sfeerbeeld e-commerce platformen

Hoe kies ik het juiste e-commerce platform?

Regelmatig zit ik bij klanten aan tafel. Of dat nu met de IT-directeur of communicatiemanager is, allemaal hebben ze meer en meer vragen over hun platformen en de keuzes die ze moeten maken. Een veelgehoorde vraag is welk Content Management Systeem (CMS), Product Informatie Systeem (PIM) of e-commerce platform het beste bij de organisatie past. Daar volgen al snel een heleboel vervolgvragen op. Is een integratie mogelijk? Kunnen mijn medewerkers makkelijk met het platform overweg? Is het schaalbaar genoeg voor de toekomst? Moeten we open source of juist closed source kiezen? En nog een hot topic de laatste jaren: Het moet naar de cloud, kan dat?

Zonder de juiste kaders en kennis van de organisatie is het lastig om deze vragen te beantwoorden. Aan mijn collega’s en mij de lastige taak om onze klanten te helpen in deze zoektocht. Het maken van de verkeerde keuze kan leiden tot frustraties en vaak resulteert het in onnodig hoge kosten en desinvesteringen. Om je handvatten te bieden, beschrijf ik in dit blog de stappen die wij met onze klanten doorlopen om tot een keuze te komen die past bij de organisatie én binnen de beschikbare budgetten.

Tegenwoordig bestaat het technologische landschap uit duizenden verschillende platformen waaruit gekozen kan worden. Elke platform heeft zijn eigen invalshoek, sterktes en zwaktes. Redelijk bekend is het marketing technologie landschap “Martech 5000”. Op deze lijst stonden een paar jaar geleden nog 5000 platformen en tools die online gebuikt kunnen worden. Inmiddels zijn er ruim 7000 mogelijkheden gecategoriseerd in rubrieken zoals marketing, content en data. Probeer uit deze lijst maar eens de juiste keuzes te maken.

Waar begin je?

Om tot een shortlist te komen kijken we vaak naar welke platformen in de scope van de vraag passen. Zo ga je geen WordPress met WooCommerce inzetten op een e-commerce website met duizenden producten en honderdduizenden bestellingen per maand. De kans is groot dat dit geen comfortabele oplossing is voor dergelijke hoeveelheden. WordPress met WooCommerce werkt prima bij een vooral content gedreven webshop met een paar producten en een paar bestellingen per maand. Grotere e-commerce platformen met veel producten en bestellingen maken eerder gebruik van Magento, Sylius, Intershop of Hybris. Daarnaast is het belangrijk om na te gaan wat de doelgroep van het platform is. Magento is een product dat prima aansluit bij business to consumer, maar lastig te gebruiken is bij business to business webshops. WordPress is weer prima in te zetten voor een doelgroep die een content ervaring wil. En het is beter om Sylius te gebruiken als technische specificaties belangrijk zijn.

Eén platform of een selectie van verschillende platformen?

Vaak genoeg kan het gekozen platform net niet datgene dat het platform moet kunnen. Laatst kwam een klant met een WordPress WooCommerce webshop met de vraag welke plugin geschikt is voor marketing automation. Tja, daar bestaat vast een leuke plugin voor, maar losse platformen, zoals Marketo, SharpSpring of Hubspot, zijn een stuk beter in marketing automation taken.  Het is daarom belangrijk om te kiezen voor één platform (best of suite) of een combinatie van platformen (best of breed). Er zijn pakketten, zoals EpiServer, Sitecore of Drupal, die claimen alles te kunnen. En ja, veel van dit soort pakketten scoren goed op alle vlakken, maar nooit zo goed als een pakket dat ergens specifiek voor ontwikkeld is. Zo is Sitecore in de basis een CMS dat erg gericht is op marketing doeleinden en zijn de e-commerce capaciteiten nog niet heel volwassen. Drupal heeft ook Commerce, maar ook hier geldt dat het voornamelijk goed is in het beheren van content. Kiezen voor één platform heeft als voordeel dat onderhoud en beheer vaak goedkoper is. Ook is alles geïntegreerd en afgestemd op elkaar. De (content)beheerders hoeven maar één platform te leren kennen. Het nadeel is dat de functionaliteiten vaak basic zijn en niet de geavanceerde mogelijkheden van losse tools hebben. Daarnaast zitten in dergelijke platformen vaak functionaliteiten die je helemaal niet nodig hebt.

API koppelingen of Service Bus?

Bij meerdere platformen is de integratie vaak complex en kostbaar. Alle platformen moeten met elkaar communiceren. Data moet maar op één plek worden opgeslagen, omdat dat zorgt voor een ‘single point of truth’. Koppelingen die de communicatie en data uitwisseling mogelijk maken vinden plaats via API koppelingen. Het bouwen en onderhouden van zo’n koppeling brengt risico’s met zich mee. Als een platform wordt geüpgraded, kan het zijn dat de API van dat platform wijzigt en alle koppelingen van alle systemen die hiermee communiceren moeten worden aangepast. Bij veel koppelingen is het vaak beter en handiger om een Service Bus tussen al deze koppelingen te zetten. Alle systemen communiceren dan met de Service Bus. Als er dan een API wijzigt, hoeft er in theorie maar één koppeling opnieuw gelegd te worden. Vaak is dit complex en alleen interessant als gebruik wordt gemaakt van enkele tot veel platformen. API koppelingen zijn een betere keuze als er weinig koppelingen zijn.

Sluit het aan bij de organisatie?

Het pakket of de selectie van pakketten moeten aansluiten bij de organisatie. Daarmee bedoel ik dat een organisatie ook een bepaalde IT volwassenheid moet hebben. Een klein of middelgroot bedrijf heeft vaak geen volwassen IT-afdeling in huis en werkt vaak met externe partijen. Je kunt niet zomaar verwachten dat deze afdeling enkele platformen gaat integreren en onderhouden. Een organisatie met een complete IT-afdeling heeft eerder de capaciteiten om een extra platform te ondersteunen. Het gekozen platform, of platformen, moeten aansluiten bij de ambities en de mogelijkheden van de organisatie.

Een onderbouwde keuze maken

Het kiezen van het juiste e-commerce platform, CMS of wat voor platform dan ook is niet eenvoudig. Veel factoren zijn van invloed en ontelbare platformen in de markt beweren dé oplossing te zijn. Het maken van de “perfecte keuze” is bijna niet mogelijk, zelfs niet voor ons. Het maken van een goed onderbouwde keuze die aansluit bij de huidige situatie en de nabije toekomst is wel mogelijk. Hiervoor moet je een aantal dingen weten:

  • Waar liggen de exacte behoeftes en ambities binnen de organisatie?
  • Welke capaciteiten, mogelijkheden en beschikbare budgetten zijn er binnen de organisatie?
  • Welke huidige tools en platformen zijn er en met welke partners?
  • En uiteindelijk: welke platformen zijn er beschikbaar in de markt die goed aansluiten bij de eerdere vragen?

Het beantwoorden van deze vragen helpt om een weloverwogen keuze te maken. En dat maakt de kans op frustraties, onnodige kosten en desinvesteringen een stuk kleiner.  Netvlies helpt haar klanten bovenstaande vragen te beantwoorden en onderbouwde keuze te maken. Wil je hulp bij het beantwoorden van deze vragen voor jouw organisatie? Neem vrijblijvend contact met mij op via 076 - 5302525 en ik help je op weg met tips en tricks die ik de afgelopen jaren heb geleerd.