9 tips om de conversie van formulieren te verhogen

Als het gaat om conversie (optimalisatie) is een formulier een belangrijk onderdeel van je website of webshop. Of het nu gaat om het kopen van een product, aanvragen van een demo of het aanmelden voor een nieuwsbrief of webinar. In dit blog behandel ik een aantal best practices die kunnen bijdragen aan het verhogen van de conversie van formulieren.

Elke website, doelgroep en branche is anders. Het klakkeloos overnemen van deze best practices betekent niet dat de conversie van een formulier op elke willekeurige website direct verbetert. De best practices bieden een goed startpunt om kritisch naar je huidige formulieren te kijken en om te testen wat voor jouw website, doelgroep en branche werkt.

Tip 1: gebruik zo min mogelijk velden

Een korte pagina oogt minder overweldigend, zeker op mobiel. Dit geldt ook voor formulieren. Over het algemeen is de vuistregel dat elk extra veld een negatieve invloed op de conversie kan hebben. Kijk daarom kritisch naar het aantal velden. Welke gegevens heb je minimaal nodig en kun je gegevens, zoals voor- en achternaam, samenvoegen in één veld?

Ook de volgorde van een formulier kan invloed hebben op het conversiepercentage. Begin een formulier met informatie die de bezoeker zonder na te denken kan invullen, bijvoorbeeld de bedrijfsnaam. Dit zorgt ervoor dat de bezoeker makkelijker start met invullen en geneigd is om meer moeite te doen om ook de lastigere vragen in te vullen. Simpelweg omdat hij de eerdere velden anders voor niets heeft ingevuld. 

De breedte van de velden kan ook van invloed zijn. Zorg allereerst dat de velden op mobiel groot genoeg zijn, maar maak het geheel niet onnodig breed. Gebruik geen onnodig hoge velden en zorg voor de juiste afstand tussen de velden. Zo voorkom je een formulier dat overweldigend overkomt, wat een negatieve invloed op de conversie van dit formulier kan hebben. Kijk maar eens naar de verschillen tussen onderstaande formulieren.

Tip 2: korte en bondige teksten 

Mensen vinden het prettig als ze een pagina kunnen ‘scannen’ en vinden het vervelend als ze moeten zoeken naar informatie. Maak het de lezer zo makkelijk mogelijk door onder ander gebruik te maken van tussenkopjes, opsommingen, buttons, korte alinea’s, korte zinnen en video’s en afbeeldingen. Houd hierbij rekening met het meest gebruikte device. In mijn vorige blog met best practices voor een converterende landingspagina lees je hier meer over. 

Tip 3: voeg sociale bewijskracht toe

Geef een laatste duwtje in de rug met sociale bewijskracht. Laat zien dat anderen, waarmee de bezoeker zich kan identificeren, een positieve ervaring hebben gehad. Door relevante en specifieke sociale bewijskracht toe te voegen, kun je onzekerheden, zoals ‘Past product x wel bij mijn type organisatie?’, wegnemen. 

Kies je voor recensies, zorg dan dat hierin duidelijk wordt uitgelegd welk probleem is opgelost en wat dit heeft opgeleverd. Gebruik je lijstjes, maak deze dan zo visueel mogelijk. Gebruik bijvoorbeeld een reeks met logo’s, een Klantenvertellen widget met een gemiddeld cijfer en/of aantal ingevulde beoordelingen of een andere visuele weergave van het aantal tevreden klanten.

Tip 4: herhaal de voordelen

Neem de laatste twijfels weg door naast het formulier de voordelen van het product of de dienst te herhalen. Manage de verwachtingen door zo concreet mogelijk te maken wat de bezoeker van je mag verwachten. Benoem bijvoorbeeld nogmaals wat men uit een demo-aanvraag haalt en wanneer je contact opneemt om de demo te plannen.

Tip 5: werk met bullets en groene vinkjes

Het voorbeeld hierboven heeft niet voor niets een opsomming met groene vinkjes. De opsomming maakt de tekst beter scanbaar en groen wekt volgens de kleurentheorie de associatie ‘goed’ op. Deze positieve associatie kan invloed hebben op hoe de bezoeker naar jouw organisatie of product kijkt. Een gele call-to-action button zet over het algemeen aan tot actie, maar vergeet niet dat elke website en doelgroep anders is. Daarom is het raadzaam om te testen welke kleuren voor jouw website en specifiek doel geschikt zijn.

Tip 6: voorwaarden in Jip-en-Janneke taal

Voorwaarden of teksten met juridische termen of ander vakjargon kunnen zorgen voor onduidelijkheid en twijfels. Schrijf liever in begrijpelijke taal, weet voor wie je schrijft en spreek de taal van je doelgroep. Ga daarom pas aan de slag met optimalisaties als je weet wie je doelgroep is en welke doelen je wilt bereiken. De vragen en tips uit mijn vorige blog helpen hierbij.

Tip 7: toon de voortgang

Laat bij langere en complexe formulieren, zoals een bestelformulier, de voortgang zien met een voortgangsbalk of breek het formulier op in stappen. Zorg in het tweede geval dat bij een eerste blik op het formulier meteen duidelijk is uit hoeveel stappen het formulier bestaat en laat de voortgang zien. Door de informatie op te breken, zorg je dat bezoekers de informatie kunnen verwerken. Daarnaast creëer je volgens het ‘endowed progress effect’ extra motivatie om het formulier af te ronden, doordat je de bezoeker steeds een stap verder laat gaan. 

Tip 8: foutmeldingen bij het betreffende veld

Ik zie vaak foutmeldingen boven het formulier of zelfs helemaal bovenaan de pagina staan. Bij dit soort foutmeldingen wordt vooral aangegeven dát er iets fout is gegaan en niet wat er verkeerd is ingevuld. Plaats foutmeldingen bij het betreffende veld en geef zo concreet mogelijk aan wat er fout is. Zo voorkom je dat de bezoeker afhaakt, omdat niet duidelijk is wat hij moet aanpassen om verder te kunnen.

Tip 9: testen, testen, testen

Naast de best practices die ik in dit blog heb behandeld, zijn er ook een heleboel verbeteringen mogelijk die je alleen kunt bedenken door het meten, testen en analyseren van het gedrag van de websitebezoekers. Zorg dat je over de juiste tools beschikt en blijf continu testen, meten en optimaliseren. Gebruik mouse tracking om inzichtelijk te maken hoe men door je website navigeert en richt A/B-testen in om hypotheses te testen. In dit blog lees je meer over het opzetten en uitvoeren van verschillende testen. 

Dit was voorlopig het laatste blog in de serie over conversie optimalisatie. Wil je meer weten? Lees de voorgaande blogs of mail je vraag naar ileen@netvlies.net

Medewerker foto
Content Marketeer Ileen Rommens

Ileen is een echte woordentovenaar. Ze houdt van duidelijke taal met een krachtige boodschap en is niet bang om kritische vragen te stellen. In haar vrije tijd wordt ze heel blij van concerten en festivals bezoeken en borrelen met familie en vrienden. Ook leest en schrijft ze graag thrillers.

Over Ileen Rommens