website sfeerbeeld

Hoe je met SalesFeed B2B leads genereert

Je hebt je website zo ingericht dat deze opvolgbare leads genereert en bent hier actief mee bezig. Een lead is in deze een persoon of bedrijf dat zich kenbaar maakt door bijvoorbeeld een formulier in te vullen. Op dat moment is een lead bekend, maar gemiddeld vult 95% van de websitebezoekers geen formulier in en wordt daarmee geen lead. In dit blog leg ik je uit hoe je van deze 95% toch opvolgbare leads kunt maken met de inzet van SalesFeed.

Laten we bij het begin beginnen: wat is SalesFeed precies? SalesFeed is een B2B leadgeneratie softwarepakket. In tegenstelling tot pakketten als Google Analytics kun je in SalesFeed precies zien welke organisaties jouw website bezoeken. Je krijgt naast de nodige bedrijfsinformatie onder andere te zien hoe lang bezoekers op je website zijn en of deze bezoekers binnen je doelgroep passen. SalesFeed is interessant voor jouw business als:

  • je een zakelijke doelgroep hebt;
  • je meer omzet uit bestaande klanten wilt halen;
  • je (meer) inzicht in je campagnes wilt krijgen;
  • je kwalitatieve leads wilt genereren;
  • en je de resources hebt om deze leads op te volgen.

Welke inzichten kun je uit SalesFeed halen? Als je SalesFeed goed inricht, levert dit een aantal relevante inzichten op. Begin bij de inrichting met de basis: plaats de meetcode op je website, sluit je eigen bezoeken uit van metingen en richt triggers in. Een trigger is een mechanisme dat, als aan door jouw vastgelegde voorwaarden is voldaan, een proces in gang zet. Bijvoorbeeld een tag koppelen aan bepaald gedrag of gepersonaliseerde content of formulieren laten zien. Bezoekers die een pagina voor een offerte-aanvraag bezoeken, maar de aanvraag niet afronden zijn mogelijk zeer interessant. Ze nemen niet voor niets de moeite om - veelal na het bezoeken van meerdere pagina’s - deze aanvraag pagina te bezoeken. In SalesFeed stel je in dat deze bezoekers een trigger en tag met ‘offerte-aanvraag niet afgerond’ krijgen. Als de bezoeker terugkeert toont SalesFeed bijvoorbeeld aangepaste content of formulieren die meer verleiden, om ervoor te zorgen dat er alsnog een offerte-aanvraag wordt ingevuld. Als de bezoeker niet meer terugkeert, kan dit een signaal zijn voor accountmanagers om te achterhalen welke vragen de bezoeker mogelijk heeft. In het overzicht kun je zoeken op bepaalde tags en per bezoeker zien welke tags deze heeft. Door het toevoegen van filters worden bepaalde bezoekers, bijvoorbeeld concurrenten, uitgesloten. Daarnaast kunnen segmenten, bijvoorbeeld bestaande klant en lead, worden toegekend. Zo krijg je een gedetailleerd overzicht van wie je website bezoekt en welk gedrag zij vertonen.

Voorbeeld verschillende tags op een website.

Hoe genereer je kwalitatieve leads met SalesFeed? Met SalesFeed kun je bezoekers en hun gedrag sorteren op voor jou waardevolle kenmerken, zoals bezoekdatum, bedrijfsgrootte, branche of aantal bezochte pagina’s. Daarnaast kun je aangeven aan welke gedrags- en bedrijfsvoorwaarden moet zijn voldaan om een bezoeker tot interessante lead te maken. Als een bezoeker aan deze voorwaarden voldoet, stuurt SalesFeed automatisch een bezoekrapport naar de accountmanagers. Door te filteren op branche of zelfs trigger kan het bezoekrapport meteen naar de juiste accountmanager worden gestuurd. Data uit SalesFeed kan bijvoorbeeld ook, als profielverrijking, worden gekoppeld aan je mailinglijst om gerichtere e-mails te sturen. Hierbij dien je wel rekening te houden met de AVG-wet. Daarnaast heeft SalesFeed een aantal conversieverhogende functionaliteiten, zoals liquid content, bedrijfsherkenning en content grouping. Liquid content Met liquid content maak je je website persoonlijk en daarmee nog relevanter voor jouw doelgroep. Op basis van filters als relatietype (klant, prospect etc.), gedrag op de website (bekeken pagina’s), bedrijfsinformatie (branche, regio etc.), engagement en interesses stem je content af op een specifieke bezoeker. Dit is zeer relevant als je een gevarieerde doelgroep hebt en je bijvoorbeeld meerdere branches wilt aanspreken. Je kunt onder andere afbeeldingen, teksten, banners, delen van formulieren en knoppen personaliseren.

"liquid content op basis van verschillende branches"Voorbeeld liquid content op basis van verschillende branches. 

Bedrijfsherkenning Met SalesFeed kun je precies zien welke organisaties jouw website bezoeken en wat zij op je website doen. Per organisatie, die door SalesFeed wordt herkend, krijg je de volgende inzichten:

  • Standaard Bedrijven Indeling (SBI);
  • eerste bezoek;
  • laatste bezoek;
  • aantal bekeken pagina’s;
  • aantal bekeken sessies;
  • aantal bezoeken;
  • en totale tijd op je website.

De bedrijfsherkenning functie kun je ook gebruiken om content te personaliseren. Bijvoorbeeld om de organisatie rechtstreeks aan te spreken, waardoor de content nog meer opvalt."Bedrijfsherkenning op netvlies.nl"Bedrijfsherkenning op onze website.

Content grouping

Met content grouping kun je achterhalen welke pagina’s binnen een bepaalde groep, met hetzelfde onderwerp, door een bezoeker zijn gelezen. Hiervoor moet je de content op je website indelen in verschillende groepen. Met programma’s als Google Analytics kun je enkel groepen maken op basis van URL’s. Met SalesFeed kun je groepen maken op basis van de inhoud van content. Dit betekent dat je alle pagina’s waar een specifiek woord in voorkomt in dezelfde groep kunt plaatsen, in plaats van url’s met hierin hetzelfde woord. Dit is, zeker voor websites met veel blogs, minder tijdrovend. Met behulp van content grouping kun je scherper leads identificeren, nog beter achterhalen waar in de customer journey de bezoeker zich bevindt en kun je liquid content nog beter sturen. Per trigger kunnen acties worden toegevoegd waarbij wordt gecontroleerd welke pagina’s van een groep een bezoeker heeft bekeken. Op basis hiervan kan worden achterhaald of een bezoeker zich aan het oriënteren is of een aankoop voorbereid. Met liquid content kun je de bezoeker verder door de customer journey heen helpen.

SalesFeed en AVG

Sinds de invoering van de wet Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) heerst er bij sommigen onduidelijkheid over wat wel en niet kan en mag binnen deze nieuwe wet. SalesFeed verschaft zelf duidelijkheid over het gebruik van persoonsgegevens door middel van een stappenplan. Hierin staat onder andere vermeld dat SalesFeed organisaties herkent, maar geen inspanningen verricht om natuurlijke personen te herkennen en hier gegevens van te verzamelen.

Aan de slag met SalesFeed

Met SalesFeed kun je leads gerichter opvolgen. Je weet wat de interesses zijn en over welke informatie de lead beschikt. Daarnaast wordt inzichtelijk of en wanneer een lead interessant genoeg is om op te volgen. Dit levert kwalitatieve leads op. Wij mogen onze klanten en relaties een gratis 30 dagen trial aanbieden. Je krijgt toegang tot alle SalesFeed functionaliteiten en inzicht in verkoopkansen bij bestaande klanten en nieuwe leads. We helpen je met het instellen van Salesfeed en nemen na deze periode contact met je op om samen een analyse van de resultaten te maken. Voor vragen of meer informatie kun je eenvoudig contact met mij opnemen via [email protected]