Start-up Wezp versimpelt boekhouding van zzp’ers

Medio 2014 werd Netvlies benaderd door twee enthousiaste zzp’ers met een erg goed idee: een webapplicatie die de administratieve rompslomp van zzp’ers veel eenvoudiger maakt. Netvlies besloot te participeren in de start-up en hielp bij het uitwerken van het concept, het maken van een prototype en het opzetten van een crowdfunding-campagne. Dankzij het succes van deze campagne kon Wezp verder worden ontwikkeld. Na de lancering van de bèta-release in december jl. is Wezp klaar om de wereld te veroveren! Hoog tijd dus voor een update.

Het idee

Het idee voor Wezp ontstond drie jaar geleden bij boekhouder Bianca Ippel en duizendpoot (coach, consultant, projectmanager én conceptontwikkelaar) Ron van Eijk. Beiden hebben veel zelfstandigen in hun klantenkring en zagen niet alleen de markt van zzp’ers groeien, maar ook dat vrijwel elke zzp’er de boekhouding ervaart als een ongewenste last die afleidt van het ‘echte’ werk. Schoenendozen met bonnetjes worden dan ook vaak op het laatste moment aangeleverd aan de boekhouder en belastingaangiftes zijn altijd een verrassing.

De gebruiker centraal

Wezp moest daarom een webapplicatie worden die – anders dan alle boekhoudsoftware op de markt – de gebruiker centraal stelt en alle handelingen wegneemt die zzp’ers als tijdrovend ervaren. Met Wezp kun je bonnetjes scannen, waarna ze worden verwerkt. Je brandstof- en parkeerkosten worden direct verwerkt via de tankpas en de parkeer-app. En facturen worden straks automatisch opgesteld aan de hand van een eenvoudige urenregistratie. Bovendien geeft Wezp realtime inzicht in de financiële situatie van je eenmanszaak.

 

Van idee naar prototype

Ron en Bianca zochten een partner om van hun idee een succesvol bedrijf te maken en raakten in gesprek met Netvlies. Wij hielpen ze allereerst met het maken van een prototype. Dat deden we in een aantal sessies waarin we de alternatieven bekeken, de wensen van de doelgroep inventariseerden en de technische (on)mogelijkheden in kaart brachten. Tijdens dit proces kwamen we tot het inzicht dat Wezp het beste zou werken als we de gebruiker een drag & drop dashboard zouden aanbieden dat afhankelijk van zijn of haar wensen kan worden ingericht.

Crowdfunding

Na de ontwikkeling van het prototype hadden we een goed beeld van de werking van de basisversie en konden we belangstellenden onze plannen laten zien. Omdat er een flinke investering nodig was voor de realisatie en marketing van het concept, werd besloten een crowdfunding-campagne te starten via het Nederlandse platform Symbid. Dit platform brengt – op basis van een strenge selectie – start-ups en investeerders bij elkaar en faciliteerde eerder onder meer de funding van de film Wiplala (Annie M.G. Smidt), Kidswatcher, Donner, BrightNL én de campagne van Symbid zelf.

Realisatie

Het resultaat was boven verwachting: binnen 6 weken was het startkapitaal binnen! Vanaf dat moment konden we starten met de realisatie. Netvlies stelde haar zolder – omgedoopt tot ‘Wezpennest’ – ter beschikking en van hieruit hebben we maandenlang intensief gescrumd om de webapplicatie daadwerkelijk te realiseren.

Scrum

Mocht je (nog) niet bekend zijn met Scrum: bij deze agile projectmethodiek werken de projectteamleden intensief met elkaar samen in een multidisciplinair team en denkt ieder lid vanuit zijn of haar eigen expertise steeds mee over kleine deelopleveringen van het eindproduct. Het grootste voordeel van Scrum: je kunt de kennis en vaardigheden van alle betrokkenen optimaal combineren en bent flexibel om tijdens de ontwikkeling nieuwe inzichten toe te passen.

“Zonder Scrum had het eindproduct van Wezp er beslist heel anders uitgezien. Ten opzichte van het in twee weken ontwikkelde prototype zijn er namelijk – doordat er meer tijd was om zaken tot in detail uit te denken – voortdurend verbeteringen doorgevoerd. En dát is het eindresultaat absoluut ten goede gekomen.”
Ron van Eijk, mede-initiatiefnemer van Wezp

Resultaat

De eerste lancering van de responsive webapplicatie Wezp was in december jl. een feit en inmiddels zijn we met een testgroep van 70 betalende gebruikers van start gegaan. Op basis van de eerste ervaringen zal het product verder worden geoptimaliseerd. In het eerste kwartaal gaat bovendien een campagne van start om via partners en online marketing klanten te werven.

Meer weten? Bekijk Wezp.nl