In gesprek met Stefan van Opstal van Tweakwise

Een tijd geleden ben ik begonnen met de serie ‘In gesprek met…’, waarin ik met interessante personen in gesprek ga over hun functie en de online uitdagingen die daarbij komen kijken. Geesje Prins, adjunct directeur van het Chassé Theater, beet de spits af.

Dit keer ben ik in gesprek gegaan met Stefan van Opstal, commercieel directeur van Tweakwise. Onlangs leverde wij Handyman.nl op en daarin hebben we nauw met Stefan samengewerkt. Het aanstekelijke enthousiasme van Stefan over e-commerce en algehele online kansen, leverde een mooi gesprek op waarvan ik hierbij het eerste deel met jullie deel. In het tweede deel van het interview gaan we verder in op de kansen en uitdagingen van de e-commerce branche. En die zijn er genoeg! In dit artikel leren we Stefan en Tweakwise beter kennen.

Wie ben je en wat is Tweakwise?

Mijn naam is Stefan van Opstal en als commercieel directeur van Tweakwise ben ik verantwoordelijk voor het commerciële en strategische beleid. Tweakwise is de bedrijfsnaam en onder die vlag voeren we op dit moment een aantal SaaS (Software as a Service) producten waarvan de belangrijkste de zogenaamde ‘Navigator’ is. Dit is een tool die je integreert met je e-commerceplatform en die vervolgens bepaalde functionaliteiten gaat overnemen met betrekking tot het zoeken, navigeren, sorteren en filteren in je webshop. Kort gezegd komt het erop neer dat de Navigator de schapindeling van jouw online winkel optimaliseert. Dit is al langer gemeengoed in de fysieke retail waarbij zeer uitvoerige studies zijn gedaan over schapindeling. Met onze technologie kun je datzelfde doen in je webshop, zodat je klanten zo snel mogelijk kunnen vinden wat ze zoeken. En wat ons absoluut uniek maakt in de markt, is dat we dit gekoppeld hebben aan een beheeromgeving die je in staat stelt om al die elementen zelf te beïnvloeden op basis van het gedrag dat je klanten vertonen.

Een kort introductiefilmpje van de Tweakwise Navigator:

“Kort gezegd komt het erop neer dat de Navigator de schapindeling van jouw online winkel optimaliseert.”

Het systeem kan onwijs veel en is ook zelflerend, maar voor de details verwijs ik je graag naar onze website tweakwise.com en de video over de Navigator. Ook maken we gebruik van externe bronnen en applicaties zoals Weeronline. Met hen werken we intensief samen. Door die samenwerking is het mogelijk om alle functionaliteiten van Tweakwise in te stellen op het weerbeeld. Dus stel dat het gaat sneeuwen, dan worden categoriepagina’s, productcarrousels en zoekresultaten hierop aangepast. Op basis van (bijv.) de best converterende producten of producten met de beste marge wordt dan de schapindeling gemaakt. Dit is echt een unieke feature die verder geen enkele andere partij aanbiedt.

Op globaal niveau biedt de Navigator de volgende 6 functionaliteiten:

  • Instant Search – De meest relevante zoekresultaten voor je bezoeker

  • Facet navigatie – Grote hoeveelheden producten snel en efficiënt filteren

  • Ranking – Op basis van variabelen de volgorde van getoonde producten beïnvloeden

  • Bulkmenu’s en bannering – Volledig vrij je hoofdnavigatie en uitklapmenu’s inrichten

  • Realtime rapportage – Continue op de hoogte zijn over wat er gebeurd in je webshop

  • Drag & drop beheer – Altijd zelf de touwtjes in handen zonder technische kennis

Je kunt de Navigator heel gemakkelijk in je bestaande webshop implementeren. Platformonafhankelijk, met korte doorlooptijden en lage licentie kosten. Doordat we gebruik maken van onze eigen servers en beheer in separate databases kunnen we supersnelle responstijden garanderen. En het mooie is dat we keer op keer de conversies van onze klanten aanzienlijk verhogen.

“Gemiddeld stijgt de conversie met 25% bij de implementatie van de Navigator. Bij Kijkshop was dit zelfs 30%.”

Hoe ken je Netvlies?

In eerste instantie ben ik door Bram Bruijns geattendeerd op jullie. Hij was toen e-commerce manager van Kijkshop en is inmiddels e-commerce directeur bij WE Fashion. Ik zat met Handyman in een adviestraject en voor de pitch van de realisatie heb ik toen met Netvlies geschakeld voor het concept, het design, uitwerking van de front-end en online marketing. Dat was het eerste moment dat wij met elkaar in contact kwamen en dat is nu ruim een jaar geleden.

Wij zijn samen met Netvlies het Handyman platform gaan realiseren en wat me daarbij is bijgebleven is dat ik gedurende het hele traject het gevoel heb gehad met experts samen te werken. Dus écht specialisten op hun vakgebied die door een goede projectaanpak alleen optimaal zijn ingezet. Ik heb eerder zeer wisselende ervaringen opgedaan met Scrum, maar hoe Netvlies dat bij Handyman heeft opgepakt is zeer geslaagd geweest. Daarbij beseffen de specialisten de ongeschreven regels van e-commerce ook erg goed. Je hebt een 80-20 regel bij e-commerce waarbij 80% van de shop moet bestaan uit functionaliteiten die je sowieso altijd moet laten terugkomen, omdat het om conventies gaat. En met de overige 20% kun je onderscheiden qua merk. Dit heeft Netvlies zeer goed begrepen en ook doorgevoerd bij Handyman.

handyman responsive webshop

Wat ik ook als zeer positief heb ervaren is de sprint 0 fase zoals dat bij Netvlies genoemd wordt. Dit is de oriëntatiefase voorafgaand aan de realisatie en dit is bij Handyman erg nuttig geweest om alle verwachtingen goed af te stemmen. Hierin bespreek je echt de strategische kaders en de beleving van de richting die je uitgaat als compleet projectteam.

“Bij Netvlies is het geen blabla. Het zijn allemaal normale, relaxte gasten die pragmatisch zijn ingesteld en afspraken nakomen.”  

Hoe is Tweakwise ontstaan?

We zijn ontstaan vanuit de retailpraktijk, wat vrij uniek is voor een software bedrijf. Drie jaar geleden zat ik bij Hans Anders en samen met mijn functiegenoten bij Fonq en Kijkshop zijn we toentertijd naar onze software leverancier Netivity gestapt om onze wensen kenbaar te maken voor een specifieke tool. We hadden flink vooronderzoek gedaan naar tools voor zoeken en navigeren in webshops. De tools die wij vonden hadden absoluut goede punten, maar vooral ook een aantal duidelijke minpunten. Toen hebben we aan Netivity voorgesteld om onze kennis te investeren in een nieuw platform dat zij konden gaan bouwen. In eerste instantie zouden Fonq, Kijkshop en Hans Anders er gebruik van gaan maken. In 2012 is Tweakwise toen voor het eerst bij Hans Anders gelanceerd en gaandeweg ben ik me meer op Tweakwise gaan richten om uiteindelijk dus commercieel directeur te worden.

Vanuit de luwte, maar wel met een flinke dosis ervaring van de launching partners, zijn we toen onze blik gaan verruimen naar andere afnemers. Inmiddels zijn we 1,5 jaar verder en komen we tot de conclusie dat we de #1 tool zijn op dit gebied in Nederland. Functioneel kent Tweakwise geen gelijke in de markt. Puur ook door de focus dat een e-commerce manager of online marketeer realtime moet kunnen ingrijpen in zijn e-commerce beleid, zonder beperkingen van de techniek en zonder verborgen meerkosten. Inmiddels gaat er voor € 200.000.000,- aan omzet van onze klanten over ons platform. Naast de drie launching partners werken we inmiddels voor bijna alle grote retailers uit de winkelstraat. Namen als Shoeby Fashion, MS mode, Paradigit, Handyman, Lucardi daar zijn we allemaal druk voor aan de slag.

Hoe stuur jij Tweakwise in de juiste richting?

In mijn functie is het vooral zaak om strategisch de juiste keuzes te maken voor het platform. De markt is met een aantal grote spelers vrij overzichtelijk. En ik heb daarin het laatste jaar veel tijd geïnvesteerd om met de juiste partijen om de tafel te komen en samenwerkingsovereenkomsten te sluiten. Dat heeft onze dienst en ons bedrijf een flinke duw in de rug gegeven. En op dagelijkse basis ben ik bezig met de doorontwikkeling van het product en dat vind ik stiekem misschien wel het leukste. We zijn een erg compacte organisatie. Buiten mijzelf hebben we een supportafdeling van 2 FTE voor het behandelen van klantvragen bij implementaties. Daarnaast hebben we 3 ontwikkelaars die non-stop bezig zijn om de Navigator verder door te ontwikkelen. Voor het koppelen van onze tool met andere systemen werken wij met externe specialisten. Bijvoorbeeld voor Magento en Hybris. Voor .NET hebben wij onze eigen specialisten in huis.

Door middel van de partnerovereenkomsten zijn wij qua sales redelijk zelfvoorzienend, waardoor we als organisatie ook compact kunnen blijven. Hierdoor kunnen we focussen op het product en de dienstverlening, en kunnen we tegelijkertijd ook hard blijven groeien. Daarbij hebben we wel de luxe dat we met Netivity als hofleverancier van Tweakwise een club achter ons hebben staan met 40 developers, die ons ook verder ondersteunen waar nodig.

“Wij hebben dagelijks 6 miljoen requests op de Tweakwise server. Daarvoor hebben we een serverpark staan waar je U tegen zegt. Op dit moment draaien we op 20% van onze capaciteit.”

Met wie zit je doorgaans om de tafel?

De meeste van onze klanten zijn retailketens. Die hebben vaak een structuur met een apart e-commerce team dat onder leiding staat van een manager of een directeur. Als we het hebben over de pure-players, dus de partijen die alleen online actief zijn, dan praat ik meestal met de directeur-eigenaren. Het kennisniveau van de mensen met wie ik om de tafel zit is goed. Het besef is er dat met een tool zoals de Navigator een substantieel betere service geboden kan worden aan bezoekers van een webshop en dat daarmee de conversie dusdanig verhoogd wordt. Iedere procentpunt stijging telt daarbij als het over grote aantallen gaat. En wij hebben natuurlijk het voordeel dat bij de implementatie van de Navigator deze stijgingen vaak nog veel hoger zijn, waardoor je op strategisch niveau kan blijven opereren met onze klanten. Ook in het kader van een verder doorontwikkeling van de tool.

Hoe ziet de toekomst er voor Tweakwise uit?

We zijn op dit moment enorm succesvol en dat succes zal nog verder uitgebouwd worden, maar het zou een grote fout zijn als we in dat succes blijven hangen. We móeten door blijven ontwikkelen om voorop te kunnen blijven lopen. Zo zijn we nu drukdoende met het uitrollen en doorontwikkelen van het personaliseren van het assortiment en het geautomatiseerd bepalen van de ideale schapindeling per gebruiker. “Iedereen zijn eigen unieke etalage!” is een leus die we vaak roepen. We geloven hier heilig in, want iedereen is uniek. Maar toch krijgt iedereen nog vaak dezelfde shop te zien. Wij willen deze personalisatie stap al voor de bezoekers maken bij binnenkomst in de webshop. En dit kunnen we doen door relevante data te koppelen en als uitgangspunt te nemen bij het tonen van het assortiment.

We bouwen een persoonlijk profiel op van iedere afzonderlijke bezoeker en bouwen op basis daarvan de shop op. We gebruiken daarvoor een vooruitstrevende technologie waarbij het gaat om relationele databases in plaats van gestructureerde. Het is mooi om te zien hoe ver dat op detailniveau doorgevoerd kan worden en hoeveel relevante waarde je daar uit kan halen. Iedereen krijgt op die manier écht zijn eigen persoonlijke webshop. Facebook maakt ook gebruik van deze technologie en Netflix doet dit bijvoorbeeld ook door op basis van jouw kijkgedrag suggesties te doen. En dit is niet alleen op basis van jouw eigen kijkgedrag, maar ook dat van andere gelijkgestemden. Dit zullen wij in de nabije toekomst al gaan uitrollen en dit zal zeker een grote vlucht gaan nemen binnen e-commerce.

Binnenkort verschijnt er een nieuw artikel online waarbij we los van Tweakwise en de Navigatror met Stefan van Opstal in gesprek gaan over de ontwikkelingen op gebied van e-commerce. Zorg dus dat je ons blog blijft volgen en schrijf je ook in voor onze nieuwsbrief via www.netvlies.nl/nieuwsbrief.

 

Meer info over e-commerce kansen of wil je Tweakwise implementeren in jouw webshop? Vul dan onderstaand contactformulier in:

Medewerker foto
In gesprek met Stefan van Opstal van Tweakwise

Over In gesprek met Stefan van Opstal van Tweakwise