Hoe afhankelijk ben jij van Google Ads?

Veel organisaties maken intensief gebruik van Google Ads en profiteren daarmee van de kracht, effectiviteit en reikwijdte van deze zoekmachine marketing tool. Daar staat tegenover dat Google door zijn dominante marktpositie best veel macht heeft over zowel de zoekresultaten als de adverteerders. Daarbij vind ik het sowieso niet zo verstandig om op één paard te wedden. Hoe afhankelijk is jouw organisatie eigenlijk van Google Ads?

Iedereen wil bovenaan staan

Voor het verbeteren van de online vindbaarheid van je bedrijfsnaam, merk, product of dienst en het verhogen van het verkeer naar je website zijn betaalde zoekmachine marketing tools als Google Ads en Bing Ads heel geschikt. Maar je marketingbudget is niet onuitputtelijk. Logisch dus dat je daarnaast graag zoveel mogelijk ‘gratis’ verkeer wilt generen door goed zichtbaar te zijn op de eerste pagina van de organische zoekresultaten. Onderzoek wijst namelijk keer op keer uit dat een meerderheid van de gebruikers van Google tijdens een zoeksessie slechts één webpagina bezoekt.

Bron: https://backlinko.com/google-user-behavior

Veel organisaties proberen hun ranking te verbeteren door middel van zoekmachine optimalisatie (SEO). Soms is het behoorlijk dringen aan de top. Daarom vertrouwen veel organisaties toch vooral op de zoekmachine marketing diensten van Google en Microsoft Bing.

Meer kanalen = meer kansen

Ik schreef in de inleiding al dat ik het niet zo verstandig vind om op één paard te wedden. In sommige gevallen is het lastig om met betaalde advertenties goed te scoren. De online ontwikkelingen gaan razendsnel en het is steeds minder duidelijk waar Google op let en hoe het algoritme werkt. Bovendien is er altijd wel een concurrent met een groter budget voor zoekmachine adverteren (SEA). Bij Netvlies vinden we daarom dat je niet té afhankelijk moet zijn van enkel betaalde campagnes of één marketingkanaal. Dat hoeft ook helemaal niet, want je kunt prima meerdere kanalen inzetten om je online vindbaarheid te optimaliseren.

Paid vs Organic rapport

Om te onderzoeken in hoeverre je afhankelijk bent van betaalde advertenties – en hoe groot de noodzaak is om je online marketingbudget te spreiden over meer kanalen – kun je gebruikmaken van een “Paid vs Organic” rapport. Dit rapport kun je eenvoudig opvragen via je Google Ads account en geeft onder meer inzicht in de zoektermen die ervoor hebben gezorgd dat je advertenties in Google zijn getoond (paid), of je in de zoekresultaten naar voren bent gekomen (organic) of allebei.

In bovenstaande visual zie je bijvoorbeeld dat Netvlies op de zoekterm ‘Netvlies Breda’ organisch uitstekend gevonden wordt, terwijl we met de zoekterm ‘Netvlies’ veel beter scoren met betaalde advertenties.

Wat kun je hier als merk uit halen?

Met de insights uit het “Paid vs Organic” rapport kun je je campagne bijsturen, bijvoorbeeld door te testen met biedingen op woorden die toch al organisch goed scoren (let op: laat daarbij wél je merknaam campagne ‘aan’ staan!). Andersom kun je natuurlijk ook sterke zoekwoorden uit je betaalde campagne meenemen in je SEO. Ook kun je slecht presterende advertenties eruit filteren, waardoor je je online marketingbudget effectiever kunt inzetten. Heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je Ads account of je organische posities? Vraag dan een SEA of SEO quick scan aan!

Wat kun je nog meer uit het rapport halen? 

Zelf gebruik ik het “Paid vs Organic” rapport onder meer om te zien welke zoekwoorden impact hebben op mijn bestedingen en de conversies op de website. Maar je kunt het rapport ook gebruiken om te zien op welke kansrijke organische zoekwoorden je nog niet adverteert en daarmee gaan testen. Op die manier kun je bijvoorbeeld bezoekers die via je betaalde resultaat ‘binnenkomen’ verder de funnel in trekken, bijvoorbeeld naar een contact of offerte pagina.

Overige mogelijkheden

Wat je – naast SEO- en SEA-optimalisatie – nog meer met de inzichten uit deze rapportage doet, hangt af van je doelstellingen. Ik bespreek er een paar:

#1 Investeer in branding 

Met behulp van het “Paid vs Organic” rapport kun je goed onderscheid maken tussen branded en non-branded keywords. Vraag je je af waarom je juist ook op je merknaam zou moet adverteren? Lees dan het blog van mijn collega Joost eens.

#2 Ontwikkel een goede contentstrategie

Een goede contentstrategie helpt je om kwalitatieve informatie vanuit jouw organisatie te delen met je doelgroep. Dat kan door ze naar jouw website te trekken, maar ook door actief te zijn op de websites waarop je doelgroep actief is. Het “Paid vs Organic” rapport kan helpen om je content af te stemmen op de zoektermen waarop het meest wordt gezocht, uiteraard in relatie tot jouw dienstverlening. Wil je meer weten over contentmarketing? Schrijf je dan in voor de gratis lunchsessie van mijn collega Jochem.

#3 E-mailmarketing

Heb je een goed mailadressenbestand of ben je in staat zo’n adressenbestand op te bouwen? Dan kun je je doelgroep heel direct bereiken, zonder afhankelijk te zijn van ‘toevallige’ clicks. Heb je geen eigen adressenbestand? Onderzoek dan eens binnen je netwerk (of daarbuiten) of je kunt meeliften met de nieuwsbrief van een andere partij. 

#4 Social media marketing

Iedereen is tegenwoordig actief op social media. Met een goede campagne op Facebook, Instagram, LinkedIn, Twitter of TikTok kun je dan ook een grote populatie bereiken en website bezoeken generen.

Meer weten?

Ben je benieuwd hoe je minder afhankelijk kan worden van Google Ads? Of wil je dat we je helpen bij het analyseren van je SEO en SEA, het opzetten van een e-mailing of het ontwikkelen van een social media strategie? Neem dan vrijblijvend contact met ons op!

Medewerker foto
Online Marketing Specialist Paul Gudde

Paul is al ruim 10 jaar actief in de online marketing en heeft aan bureau- én klantzijde gewerkt. Zijn specialismen zijn Google & Bing Ads, Affiliate Marketing, Google Analytics, Google Tag Manager en strategie. Hij benadert de online marketing strategie altijd vanuit klantperspectief en streeft samen met de klant naar het beste resultaat met het meeste rendement.

Over Paul Gudde