Facebook Workplace: welkom!

Vorige week lanceerde Facebook haar zakelijke variant; Facebook Workplace. Verschillende relaties, vrienden en kennissen vroegen me wat ik ervan vond. Is dit de nekslag voor bestaande social intranet partijen?

Ik ben blij dat ze zo met ons begaan zijn. Maar; geen zorgen! Wij doen dat in ieder geval niet. Al ruim vóór Michaël en ik Hello Workspace besloten te lanceren, waren er al signalen van een zakelijk initiatief vanuit Facebook. Het zou toch gek zijn wanneer je in je PESTLE-analyse niet een dergelijk scenario had opgenomen!

Adoptie

Facebook zou natuurlijk nooit problemen met adoptie, het inbedden binnen organisaties, mogen hebben. Wanneer je er vanuit gaat dat ‘iedereen’ op Facebook zit, zou dit allemaal als bekend terrein mogen worden verondersteld. We zien echter dat dit geen vanzelfsprekendheid is. In veel branches zie je dat niet iedereen even enthousiast aanwezig is op sociale media als Facebook. Het laatste dat je wilt is dat een kloof tussen de ‘internet savvy’* en digibeten (hé, zo noemen ze zichzelf!) op de werkvloer ontstaat.

Credo Hello Workspace: een goed intranet past zich aan aan de organisatie en niet andersom.

Ons credo is dan ook gebaseerd op onze visie om organisaties te helpen werken:
“een goed intranet past zich aan aan de organisatie en niet andersom.”

Integratie in het bestaande IT-landschap

De spelers op de markt met een kant-en-klaar gestandaardiseerd product kenmerken zich vaak door een verdienmodel gebaseerd op volume en zo min mogelijk aanpassingen. Dit heeft als gevolg dat er weinig ruimte voor specifieke wensen van de opdrachtgever is.

Ook na ruim een jaar in pilotstadium, met naar eigen zeggen duizend aangesloten klanten, kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat deze organisaties er met Facebook Workplace weer-een-applicatie-bij hebben gekregen. Juist dit wordt door medewerkers als ergerlijk ervaren.

Hier onderscheidt Hello Workspace zich van Facebook Workplace. Hello Workspace is niet een extra applicatie, maar een nieuwe generatie van het bestaande intranet. Het social gedeelte is dan ‘nieuw’, maar de traditionele intranetonderdelen (zoals gezamenlijke agenda’s, personeelshandboek, protocollen) blijven behouden. Vervolgens worden bestaande applicaties geïntegreerd binnen het intranet, waardoor je medewerkers extra redenen geeft om het intranet te gebruiken. Denk aan je favoriete – of niet favoriete – roostersoftware, urenschrijftool, CRM en/of samenwerken via Office365 danwel G Suite. Dát is een (digital) workplace.

Dummy homepage

Hoewel Facebook haar product dus Workplace heeft gedoopt, zie ik het vooralsnog als een social network, en zeker niet als digital workplace. Workplace vormt daarmee vooral een bedreiging voor zakelijke social networks als Yammer en Slack. Bedrijven die meebewegen met specifieke wensen van hun opdrachtgevers zullen nog steeds hun toegevoegde waarde leveren. Met adoptie en het aanpassen aan het IT landschap worden twee belangrijke voorbeelden aangehaald.

Privacy

Tot slot privacy. Hello Workspace is juridisch volledig Nederlands. De gebruikte technologie is Nederlands en de hosting is Nederlands. En bij twijfel bestaat de mogelijkheid om Hello Workspace lokaal te draaien. Facebook was dit weekend in het nieuws, juist met een verwijzing naar Workplace. In de artikelen wordt bericht dat Facebook de VS toegang moet verlenen tot Europese data.

Bedankt, Facebook!

Ik heb een paar dagen getwijfeld om deze blog te schrijven. Het kan lijken op een blogpost van een geschrokken ondernemer die bang is van een grote nieuwe toetreder op de markt van digitale werkplekken. Het tegendeel is het geval. Dankjewel Facebook! Dank je wel voor de manier waarop we sinds een decennium willen communiceren, ook op kantoor, en dat daardoor door de gevestigde intranetten is omarmd. Dank je wel ook voor het opschudden van de zakelijke markt voor social networks. Ik hoop dat dit slaagt!

Welkom, Facebook!

* ‘internet savvy’: mensen die heel erg thuis zijn in de werking en trends rondom internettoepassingen.

Medewerker foto
Algemeen directeur Tomas van den Nieuwendijk

Als algemeen directeur is Tomas erg gesteld op cijfertjes maar hij weet ook als geen ander de juiste balans te vinden tussen de menselijke kant en de zakelijke kant.

Over Tomas van den Nieuwendijk