Voice search: cijfers en mijn ervaringen

Alles rondom “voice” en “conversational” is hot en wordt gezien als de volgende grote revolutie in het digitale tijdperk. Ook grote Nederlandse bedrijven als Albert Heijn, Philips en KLM zetten hier massaal op in. Het is een trend om een eigen voice assistant voor slimme speakers te ontwikkelen. Het gaat allang niet meer om het allerbeste product, maar om de allerbeste experience. Consumenten gaan voor gemak. En wat is er makkelijker dan je eigen digitale butler? Er zijn diverse smart speakers op de markt. Sinds ongeveer een jaar heb ik een Google Home mini. In dit blog deel ik naast wat (in mijn ogen opzienbarende) getallen over voice ook mijn ervaring met deze smart speaker. 

De Google Home Mini is niet duur (± € 50), dus besloot ik het kleine apparaatje gewoon eens zelf te gaan proberen. In mijn rol als Business Developer bij Netvlies vind ik het erg leuk om dit soort innovaties te verkennen en hier met klanten over te sparren. Het is niet zo dat ik vind dat iedereen nu een eigen voice assistent voor smart speakers moet gaan ontwikkelen. Maar ik wil er wel genoeg kennis over hebben om de optie voor te kunnen leggen aan onze klanten als dit relevant is. 

En relevant wordt het zeker: Gartner voorspelt dat in 2020 30% van alle browsing zal plaatsvinden zonder scherm. Daarnaast heeft in 2020 75% van alle huishoudens (in de VS) een smart speaker. Dat vind ik nogal schokkende voorspellingen. Gek idee dat straks bijna 1 op de 3 mensen zaken via internet regelt, zonder daar een device met scherm bij te gebruiken. Zónder scherm. Laat het even bezinken. 

Opa vertelt: “Héél vroeger (zo’n 15 jaar geleden, vóór de smartphone in ieder geval) had ik nog wel eens een avond plezier met vrienden om erachter te komen “hoe die ene acteur uit die slechte actiefilm ook alweer heette” of “wanneer het nou ook alweer precies was dat Ajax met 9-0 van Maribor won”. Zonder scherm. Telefonisch werden hulplijnen ingeschakeld en sterke verhalen werden sterker of juist ontkracht, afhankelijk van wie het meest overtuigend kon vertellen. Tegenwoordig is er altijd wel iemand die het even snel factcheckt op z’n mobiel. Informatie is letterlijk altijd binnen handbereik en je kunt alles met een paar tikken op je telefoon achterhalen. Leuker? In dit geval misschien niet. Maar in veruit de meeste gevallen is “leuk” niet de maatstaf, maar gemak. Met de opkomst van voice hoef je je handen niet eens meer te gebruiken. Wanneer een bepaalde vraag in je opkomt die je moet gaan googlen, kun je de stap om je telefoon of laptop te pakken met een voice assistant overslaan. Je belt niet meer met een hulplijn, maar vraagt het gewoon aan je digitale assistent! 

De top 5 zoekvragen aan voice assistenten:

  1. Algemene vragen (“Hey Google! Hoe laat is het in Singapore? ” of….”Welk geluid maakt een koe?”)
  2. Muziek streamen (“OK Google. Speel jazz muziek via Spotify”)
  3. Weersvoorspelling (“Hey Google. Wat voor weer wordt het in Zandvoort dit weekend?”)
  4. Timers / alarm (“Hey Google. Maak mij morgen om 6:30u wakker”)
  5. Nieuws (“OK Google. Wat is het laatste nieuws uit Brabant?”)

Wat doe ik zelf met voice?

Simpele taken kun je prima aan deze butler overlaten. Hij voert ze direct uit. Geen kans om het te vergeten. Als de bodem van de pot pindakaas in zicht is, geef ik vanaf het aanrecht met een simpele “Hey google!” opdracht om even een pot op m’n boodschappenlijstje te zetten. Ik regel de verlichting op de benedenverdieping eigenlijk helemaal via voice (“Hey google! zet bios aan”, als ik ga Netflixen of “Zet kookstand aan” als ik in de keuken bezig ga). Ik hoef ook nooit meer te zoeken naar een radiozender. Ik roep gewoon wat ik wil horen en binnen een seconde is het geregeld. Als ik ga slapen zeg ik “Welterusten” en mijn home assistent zet de lampen en de televisie uit. Ik check het weerbericht en de situatie op de weg met een simpele “goedemorgen” zodra ik ‘s morgens de kamer binnen loop. Google weet waar ik werk en geeft het aan als er door drukte in het verkeer een probleem is met afspraken in mijn agenda. Het commanderen is in het begin wat onwennig, maar inmiddels niet meer weg te denken uit ons huis. Zelfs mijn dochter van net 5 kan er prima mee overweg. Zet haar lievelingsliedjes op (K3) en maakt de kleur van de lampen roze.

Voorbeeld van een voice assistant apparaatWat kan beter?

  • Mijn Google Home begrijpt de vraag niet altijd direct goed, waardoor het antwoord ook niet relevant is. Je moet even wennen aan de manier waarop je je vraag moet formuleren.
  • Niet alle functionaliteiten zijn beschikbaar in de Nederlandse taal. Dat wordt wel steeds beter. 
  • Je kunt maar 1 zoekvraag/opdracht tegelijk uitvoeren: de assistent snapt het niet als ik meerdere vragen achter elkaar over hetzelfde onderwerp stel. Van een echte “conversatie” is in dat geval dus nog geen sprake.
  • Mijn speaker staat vlakbij de tv. Met veel “conversatie” (bijvoorbeeld een praatprogramma) gaat Google Home soms ineens iets zoeken. Dat komt niet heel vaak voor, maar is wel irritant.
  • Specifieke muziek streamen kan bij ingewikkelde titels/artiesten wel een uitdaging zijn. Je uitspraak is hierbij erg belangrijk.
  • Integratie met diverse platformen en chatbots van verschillende merken. Dit kan nog veel verder uitgebreid worden en staat in Nederland nog in de kinderschoenen.

De stap naar commercie en merken is natuurlijk klein: Het is toch gaaf dat als je als merk zo toegankelijk kunt zijn dat iedereen met één zin een conversatie met je kan starten. Je bent letterlijk direct bij de mensen thuis en kunt antwoord geven op vragen die ze op dat moment hebben. Je kunt ze daarmee echt verrassen en verblijden. Dat heeft natuurlijk ook een keerzijde: je processen moeten mogelijk op de schop. Het 24/7 bij de mensen thuis beschikbaar zijn zorgt er ook voor dat mensen meer op dit vlak van je gaan verwachten. Goed nadenken over de juiste content is dus belangrijker dan ooit.

Volgens Google verlopen nu al 20% van alle zoekopdrachten via voice. Bijna 20% van de voice search queries bestaan uit slechts 25 keywords. Google’s Answer Box (de samenvatting van een antwoord dat door Google bovenaan de zoekresultaten getoond wordt) is ook het antwoord dat Google Assistant en je Google Home device geeft. Een analyse op deze voice searches laat dat zien. Termen die bij de voice search het meest voorkomen zijn “hoe, wat, beste”. Dit geeft aan dat merken zich zouden moeten focussen op content die antwoord geeft op dat type informele vragen.

Wat kan (moet) ik er als bedrijf mee?

Terug naar de pot pindakaas die bijna op is: nu zet ik met 1 commando een nieuwe pot op mijn digitale boodschappenlijstje. Vervolgens moet ik dat lijstje zelf nog ergens omzetten in een aankoop, online, of heel ouderwets in een fysieke winkel :-). Voor veel bedrijven ligt hier een kans. Wanneer zij hun producten/diensten ook via een shopping platform (bijvoorbeeld Bol.com, Amazon of Google Shopping) aanbieden en hun content in combinatie met prijs en reviews zo goed is dat deze als hét antwoord of hét meest geschikte product gezien wordt, is de stap naar automatisch bestellen erg klein. Met andere woorden: Ik roep straks: “de Calvé pindakaas is op” naar mijn assistent, en bij de volgende Picnic, Albert Heijn of Jumbo bezorging komt mijn pindakaas automatisch mee. Of het een Picnic, Albert Heijn of Jumbo vrachtwagentje wordt dat het thuis aflevert maakt mij als consument niet uit. Google selecteert voor mij het beste/goedkoopste alternatief. Door hier als bedrijf vandaag al heel bewust mee bezig te zijn kun je morgen en overmorgen voorop lopen. 

Enkele andere toepassingen:

  • direct tickets kopen voor het optreden van de artiest die je op de radio hoort;
  • vliegtickets aanschaffen als deze onder bepaalde prijs zakken;
  • bos bloemen laten bezorgen bij een jarig familielid (op basis van je kalender);
  • of kappersafspraak inplannen.

In Amerika is kopen via voice (oftewel voice-commerce) al realiteit. Zo heeft Alexa (van Amazon) hiervoor de optie “Voice Purchasing” waarbij je na configuratie direct bestellingen kunt plaatsen bij bedrijven die aangesloten zijn op het Amazon Prime platform.

Privacy

Vaak krijg ik vragen over hoe het zit met privacy. Mensen vinden het eerst heel tof dat ze bij mij de lampen met hun stem aan/uit kunnen zetten, maar vinden het daarna ook altijd even een “eng” idee dat er blijkbaar iets aanwezig is wat hun stem herkent en “altijd meeluistert”. Diezelfde mensen klikken wel achteloos cookiemeldingen weg, loggen op diverse websites en webshops in met hun facebookaccount en sturen hun BSN-nummer op via een e-mail. Je moet je er gewoon even in verdiepen, voor jezelf bepalen welke risico’s je neemt en of dit opweegt tegen het gemak dat je er voor terugkrijgt. Als consument ben je met de komst van de AVG vrij goed beschermd. Als bedrijf moet je je processen op orde hebben, maar dat moet met alles wat je online doet al. Hier is voice geen uitzondering op. Bovendien maakte Google op 23 september bekend nog meer maatregelen te nemen om de privacy van Google Assistent gebruikers te waarborgen. Gebruikers krijgen bijvoorbeeld de mogelijkheid om de gevoeligheid van activatiewoorden (waarna de Google Assistent geactiveerd wordt) als ‘Ok Google’ aan te passen.

Wie meer wil weten over de praktische inzet van smart speakers, het optimaliseren van je content voor voice search of als je gewoon eens wil kletsen over een leuk idee dat je hebt, laat je voice horen via 088 550 44 53!

Medewerker foto
Business Developer Martijn de Nijs

Energiek: dát is Martijn ten voeten uit. Hij doet het liefst 10 dingen op één dag, zegt niet graag nee en wil niks missen. Hij luistert goed, is oplossingsgericht, ziet overal kansen en heeft een heldere mening. Thuis verdeelt Martijn zijn aandacht tussen zijn vrouw, kinderen, vrienden….en Netflix!

Over Martijn de Nijs