Waarom Netvlies fan is van het e-commerce platform Shopware

Eind oktober jl. waren we met een Netvlies-team in het Duitse Schöppingen te gast op het partner-event van Shopware, leverancier van een van de grootste open source e-commerce oplossingen van Duitsland. We waren uiteraard heel benieuwd naar de laatste ontwikkelingen bij Shopware en kwamen enthousiast terug. Allereerst vanwege de nieuwe functionaliteiten die het platform gaat krijgen die we voor onze klanten kunnen inzetten. Maar ook – nou ja, in elk geval een beetje – omdat we dé Duitse energy drink voor developers hebben ‘ontdekt’: Club-Mate 🙂

Netvlies op bezoek bij Shopware
Shopware: open source e-commerce platform

Laat ik beginnen met een stukje uitleg over Shopware zelf. In Duitsland is Shopware al zo’n 15 jaar actief en heeft het platform inmiddels – met meer dan 54.000 klanten – een marktaandeel van 20%. Daarmee is Shopware sinds dit jaar in Duitsland groter dan dat andere grote open source platform: Magento. De referentielijst vermeldt bovendien grote namen, zoals Discovery Channel, L’Oréal, Bruno Banani, Uncle Ben’s, Mattel, Gaastra, Segway Nederland, Blaupunkt, Mars, M&M’s en Haribo. In Nederland is Shopware nog niet overal bekend, maar de verwachting – en die delen we zeker bij Netvlies – is dat Shopware ook in ons land een van de grotere e-commerce oplossingen gaat worden.

De voordelen van Shopware

Netvlies is een van de implementatiepartners van Shopware in Nederland. We werken met name graag met Shopware vanwege de grote hoeveelheid standaard e-commerce functionaliteiten die het platform biedt. Hierdoor hoeven we niet steeds opnieuw het wiel uit te vinden. Dát betekent dat we onze uren – en dus het budget van onze klanten – effectiever kunnen besteden aan zaken die specifiek van toegevoegde waarde zijn, zoals een ERP-koppeling, een onderscheidend design of de invulling van content. We werken daarbij altijd vanuit een strategische point of view en zoomen in de e-commerce strategie onder meer in op de waardepropositie, de customer journey en de customer experience van klanten en organisaties. Zo zorgen we ervoor dat de webshop de juiste bijdrage levert aan de doelen en ambities van de organisatie.

Wat maakt Shopware uniek?

Uiteraard ontkom ik in dit blog niet aan een kleine vergelijking met Magento, het meest toegepaste open source e-commerceplatform in Nederland. Bij Netvlies zijn we met name zo enthousiast over Shopware doordat het zowel sterke e-commerce functionaliteiten als verschillende en uitgebreide vormen van contentbeheer aanbiedt. Het platform is bovendien opgezet op basis van de ontwikkelingen in de markt en de behoefte van de klant van nu en wordt op deze basis ook continu doorontwikkeld. We zijn dan ook overtuigd dat we onze klanten met Shopware, ten opzichte van andere e-commerce oplossingen nog beter van dienst kunnen zijn!

Nieuws van het Shopware partner-event

Tijdens het partnerevent presenteerde Shopware diverse interessante nieuwe functionaliteiten én de veelbelovende roadmap voor 2017. Een van de meest indrukwekkende ontwikkelingen is wel de volledig nieuwe B2B E-commerce suite. Alle reeds aanwezige sterke B2B functionaliteiten zijn met gebruikers en partners geevalueerd en doorontwikkeld naar 1 flexibele nieuwe omgeving binnen het platform. Daarnaast kregen we de gelegenheid om met diverse internationale partners samen te komen en te sparren over nieuwe technieken en e-commerce uitdagingen. Tot slot mochten we een kijkje in de keuken nemen en konden we kennismaken met het Shopware-team van maar liefst 110 man. Het partner event werd op een mooie manier afgesloten met een goede BBQ, volop Duitse biertjes en een zeer welkom katerontbijt the day after.

En o ja: hoe zat dat nou met die ‘ontdekking’? Het blijkt dat de koelkast van elke Duitse agency vol staat met Club-Mate, de Duitse variant op Red Bull. Het is een koolzuurhoudend en cafeïne-houdend frisdrankje op basis van een Maté-extract. Club-Mate houdt het midden tussen ice tea en een energy drink (maar dan minder zoet) en geeft een mildere energie-boost die langer aanhoudt. Ideaal dus als je wat langer fit en alert wilt blijven.

Club Mate

Proeven? Club-Mate is vanaf heden verkrijgbaar in de Netvlies-kantine.  

Medewerker foto
Business Developer Martijn van Hoof

Martijn houdt van uitdagen en uitgedaagd worden. Met deze mentaliteit probeert hij het beste uit de klant, het team en een samenwerking te halen. Met zijn ruime marketing en e-commerce ervaring heeft hij al heel wat mooie klantrelaties opgebouwd de afgelopen jaren.

Over Martijn van Hoof