3 manieren om succesvol te adverteren in YouTube

Adverteren via YouTube is dé manier om met jouw boodschap op een unieke manier in contact te komen met duizenden mensen. Laat je publiek zien wat je doet, hoe je het doet en waarom dit je passie is door middel van een video. Je naamsbekendheid wordt enorm vergroot wanneer je start met adverteren in YouTube.

Waarom adverteren op YouTube?

Er zijn vele redenen waarom het interessant is om jou boodschap via YouTube aan de wereld bekend te maken. YouTube is namelijk de grootste videosite ter wereld en de tweede grootste zoekmachine ter wereld. Meer dan 1 miljard unieke bezoekers komen maandelijks naar YouTube en er wordt per minuut meer dan 60 uur aan video geüpload wereldwijd. Kortom, het publiek op YouTube is heel groot. Ik zie geen reden waarom je deze enorme doelgroep links zou laten liggen wat betreft het bekender maken van je product of dienst?

Hoe werkt adverteren op YouTube?

De werking van het adverteren op YouTube kan in vier eenvoudige stappen weergegeven worden:

  1. Creëer en upload je video
  2. Kies je doelgroep
  3. Betaal alleen voor geïnteresseerden
  4. Ontvang waardevolle rapportages en data

Verschillende advertentiemogelijkheden op YouTube

Momenteel zijn er drie vormen van het adverteren in YouTube. We maken onderscheid tussen de volgende advertentiemogelijkheden:

  • YouTube InStream-videoadvertenties
  • YouTube In-Search videoadvertenties
  • YouTube In-Display videoadvertenties

YouTube InStream-videoadvertenties

YouTube InStream-videoadvertenties zijn video’s die voor, tijdens of na een video afgespeeld worden. Bezoekers krijgen na vijf seconden de mogelijkheid om de video weg te klikken. Het voordeel van deze advertentievorm is dat je pas gaat betalen wanneer de video minimaal 30 seconden of helemaal bekeken is. Je betaalt dus echt enkel voor de geïnteresseerde kijker. Immers, wanneer ze de video niet interessant vinden, klikken ze snel verder. Dit biedt goede mogelijkheden om, voor een relatief lage investering, je video bij een breed publiek onder de aandacht te brengen. Het succes van deze vorm van adverteren op YouTube is erg afhankelijk van de lengte van de video. Een video van 15 seconden zal bijvoorbeeld vaker helemaal bekeken worden, waardoor het duurder gaat worden. Aan de andere kant, een video van 2 minuten zal al snel gaan vervelen.

YouTube In-Search videoadvertenties

YouTube In-Search videoadvertenties zijn advertenties (met video) die tevoorschijn komen in je zoekresultaten op YouTube:

De advertentie bestaat uit een stukje tekst (vergelijkbaar met search advertenties op Google.nl) en een stilstaand beeld van de video. Je betaalt bij In-Search videoadvertenties enkel wanneer bezoekers op je advertenties klikken en dus besluiten je video te bekijken. Targeting voor deze advertentievorm kan alleen op basis van zoekwoorden. Hou hierbij rekening met het feit dat mensen op YouTube doorgaans minder specifiek zoeken dan op Google. Kies hier dus voor redelijk algemene zoektermen. Verder moet er getest worden met de advertentietekst en met het stilstaande beeld van de video. Ook kan bekeken worden hoe de verschillende zoektermen presteren.

YouTube In-Display videoadvertenties

YouTube In-Display videoadvertenties zijn advertenties die verschijnen in het Google Display Netwerk. De advertentie bestaat uit een titel en een stilstaand beeld van de video. Je betaalt bij In-Display videoadvertenties enkel wanneer de bezoeker besluit je video te bekijken. Deze vorm van adverteren via YouTube is in mijn ogen het minst populair. De advertenties worden in het Google Display Netwerk geplaatst. De bezoeker heeft hier niet naar gezocht en zal dus minder snel geneigd zijn om op de advertentie (zonder een begeleidende tekst) te klikken om de video te bekijken.

Targeting mogelijkheden voor het adverteren op YouTube

Er zijn bij het adverteren op YouTube talloze mogelijkheden om de juiste doelgroep aan te spreken. Je kan het vergelijken met de targetingmogelijkheden via display advertenties in AdWords. Naast targeting op geslacht, leeftijd en zoekwoorden (in-search videoadvertenties) zijn er ook vele mogelijkheden om te targeten op het type video dat bekeken wordt of het interessegebied van de bezoekers. Via deze gerichte targeting mogelijkheden is het mogelijk je doelgroep zo specifiek mogelijk te maken.

Een voorbeeld, je hebt een video gemaakt over een actie die je graag via YouTube wil promoten. Deze actie houdt in dat je bij inschrijving op de website een gratis voetbal ontvangt. De actie geldt voor mannen tussen de 18 en 34 jaar. YouTube biedt nu dé mogelijkheid om de video enkel aan deze groep bezoekers te tonen:

Eigen ervaring met adverteren op YouTube

De afgelopen jaren heb ik veel ervaring opgedaan met het adverteren via YouTube. Ik heb bijvoorbeeld verschillende succesvolle YouTube campagnes opgezet voor een grote speler in de entertainment industrie. De twee advertentievormen waar ik het meeste gebruik van heb gemaakt zijn InStream videoadvertenties en In-Search videoadvertenties.

Om door middel van In-Search videoadvertenties voldoende vertoningen te genereren is het het beste om hier redelijk algemene zoektermen in te zetten. Daarom is deze advertentievariant in mijn ogen minder doelgroep-gericht dan de InStream advertenties. Wanneer je een meer algemene doelgroep aan wil spreken is deze advertentievariant een goede optie.

Wanneer je echter wel een specifieke doelgroep aan wil spreken zijn InStream videoadvertenties een goede mogelijkheid. Je kan bij deze advertentievorm namelijk bijvoorbeeld leeftijd, geslacht en interesse aangeven. Uit ervaring kan ik zeggen dat InStream videoadvertenties een video met een lengte van 20 seconden tot max 90 seconden het beste resultaat laten zien. Wanneer je video heel kort is, zal deze vaak helemaal bekeken worden, dit kan veel geld gaan kosten. Wanneer de video te lang duurt, kunnen bezoekers zich gaan storen aan de advertentie. Het succes van de campagne is echter erg afhankelijk van de video die ingezet wordt. Gemiddeld genomen kun je een CPV (Cost per View) van €0,10 – €0,25 aanhouden, welke je dus pas hoeft te betalen wanneer een bezoeker de video helemaal of minimaal 30 seconden bekeken heeft. Er zal waarschijnlijk voor tussen de 20% en 30% van alle vertoningen betaald moeten worden.

Adverteren op YouTube: iets voor jou?

Adverteren via YouTube is in mijn ogen een hele goede manier om je video onder een groter publiek bekend te maken. Het is wel belangrijk dat de video interessant genoeg is om te bekijken, je zou hierbij kunnen denken aan een reclame die ook op tv komt of bijvoorbeeld trailers van films. Het is verder belangrijk dat je voornaamste boodschap in de eerste vijf seconden duidelijk wordt, aangezien het publiek pas na 5 seconden de video weg kan klikken. Adverteren via YouTube moet voornamelijk worden gezien als branding mogelijkheid, het is goed voor de naamsbekendheid van je merk.

Uiteraard denk ik graag met u mee over de mogelijkheden van adverteren op YouTube voor uw campagne.

 

Medewerker foto
3 manieren om succesvol te adverteren in YouTube

Over 3 manieren om succesvol te adverteren in YouTube