dat de deelnemers – zowel vanuit Netvlies als vanuit de opdrachtgever – elkaar door het bundelen van krachten doorgaans enorm inspireren. Daarnaast zijn de sessies voor de opdrachtgever waardevol omdat alle interne stakeholders goed kunnen meedenken, wat voor goede input en draagvlak zorgt voor de rest van het traject. Er wordt op hoofdlijnen al goed onderling afgestemd wat de grootste doelen en kansen zijn en waar de focus hoort te liggen. Dit voorkomt niet alleen discussie achteraf over de gemaakte keuzes, maar zorgt er ook voor dat het realisatieproces veel soepeler verloopt.

In de strategische sessies werd het belangrijkste online doel van Holland Dance Festival duidelijk: ervoor zorgen dat er meer mensen worden bereikt en geïnspireerd waardoor de kaartverkoop en het aantal inschrijvingen voor workshops toenemen. Daarnaast werd e-mail marketing als grote kans benoemd, omdat dit een eenvoudig te implementeren middel is om de doelgroep te binden en de loyaliteit te verhogen. Tijdens de realisatie werd met Scrum gewerkt, waarbij Holland Dance Festival regelmatig bij ons op kantoor aanwezig was om mee te denken en te werken aan het project.

“Scrummen heb ik als heel positief ervaren: je kunt regelmatig sparren, op dagelijkse basis de voortgang van je project volgen én het project waar nodig tijdig bijsturen. Daarnaast vond ik het prettig om regelmatig bij Netvlies op kantoor te werken, omdat ik zo even afstand kon nemen van andere zaken en me helemaal op de nieuwe website kon focussen. Wat ik overigens ook heel goed vind, is de manier waarop Netvlies haar teams samenstelt. Mensen schrijven in op projecten die ze interessant vinden. We merkten hierdoor duidelijk dat het team enthousiast en gemotiveerd was en de bereidheid had om hard voor ons te lopen. Dat is het resultaat zeker ten goede gekomen!”
Roel Funcken Marketing Manager | Holland Dance Festival
Voorbereid op de toekomst
Waar voorheen een website elke drie tot vijf jaar helemaal opnieuw werd gebouwd, hebben we nu voor een fundament neergezet waar Holland Dance Festival de komende jaren verder mee aan de slag kan. De open source oplossing die we hebben ingezet geeft Holland Dance Festival enorm veel flexibiliteit om zelf zaken aan te passen. Daarnaast is de nieuwe website veel gebruiksvriendelijker doordat het menu simpeler en logischer is. Bij het ontwerp is bovendien veel meer dan voorheen geredeneerd vanuit de belangrijkste wensen van de doelgroep en dat zie je direct terug in de resultaten:

Het bezoekersverkeer (+137%) en de tijd op de website (+177%) zijn enorm toegenomen: een bewijs dat Holland Dance de doelgroep beter weet te bereiken en te inspireren
Het aantal inschrijvingen op de nieuwsbrief is met meer dan 400% gestegen

De toename van de ticketverkoop en het aantal inschrijvingen voor workshops wordt op dit moment nog gemonitord. De eerste resultaten hiervan verwachten we in februari 2018.

“Ja, we kunnen Netvlies absoluut aanbevelen. Het was weliswaar een forse investering, maar die is het helemaal waard. Het team van Netvlies is betrokken, heel vakkundig en betrouwbaar. Alle afspraken – inclusief planning – zijn nagekomen en de communicatie verliep erg prettig. We zijn bovendien ontzettend blij met het eindresultaat.”
Roel Funcken Marketing Manager | Holland Dance Festival

Business Developer Martijn van Hoof

Martijn houdt van uitdagen en uitgedaagd worden. Met deze mentaliteit probeert hij het beste uit de klant, het team en een samenwerking te halen. Met zijn ruime marketing en e-commerce ervaring heeft hij al heel wat mooie klantrelaties opgebouwd de afgelopen jaren.

Over Martijn van Hoof

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.