Nieuwe websites voor Fit For Free en SportCity

De Nederlandse fitnessformules Fit For Free en SportCity maken deel uit van dezelfde onderneming, maar richten zich elk op hun eigen marktsegment. Beide merken zijn hierbij voor hun ledenwerving sterk afhankelijk van online: zo schrijft zo’n 50% van de nieuwe leden van Fit For Free zich in via de website. Om dit resultaat te kunnen vasthouden én verder te verbeteren, waren de websites echter hard toe aan een professionaliseringsslag! Ik vertel je graag hoe we dát samen met Fit For Free en SportCity hebben aangepakt.

 

Over Fit For Free en SportCity

Fit For Free startte in 2005 als eerste prijsvechter in Nederland en biedt fitnessabonnementen aan vanaf slechts € 9,95. Verspreid over het land telt de succesvolle keten inmiddels 75 vestigingen. Daarnaast exploiteert Fit For Free 9 fitnesscentra in Groot-Brittannië, België, Polen en Brazilië. De 18 luxe sportclubs van SportCity zijn vooral in de Randstad gevestigd en bieden een breder pakket met fitness, groepslessen, squash, saunafaciliteiten, zonnecabines en kinderopvang aan. Elk SportCity-abonnement bevat een Personal Fitplan: een trainingsschema op maat op basis van je persoonlijke doelstellingen waarmee je gegarandeerd in 8 weken resultaat behaalt.

 Website Fit For Free

 

“Voor Netvlies gekozen op basis van kwaliteit en klik”

De websites van Fit For Free en SportCity waren niet alleen gedateerd en onoverzichtelijk, maar ook niet geschikt voor mobiele apparaten. Hierdoor haakten veel bezoekers met een smartphone of tablet voortijdig af. Ook was het lastig om zelf bepaalde delen van de websites aan te passen en te beheren. Dit betekende dat zelfs voor kleine wijzigingen – zoals het aanmaken van een landingspagina of het plaatsen van een video – het internetbureau moest worden ingeschakeld. Omdat de wensen van Fit For Free en SportCity ten aanzien van hun nieuwe websites veel overlap hadden, werd besloten om de herontwikkeling te bundelen in één project. Na een uitgebreide oriëntatiefase kozen de marketing managers van beide merken en de directeur van het moederbedrijf er unaniem voor om met Netvlies in zee te gaan.

“Het was moeilijk om de verschillende bureaus en hun offertes goed te vergelijken. Netvlies werd ons via-via aanbevolen. Het was niet de goedkoopste aanbieder, maar ook niet de duurste. We merkten meteen dat ze goed meedachten, met creatieve ideeën kwamen én het leuk vonden om een partnership voor de lange termijn met ons aan te gaan. We hebben voor Netvlies gekozen op basis van kwaliteit én de persoonlijke klik en dat is achteraf een hele goede keuze gebleken.”

– Kim Bange, online marketing manager Fit For Free

 

Beloofd is beloofd: een eigen werkplek bij Netvlies

Het project startte met een kick-off met het projectteam én de (online) marketing managers van Fit For Free en SportCity. Tijdens deze meeting werd het team geïnformeerd over de merken, de merkwaarden en de doelgroep. Vervolgens hebben we aan de hand van het strategische model van Netvlies een verdieping gemaakt in de doelgroep, de doelen, de customer journey en de online kansen. Op basis hiervan konden we de online doelen vaststellen en in kaart brengen welke taken en informatie voor de doelgroepen het belangrijkst zijn, zoals de afstand tussen de verblijfplaats van een (aspirant)lid tot de dichtstbijzijnde vestiging. Tot slot hebben we – vanuit de kansen die we zagen – prioriteiten gesteld en verwerkt in een roadmap voor het hele traject.

Strategische sessie

Vervolgens hebben we vanuit ons kantoor met behulp van de projectmethodiek Scrum beide websites gerealiseerd. De marketing managers van beide merken maakten tijdens dit proces volwaardig deel uit van het projectteam, terwijl in de loop van het traject ook de tekstschrijvers een eigen werkplek bij Netvlies kregen. Vanaf dat moment zaten er dus liefst vijf mensen van Fit For Free en SportCity bij ons op kantoor mee te werken. Gezellig én efficiënt!

“In plaats van meteen aan de slag te gaan, denkt Netvlies goed mee én vooruit. Het voelt alsof je samenwerkt met collega’s in plaats van een leverancier. De strategische aanpak van Netvlies was voor ons ontzettend waardevol en heeft ons geholpen een goede richting te bepalen en te kunnen uitleggen aan onze omgeving. Bovendien hebben we een berg nieuwe ideeën voor de (nabije) toekomst.”

– Kim Bange, online marketing manager Fit For Free

Lees ook: Waarom je als klant een werkplek bij ons op kantoor krijgt »

 

Gebruik(er)sgemak staat voorop

Als uitgangspunt voor de ontwikkeling van de nieuwe websites gold dat ze zich moeten richten op de belangrijkste informatiebehoeften van de doelgroep. De oude websites stonden vol met banners en knoppen en waren (daardoor) erg rommelig. Bij de nieuwe websites hebben we ons beperkt tot de toptaken van de doelgroep, zoals het snel kunnen vinden van een vestiging in de buurt en vaak voorkomende specifieke wensen, zoals afvallen, krachttraining of conditieverbetering. We zijn dus veel meer uitgegaan van wat (potentiële) klanten willen lezen als ze op de sites komen, in plaats van alleen te focussen op wat de merken zelf willen vertellen of verkopen. 

Beide websites zijn in Drupal ontwikkeld, zodat ze eenvoudig kunnen worden beheerd. We hebben ze bovendien zo opgezet dat beide merken profiteren van de overlap in functies en pagina’s. Hierdoor hoefden we een aantal zaken niet dubbel te ontwikkelen en dat leverde een kostenbesparing op voor beide merken. Wél bieden beide websites uiteraard de mogelijkheid om merkspecifieke zaken uit te rollen.

 Website Sport City

 

Toekomstplannen

De eerste versies van de nieuwe websites van Fit For Free en SportCity zijn onlangs live gegaan, maar de komende tijd zal nog hard worden gewerkt aan diverse uitbreidingen en optimalisaties. De focus komt daarbij te liggen op het bieden van optimale digitale service voor leden en potentiële leden (leads). In principe moet iemand alles wat aan de balie kan worden geregeld ook via de website kunnen regelen. Daarnaast gaan beide merken volop aan de slag met content marketing, marketing automation én een groot deel van de andere ideeën die we tijdens het traject samen hebben opgedaan.

“Het is erg prettig dat ze zich bij Netvlies écht verdiepen in het merk, de doelen en de doelgroepen voordat ze aan de slag gaan. Daarnaast bieden ze een totaalpakket doordat ze zowel marketeers, strategen, vormgevers als developers in huis hebben. De samenwerking was prettig en we zijn trots op het resultaat. Ik beveel Netvlies dan ook aan iedereen van harte aan!”

– Kim Bange, online marketing manager Fit For Free

Business Developer Martijn van Hoof

Martijn houdt van uitdagen en uitgedaagd worden. Met deze mentaliteit probeert hij het beste uit de klant, het team en een samenwerking te halen. Met zijn ruime marketing en e-commerce ervaring heeft hij al heel wat mooie klantrelaties opgebouwd de afgelopen jaren.

Over Martijn van Hoof

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.