sfeerbeeld intranetteam netvlies

5 voordelen van een social intranet

Namens Breda University (voorheen NHTV) liep Angelica van Dam docentstage bij Hello Workspace. Ze deed hierbij onafhankelijk onderzoek naar faal- en succesfactoren van een social intranet in organisaties. Om een compleet beeld te krijgen sprak ze zowel social intranet gebruikers als ontwikkelaars (waaronder Hello Workspace). Dit leverde een aantal interessante inzichten op die we in een nieuwe serie blogs delen. In dit blog deel ik de belangrijkste voordelen van een social intranet, gebaseerd op de uitkomsten van Angelica’s onderzoek.

Voordeel #1 alles op 1 platform

In veel organisaties gebruiken verschillende afdelingen, vaak naast e-mail, verschillende communicatietools, zoals Yammer, WhatsApp of Slack. Communicatie en informatie raakt versnipperd, doordat deze tools niet gekoppeld kunnen worden. Met een social intranet, zoals ons eigen Hello Workspace, heb je een complete digitale werkplek waar je andere relevante applicaties aan kunt koppelen. Het scheelt ontzettend veel zoektijd als iedereen alle documenten, kennis en informatie op een vaste plek zet en up-to-date houdt.

Voordeel #2 sneller schakelen

Elke werkdag één communicatiekanaal opstarten om up-to-date te blijven van de laatste ontwikkelingen binnen je organisatie scheelt veel tijd. Die tijd kun je weer gebruiken om je bezig te houden met andere werkzaamheden. Doordat alles op een plek staat, kan het interne e-mailverkeer drastisch afnemen. Daarnaast kan het zorgen voor efficiëntere communicatie, waardoor je sneller kunt schakelen. Dat is zeker het geval bij grote organisaties met veel afdelingen of meerdere locaties. Het houdt de communicatielijnen een stuk korter.

Voordeel #3 co-creatie

Vanaf de ontwikkeling van ons social intranet Hello Workspace tot ver na de implementatie, wordt de hele organisatie bij het creatieproces betrokken. Samen weet je meer dan alleen en door samen te werken, kun je op elkaars ideeën voortborduren en daar de beste elementen uit selecteren. Bovendien, als je het zelf mag ontwikkelen en ideeën mag aandragen, wil je er ook graag mee werken en kan je zelfs fungeren als ambassadeur. In die rol inspireer je ‘non-believers’ om actief met het social intranet aan de slag te gaan.

Voordeel #4 kennis en expertise delen

Met een social intranet profiteer je makkelijk van alle aanwezige talenten, expertise en kennis. Tijdens de interviews met Angelica gaven social intranet gebruikers aan voorheen niet eens te weten waar collega’s van andere afdelingen of locaties mee bezig waren. Ze zaten volledig in hun eigen bubbel. Nu kan een gaaf project of nieuwe kennis gedeeld worden met de hele organisatie, waardoor kennis zich als een olievlek kan verspreiden. Dat inspireert en geeft energie en kan bijvoorbeeld leiden tot samenwerking tussen afdelingen of innovatie.

Voordeel #5 zelfverwezenlijking

De mens is van nature nieuwsgierig en heeft een behoefte om herkend en erkend te worden. Zeker binnen je werkomgeving speelt dat een belangrijke rol. Een social intranet helpt je om jezelf zichtbaar te maken voor de organisatie en je talenten en successen te delen. De mens wordt centraal gezet. Een social intranet platform kan daarbij ingezet worden als middel het is nooit het einddoel. Bovendien kan het helpen om de jongere generatie binnen te halen of aan je te binden, omdat dit soort tools spreekt hen enorm aan. Dit is slechts een greep uit de voordelen die een social intranet jouw organisatie kan bieden. Wil je meer weten over de voordelen van een social intranet? Volg ons webinar of neem contact met me op via [email protected]. De komende tijd zal ik je in een blogreeks meenemen in de voordelen en do’s en dont’s van een social intranet.

Blijf op de hoogte van de nieuwste ontwikkelingen en innovaties op het gebied van digitale strategie, technologie en marketing. Meld je rechtsonder in de footer aan voor onze nieuwsbrief en ontvang de nieuwste blogs, cases, praktische tips, inzichten, how-to's en inspirerende praktijkvoorbeelden direct in je mail.