Sfeerbeeld design sprint bij netvlies

Design Sprint leidt tot innovatieve app voor rijopleiding

WOLF Rijbewijsshop is met meer dan 100 medewerkers een van de grootste rijscholen van Nederland. Jarenlang liep WOLF voorop in het online genereren van leads en andere (online) marketing- en communicatieactiviteiten. Er werd veel gekopieerd door concurrenten. WOLF vroeg zich daarom af hoe ze onderscheidend blijven in een markt waar de concurrentie blijft toenemen. Om dit vraagstuk te beantwoorden, gingen we aan de slag met een design sprint. In dit blog leg ik uit hoe we de design sprint van dag tot dag hebben aangepakt en wat dit heeft opgeleverd.

We kozen voor een design sprint, omdat je met deze methode in 5 dagen focus, snelheid en efficiëntie creëert om een bedrijfskritisch vraagstuk op te lossen. Elke dag heeft een ander doel. Zo staan de eerste 3 dagen in het teken van het begrijpen van het probleem, de doelgroep leren kennen en oplossingen bedenken en uitwerken.Tijdens de laatste dagen wordt een prototype ontwikkeld en getest bij de doelgroep. Zo krijg je een kijkje in de toekomst: na de design sprint weet je of het uitgewerkte idee jouw probleem oplost en het de investering waard is. In onderstaande video leg ik uitgebreid uit hoe een design sprint werkt.

Het team samenstellen

Bij het oplossen van complexe business vraagstukken is het cruciaal om multidisciplinair samen te werken. Je hebt mensen nodig met kennis van de organisatie, techniek en de eindgebruiker. Zo kun je het vraagstuk vanuit verschillende perspectieven benaderen en een oplossing ontwikkelen dat aansluit bij de bedrijfsdoelen, technisch haalbaar is en voor iedereen werkt. Voor de design sprint van WOLF bestond het team uit de twee directeuren, twee marketeers en een team van strategen, designers en developers van Netvlies. Nu de samenstelling van het team bekend is, is het tijd om aan de slag te gaan.

Dag 1 - probleem verkennen en focus aanbrengen

De eerste dag van een design sprint staat in het teken van het in kaart brengen van het vraagstuk, de doelgroep en de klantreis en focus aanbrengen voor de sprint week. Samen met het team hebben we ‘s ochtends het langetermijndoel bepaald: ‘WOLF als koploper in rijopleidingen’. Op basis van dit doel hebben we in de loop van de dag de sprint vraag geformuleerd: ‘Hoe kunnen we meer kwalitatieve leads genereren?’ Een ambitieus, maar beheersbaar stukje van het hoofddoel dat we in één week kunnen oplossen.

Dag 2 - inspiratie delen en ideeën generen

Nu het vraagstuk is afgebakend, stond dag twee in het teken van oplossingen bedenken. We begonnen de dag met het delen van inspiratie. Er werden allerlei ideeën uit de branche, het (online) onderwijs en andere sectoren gedeeld. Deze ideeën vormden een goede voedingsbodem voor de brainstorm in de middag. In tegenstelling tot veelgebruikte groepsbrainstorms, brainstorm je in een design sprint individueel. Hierdoor kreeg iedereen de gelegenheid om zijn of haar idee te verkennen en verder in detail uit te werken. Dit zorgde ervoor dat we heel snel heel veel verschillende ideeën hadden over hoe WOLF op een onderscheidende manier kwalitatieve leads kan genereren. Aan het einde van de dag hadden we een berg ideeën en oplossingen. Een mooi resultaat. We hadden allerlei invalshoeken en perspectieven waaruit we konden kiezen. Hiermee hadden we ook een probleem: we kunnen namelijk niet alles in 1 week prototypen én testen. Daarom stemden we met het team op de beste ideeën. De eindbeslissers - de twee directeuren - maakten de definitieve keuze op basis van de stemming. Doordat de eindbeslissers zelf deelnamen aan de design sprint konden we direct knopen doorhakken en een richting kiezen. De keuze viel op het idee om (potentiële) leerlingen door middel van een routekaart mee te nemen in de verschillende stappen binnen de rijopleiding. Per stap kunnen de leerlingen ontdekken wat er van hen wordt verwacht, kunnen ze zich optimaal voorbereiden door lesvideo’s te bekijken en hun rijlessen inplannen. Middels een gestructureerde besluitvorming kozen we het meest belovende idee. Met het team stemden we op de beste ideeën, waarbij de eindbeslissers - in dit geval de directeuren - een definitieve keuze maakten. Hierdoor konden we snel knopen doorhakken en een richting kiezen. En die richting vormde het vertrekpunt voor dag 3.

Dag 3 - een storyboard schetsen

Nu was het zaak om het gekozen idee uit te werken in een storyboard: een lineair verhaal dat laat zien hoe de gebruiker stap voor stap door de app navigeert. Dit storyboard vormt tevens de basis voor de gebruikerstest op dag 5. Tegen het einde van dag 3 hadden we een redelijk uitgebreid storyboard. Het was nu weer belangrijk om focus aan te brengen en keuzes te maken. Wat is het moment van de waarheid in deze klantreis? Wat is dat ene moment waarop de doelgroep een oordeel vormt over het concept? In onze ogen was dat de landingspagina waarop de bezoeker de keuze moest maken om de app wel of niet te proberen. We kozen ervoor om een advertentie, landingspagina en de eerste pagina van de app uit te werken in een prototype.

Toen we ons vraagstuk bij Netvlies neerlegden, dachten we dat we met z’n alle rond de tafel zouden gaan voor een nieuwe website. Met alle creativiteit van de design sprint zijn we tot een veel uitgebreider product gekomen dan we van te voren gedacht hadden.

Fritjof Terlingen, Eigenaar | WOLF rijbewijsshop

Dag 4 - een prototype maken

Op dag 4 gingen we aan de slag met het maken van een prototype. Volgens de design sprint methode werk je slechts één dag aan een prototype. Wij hebben ervoor gekozen om in 3 dagen een high-def prototype uit te werken, omdat we meer duidelijkheid wilden scheppen in hoe het uiteindelijk zou gaan werken. Het resultaat was een interactieve klikdemo in de prototyping tool Marvel. Het mooie van deze aanpak is dat we het prototype van de app direct op een smartphone konden laten zien. Daardoor werd de beleving voor de testpersonen nog realistischer en sprak het meer tot de verbeelding.

Ontwikkelde applicatieDag 5 - het prototype testen met echte gebruikers

De design sprint begon met een grote uitdaging. Op dag 5 hadden we een veelbelovende oplossingen bedacht en de beste ideeën vertaald in een realistisch prototype. Dat alleen al, maakte het een effectieve en productieve week. Ik vind het altijd weer verbazingwekkend hoeveel je gedaan krijgt als een heel team één week vrij maakt in de agenda om samen aan één uitdaging te werken. Om er achter te komen of dit idee daadwerkelijk aan zou slaan bij de doelgroep, hielden we een gebruikerstest met 5 personen uit de doelgroep. Onze testspecialist kwam aan boord om een gebruikerstest te organiseren. Op de testdag ontvingen we 5 testpersonen die we stap voor stap door het prototype lieten gaan. Ondertussen noteerden we wat we zagen gebeuren. De gebruikerstest maakte de design sprint de moeite waard: aan het einde van de test wisten we namelijk precies wat wel en wat niet zou werken. De doelgroep was enthousiast over de app. Toch kon de app met een paar aanpassingen nog gebruiksvriendelijker worden gemaakt. Via een kalender in de app kunnen bijvoorbeeld (proef)lessen worden ingepland. Uit de gebruikerstest bleek dat niet duidelijk was wat je moet doen nadat een datum werd geselecteerd. Op basis van dit soort inzichten is de app verder geoptimaliseerd voordat hij werd ontwikkeld.

Door de efficiënte werkwijze van een design sprint zijn we in heel weinig tijd heel ver gekomen.

Raymond Wolf, Eigenaar | WOLF rijbewijsshop

De Design Sprint biedt een innovatieve oplossing voor het vraagstuk van WOLF. Al voor realisatie hebben we, op basis van de gebruikerstesten, kunnen optimaliseren. En dat komt het resultaat alleen maar ten goede. Wil jij binnen één week een oplossing voor jouw vraagstuk van idee tot prototype uitwerken? Stuur een mailtje naar [email protected] en we hebben het erover. Wil je eerst meer weten over design sprints? Meld je aan voor ons gratis webinar en ik praat je in 1 uur bij over de ins en outs van een design sprint.