In 5 stappen naar converterende webteksten voor je webshop

Een belangrijk onderdeel bij het opzetten van een webshop zijn de productteksten. Goede webteksten zijn onmisbaar in elk e-commerce project en zorgen voor een goede vindbaarheid, merkbeleving en conversie. In dit artikel deel ik een aantal stappen die je kunnen helpen bij het schrijven van goed vindbare en aantrekkelijke webteksten voor je webshop.

Google geeft de voorkeur aan unieke en relevante content. Het klakkeloos kopiëren van teksten is niet onderscheidend ten opzichte van je concurrenten en biedt nauwelijks toegevoegde waarde aan je lezers. In het ergste geval ‘straft’ Google dit met een lagere ranking in de zoekresultaten. 

Webteksten en goede productteksten zijn bovendien belangrijk voor de beleving van je bezoekers. In de tekst geef je het merk een eigen karakter. Hoe profileer je jouw merk en spreek je tegelijkertijd ook je bezoekers aan met je teksten? En hoe laat jij de onderscheidende waarden sterk naar voren komen? Maar nog belangrijker: hoe schrijf je een tekst die je bezoeker aanzet tot een aankoop? Webteksten beïnvloeden mede de conversie. Met goede teksten kun je de twijfels van je bezoekers wegnemen en hen aanzetten tot het ondernemen van actie.

1. Bepaal je tone of voice

Voor je gaat schrijven, is het belangrijk om helder te krijgen wat het doel is van je tekst en de pagina waarop deze komt en wie je doelgroep is. Waar is je doelgroep naar op zoek? Wat is het kennisniveau van je doelgroep? Welke problemen en twijfels ervaart de doelgroep? En welke taal spreekt je doelgroep? Een zogenoemd doelgroeponderzoek helpt om dit helder te krijgen. Ga in gesprek met je doelgroep, houd een zoekwoordonderzoek en stel persona’s op.

Bepaal vervolgens hoe je de doelgroep gaat aanspreken. Ben je autoritair, vriendelijk en/of behulpzaam? Gebruik je, jij en jouw of u en uw? Op welk taalniveau schrijf je, zodat je doelgroep de teksten begrijpt? Gebruik je eenvoudige zinnen, zodat iedereen je teksten begrijpt? Of hanteer je universitair niveau, zodat alleen hooggeschoolden je teksten snappen? Leg deze uitgangspunten vast in een schrijfwijzer. 

2. Doe onderzoek naar de belangrijkste zoekwoorden

Hondenvoer of hondenvoeding? Led-TV of Flatscreen tv? De juiste zoektermen zorgen voor een betere vindbaarheid. Een zoekwoordenonderzoek helpt ook om inzicht te krijgen in de informatiebehoefte en taal van de doelgroep. Bij het kiezen van de juiste zoektermen weeg je een aantal dingen af, namelijk:

Zoekvolume: Wat zijn de meest gebruikte zoekwoorden?

Conversiekracht: Wat zijn de best converterende zoekwoorden?

Concurrentie: Welke zoekwoorden gebruikt de concurrentie?

Synoniemen: Wat is de meest gebruikte terminologie?

Contentstructuur: Is de website structuur in lijn met de belangrijkste zoekwoorden?

Wanneer je deze vragen kunt beantwoorden, heb je al een heel duidelijk beeld van de termen die je kunt gebruiken. Breng je belangrijkste zoektermen in kaart en maak keuzes in de terminologie die je echt wilt hanteren. Deze zoekwoorden zorgen voor een betere vindbaarheid en meer samenhang in je online communicatie. Leg ook deze uitgangspunten vast in de schrijfwijzer. 

>> Lees meer over zoekmachine optimalisatie en vindbaarheid van e-commerce websites: 10 SEO aandachtspunten én tips voor e-commerce websites

3. Breng alle webteksten in kaart

Naast productteksten bevat je webshop tal van andere webteksten die je naar je bezoekers wilt communiceren, denk aan over ons pagina’s, paginatitels, productcategorie omschrijvingen, veelgestelde vragen, bevestigingsmails en formulier meldingen. Alle teksten zorgen samen voor de juiste merkbeleving bij je doelgroep. Daarnaast kunnen deze teksten ook bijdragen aan de conversie van je webshop. Zorg daarom dat je naast je productbeschrijvingen ook je deze webteksten optimaliseert. Breng alle webteksten die op de nieuwe webshop moeten komen en/of op de huidige webshop staan in kaart. Gebruik hiervoor de input uit de vorige stappen. 

4. Maak een content roadmap

Nu je inzichtelijke hebt welke teksten op je webshop komen, stel je een content roadmap op. Bij grote e-commerce projecten met meer dan duizend producten is het vaak onmogelijk om alle producten in één keer van goede teksten te voorzien. In dat geval is het belangrijk om een roadmap te maken waarin je bepaalt in welke volgorde je de productbeschrijvingen en andere webteksten uitrolt. Een roadmap is een stappenplan waarin je vaststelt welke content je als eerste gaat maken. Zo breng je focus aan en richt je de aandacht op de 20% van je producten die echt het verschil gaan maken.

Vaak is het logisch om te beginnen met het kernassortiment. Dit zijn de producten die het meest verkocht worden of verantwoordelijk zijn voor het grootste deel van de omzet. Bij een bestaande organisatie is het dankzij verkoopcijfers vaak makkelijk te achterhalen welke producten dit zijn. Als dit niet voorhanden is, kun je ook op basis van het zoekwoordenonderzoek een inschatting maken van de meest gezochte productgroepen en merken. Kijk hierbij ook naar de marge die je op producten hebt. Producten die minder verkocht worden, maar een hogere marge hebben zijn mogelijk interessanter om mee te beginnen.

Kijk daarnaast ook naar je marketingkalender. Ben je van plan om een WK-actie op te zetten met een specifieke productgroep? Dan is het handig deze producten voor die tijd van goede copy zijn voorzien. Ook is het goed om ook de ‘kassakoopjes’ in kaart te brengen die je je klanten wilt bijverkopen.

Een roadmap helpt je dus om focus aan te brengen in je werkzaamheden én in het bepalen welke productgroepen en merken voor het beste resultaat gaan zorgen.

5. Tijd om te gaan schrijven 

Webteksten kunnen je webshop maken of kraken. Het kan een tijdrovende onderneming zijn om alle producten van goede content te voorzien, zorg daarom voor een gedegen aanpak en begin op tijd. Onderstaande tips helpen je om goede webteksten te schrijven:

  • houd rekening met de scannende lezer;
  • zet de belangrijkste informatie bovenaan;
  • werk met alinea’s en tussenkopjes;
  • wissel de tekst af met bijpassend beeldmateriaal; 
  • gebruik bulletpoints;
  • maak belangrijke informatie dikgedrukt;
  • en vergeet niet: schrijven is schrappen, wees niet bang om een stuk tekst opnieuw te schrijven. 

Wil je meer handvatten waarmee je werk kan maken van je webshopteksten? Lees dan mijn uitgebreide stuk met 9 tips voor het schrijven van ijzersterke webteksten voor webshops

Het schrijven van goede productteksten voor het web is een specialisme dat vaak onderschat wordt. Schakel een deskundige partij in om je op weg te helpen en/of om je te ontzorgen. Een goede webshop copywriter weet, net als winkelpersoneel, de consument op de juiste manier aan te spreken, zijn vragen op de juiste manier te beantwoorden en hem tot aankoop te verleiden. Een goede copywriter heeft dus net als je personeel een doorslaggevende rol in het adviseren van je klanten en in het verkopen van je producten. Naast inhoudelijke kennis is het immers belangrijk dat je je als schrijver kunt verplaatsen in de beleving van de bezoeker en hem met duidelijk taal kunt adviseren en helpen. 

Heb je nog vragen over dit onderwerp? Schroom niet om even contact op te nemen via info@netvlies.nl of 076 200 8046. We helpen je graag verder!

Medewerker foto
Content Marketeer Ileen Rommens

Ileen is een echte woordentovenaar. Ze houdt van duidelijke taal met een krachtige boodschap en is niet bang om kritische vragen te stellen. In haar vrije tijd wordt ze heel blij van concerten en festivals bezoeken en borrelen met familie en vrienden. Ook leest en schrijft ze graag thrillers.

Over Ileen Rommens