Martijn van Hoof Laspartners Multiweld lanceert e-commerce platform voor de klant van (over)morgen

Met negen vestigingen is Laspartners Multiweld een toonaangevende leverancier van lastechnische producten voor de Nederlandse en Belgische maakindustrie. Het bedrijf voert een enorm assortiment van liefst 140.000 producten en komt daarmee optimaal tegemoet aan vrijwel elke klantwens. In de ambitieuze doelstellingen van Laspartners is een belangrijke rol weggelegd voor online. Om deze doelstellingen te kunnen realiseren, werkte Laspartners Multiweld het afgelopen jaar intensief met Netvlies samen aan de realisatie van een nieuw e-commerce platform.

‘Lassen is geweldig’

De belangrijkste kernactiviteit van Laspartners Multiweld is de verkoop van lastechnische producten en een aantal aanverwante productcategorieën. Daarnaast kunnen klanten er terecht voor het huren van divers materieel. Andere belangrijke activiteiten zijn het geven van advies en het leveren van service-gerelateerde diensten, zoals het onderhouden, repareren, keuren en valideren van gereedschappen. Tot slot worden via het LPMW Lasinstituut – een zelfstandig opererende onderneming – opleidingen en certificeringen verzorgd.

Onder het motto ‘Lassen is geweldig’ wil Laspartners Multiweld een belangrijke bijdrage leveren aan het naar een hoger niveau tillen van de lassector. Het bedrijf zoekt daarom voortdurend naar manieren om toegevoegde waarde te bieden en klanten te helpen succesvoller te worden. Die toegevoegde waarde wordt onder meer ingevuld door bij te dragen aan procesverbeteringen, zoals het optimaliseren en vereenvoudigen van inkoop- en logistieke processen en het verbeteren van lasprocessen door educatie en ontwikkeling.

Jeroen Engelen - Managing Partner Laspartners MultiweldJeroen Engelen – Managing Partner Laspartners Multiweld

Behoefte aan nieuw e-commerce platform

Laspartners Multiweld ziet de markt en haar klanten in hoog tempo veranderen en wil zo goed mogelijk inspelen op de eisen van de klant van morgen. De grote transitie naar online was inmiddels in gang gezet en de belangrijkste eerste resultaten waren zichtbaar. Het bedrijf maakte echter gebruik van een verouderde IT-oplossing die niet meer voldeed aan de huidige standaarden, waardoor de online ambities onmogelijk konden worden gerealiseerd. Laspartners Multiweld ging daarom op zoek naar een geschikt e-commerce platform en een digital agency om haar de komende jaren te helpen.

Stevig eisenpakket

In lijn met haar gezonde ambities formuleerde Laspartners Multiweld een stevig eisenpakket. Zo moest de vernieuwde e-commerce oplossing onder meer:

  • een bewezen open source oplossing zijn met veel standaard functionaliteiten én voldoende flexibiliteit ten aanzien van maatwerk;
  • een productassortiment van 140.000 artikelen goed en snel kunnen ontsluiten via meer dan 100 niche-webshops (zoals de ‘Coolblue-aanpak’);
  • de mogelijkheid hebben om vanuit één platform zowel een B2C als B2B omgeving aan te bieden;
  • kunnen meegroeien met de online ambities van Laspartners Multiweld om het aandeel online omzet de komende jaren met factor 50 (van 0,1% naar 5% van de totale omzet) te laten stijgen;
  • kunnen worden gekoppeld aan het boekhoudprogramma Exact;
  • kunnen worden beheerd vanuit één stabiele, wendbare en snelle omgeving.

“In onze zoektocht naar een e-commerce oplossing hebben we veel pakketten vergeleken. Van de pakketten die binnen ons budget vielen, hebben we onder andere gekeken naar Magento en Shopware. Magento bleek niet geschikt voor het aantal producten dat we voeren, Shopware kon wél aan al onze wensen en eisen voldoen. Het is in Nederland nog niet zo bekend, maar er zit een groot bedrijf achter dat al jarenlang diverse grote klanten bedient. Daarbij hadden we direct vertrouwen in Netvlies. De keuze voor deze combinatie was daarom snel gemaakt.”

Jeroen Engelen – Managing Partner Laspartners Multiweld

 

Een eigen werkplek bij Netvlies op kantoor

“Een van onze wensen was dat we één dag per week in het kantoor van onze online partner konden zitten om mee te werken aan het project”, vertelt Marketing Manager Olav de Swaaf van Laspartners Multiweld. “Veel digital agencies vonden dat maar raar. We waren dan ook aangenaam verrast dat ze bij Netvlies klanten standaard een werkplek bij hun op kantoor aanbieden. Dat bleek uiteindelijk bovendien zó goed te werken dat we soms zelfs drie dagen in de week bij Netvlies op kantoor meewerkten aan ons nieuwe e-commerce platform.”

En ook het werken volgens de Scrum projectmethodiek – inmiddels gemeengoed bij Netvlies – beviel Olav en zijn collega’s uitstekend. “Scrum is heel transparant, je hebt als opdrachtgever grote invloed op het resultaat én je gaat veel efficiënter te werk. Hierdoor verdien je de investering die het je kost om zelf aan het project mee te werken dubbel en dwars terug. De samenwerking met Netvlies is dan ook erg goed bevallen. Ze zijn niet alleen goed in de realisatie, maar er is ook veel kennis aanwezig. Ze snappen wat het betekent om een webshop te runnen en je kunt op hoog niveau met ze sparren over strategische vraagstukken.”

Goed voorbeeld doet goed volgen…

Ook de bedrijfscultuur van Netvlies bleek een bron van inspiratie voor Laspartners Multiweld. Managing Partner Jeroen Engelen: “Inmiddels hebben we sommige aspecten daarvan in onze eigen organisatie doorgevoerd. Zo heeft ons MT elke week een stand-up en hebben we op alle vestigingen fruitabonnementen afgesloten. Daarnaast hebben we de wekelijkse lunch talks geïntroduceerd waarin collega’s tijdens de lunch iets kunnen presenteren wat hen bezighoudt.”

“Het vernieuwen van het e-commerce platform was een groot en belangrijk project voor ons. We vonden het daarom prettig dat we in staat werden gesteld hier intensief aan mee te werken. Dat kan ik overigens iedereen aanraden: je ziet op dagelijkse basis waaraan wordt gewerkt en wat de progressie én je kunt direct bijsturen op basis van gewijzigde prioriteiten of voortschrijdend inzicht.”

Jeroen Engelen – Marketing Manager Laspartners Multiweld

Veelbelovende eerste resultaten

Inmiddels is het vernieuwde e-commerce platform gelanceerd en zijn de eerste vijftig webshops live. Direct al was er een grote stijging in het verkeer te merken: een mooie eerste stap op weg naar het realiseren van de ambitieuze groeidoelstelling. Daarnaast kon Laspartners Multiweld de stekker uit diverse oude IT-systemen halen, waardoor het IT-landschap overzichtelijker en goedkoper is geworden.

“We hebben een solide fundament neergezet waar we de komende jaren samen met Netvlies op gaan doorontwikkelen”

Olav de Swaaf – Marketing Manager Laspartners Multiweld

Business Developer Martijn van Hoof

Martijn houdt van uitdagen en uitgedaagd worden. Met deze mentaliteit probeert hij het beste uit de klant, het team en een samenwerking te halen. Met zijn ruime marketing en e-commerce ervaring heeft hij al heel wat mooie klantrelaties opgebouwd de afgelopen jaren.

Over Martijn van Hoof

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.