E-commerce strategie en webshop voor Nederlandse dierenartsen

Werelddierendag was dit jaar voor ons extra bijzonder. Op 4 oktober jl. is namelijk de webshop van Doc&Booff gelanceerd. We hebben de afgelopen maanden intensief aan dit project gewerkt. In dit blog licht ik er graag het een en ander over toe.

Dactari gaat online uitdaging aan

Dactari (voorheen AUV) is de coöperatie van dierenartsen waar praktisch alle dierenartsen van Nederland bij zijn aangesloten (ruim 2.300 dierenartsen uit zo’n 1.200 praktijken). Zoals veel retail-bedrijven worstelen ook veel dierenartsenpraktijken met de mogelijkheden en bedreigingen van alle online ontwikkelingen. De concurrentie van nieuwe spelers neemt toe en één praktijk kan onmogelijk die concurrentie aan.

Aan de andere kant beschikken dierenartsen als geen ander over de gespecialiseerde kennis en knowhow die nodig is voor blije en gezonde dieren. Dactari besloot daarom dat het tijd was voor een overkoepelende e-commerce strategie waarmee elke dierartsenpraktijk op individueel niveau haar klanten voordeel kan bieden. Het heeft speciaal hiervoor een apart bedrijf binnen de coöperatie opgericht met een bedreven e-commerce team. Voor de marketingstrategie en de realisatie van haar nieuwe webshop sloot Dactari een alliantie met Netvlies.

Aanpak en uitvoering: intensieve samenwerking met diverse partners

In een aantal strategische sessies hebben we de strategie van Dactari doorvertaald naar een marketingstrategie.

Door in te zoomen op de customer journey konden vervolgens een concept en een roadmap worden opgesteld.

Netvlies was verantwoordelijk voor de doorvertaling van de marketing strategie naar de vormgeving en front-end van de nieuwe webshop, die volledig responsive is opgezet. Het project werd in nauwe samenwerking met technisch e-commerce partner Netivity uitgevoerd, die de backend techniek voor haar rekening nam. Communicatiebureau Jaager nam de merkstrategie voor haar rekening.

Dat de keuze voor responsive design verstandig is geweest, blijkt wel uit het feit dat nu al zo’n 30% van de aankopen vanaf een mobiel apparaat wordt gedaan.

Ook hebben we de content (tekst en video) voor een groot deel van het assortiment verzorgd. Netvlies zet de software in van haar partner Copernica voor alle event driven e-commerce e-mailmarketingcampagnes. Voor de uitrol van het merkconcept, campagnes en de ontwikkeling van offline uitingen is er samengewerkt met Jaager. Tot slot is een uitgebreide online marketingstrategie opgezet en werken we sinds de lancering actief aan AdWords campagnes, Display campagnes, zoekmachineoptimalisatie en conversieoptimalisatie.

Uitbreiding en optimalisatie

Binnen een e-commerce strategie is event driven marketing niet meer weg te denken. Hiermee kan op verschillende activiteiten van klanten of potentiële klanten worden ingespeeld om verkoop te verhogen of klanten terug te laten komen. Zo kan Doc&Booff bijvoorbeeld herhaalaankopen initiëren of klanten verleiden die de webshop hebben verlaten zonder producten te bestellen die ze aanvankelijk wél in hun winkelmandje hadden gelegd. Op dit moment wordt op basis van de eerste inzichten het e-commerce platform geoptimaliseerd. In 2015 zetten zullen we samen met Dactari de ambities omtrent docbooff.nl verder vorm geven.

Resultaat

De nieuwe webshop van Doc&Booff:

  • telt al een netwerk van 300 aangesloten dierenartsenpraktijken door heel Nederland
  • biedt een assortiment van 10.000 producten
  • geeft betrouwbaar advies:
    • door middel van tips vanuit de dierenarts
    • via verantwoorde teksten en video’s
    • door de mogelijkheid om vragen te stellen
  • zorgt voor verkeer naar de aangesloten dierenartsenpraktijken

Medewerker foto
Business Developer Martijn van Hoof

Martijn houdt van uitdagen en uitgedaagd worden. Met deze mentaliteit probeert hij het beste uit de klant, het team en een samenwerking te halen. Met zijn ruime marketing en e-commerce ervaring heeft hij al heel wat mooie klantrelaties opgebouwd de afgelopen jaren.

Over Martijn van Hoof