4 Manieren om fans te werven op Facebook

Fans zijn de verbindende factor voor succes op Facebook. Ze zorgen voor interactie en kunnen je merk, via Facebook, bij vrienden onder de aandacht brengen. Goede fans zijn ambassadeurs, superpromoters en een waardevol klantenpannel dat voor interessante nieuwe inzichten kan zorgen. Fans zijn dus onmisbaar in een succesvolle Facebook-strategie.

Meer blogposts over Facebook-marketing:

In 7 stappen een Facebook-pagina maken voor bedrijven

Tips en richtlijnen voor gezonde interactie met je Facebook-fans

Gratis whitepaper Facebook marketing

Ik heb een whitepaper geschreven met een hoop tips en trucs, speciaal voor online marketeers en communicatiemedewerkers. Een handig naslagwerk om bij de hand te hebben als je met Facebook aan de slag gaat. 

Whitepaper Facebook Marketing nu downloaden

Kwaliteit boven kwantiteit

Bij het werven van fans is de kwaliteit van je fans echter belangrijker dan de hoeveelheid. Facebook heeft een algoritme ontwikkeld dat bepaalt welke berichten voor welke fans interessant zijn en hoe hoog ze op de tijdlijn van je fans getoond worden. Dit algoritme heet EdgeRank. De EdgeRank wordt bepaald aan de hand van de hoeveelheid interactie die fans met je pagina hebben. Bedrijven die weinig likes, reacties en shares op hun status updates ontvangen, zullen bijvoorbeeld minder zichtbaar zijn op de tijdlijn van fans wanneer ze een nieuw bericht delen. Voor optimaal bereik is het dus van groot belang dat je als bedrijf zo veel mogelijk interactie met je fans hebt.  Hierover meer in de derde en laatste blogpost over Facebook.

In deze, tweede van drie, blogpost wil ik je een aantal mogelijkheden toelichten  voor het werven van fans op Facebook.

Een greep uit de initiatieven waarmee we uw fanbase kunnen vergroten.

  • Facepile op je website(s) integreren
  • Een Fans Only actie starten
  • Gesponsorde Verhalen Inzetten (sponsored stories)
  • Facebook advertenties Inzetten

Facepile op je website(s) integreren

De Facepile plugin toont de Facebook-profielfoto’s van gebruikers die met je merk verbonden zijn. De Facepile kan zowel mensen tonen die je website ‘leuk vinden’ als fans van je Facebookpagina.

Via een Facepile zien bezoekers van je website welke mensen binnen hun Facebooknetwerk fan zijn van je merk op Facebook. Dit is een sterke vorm van sociale bewijskracht die ervoor zorgt dat bezoekers sneller geneigd zijn om zelf ook fan te worden op Facebook of uw website te ‘liken’.

Een Fans Only actie starten

Via een Fans Only app krijgen nieuwe bezoekers van de Facebookpagina toegang tot exclusieve content, downloads, acties, kortingen of applicaties wanneer ze de pagina ‘liken’. Op deze manier kunnen bezoekers van de Facebookpagina en van uw website verleid worden om fan te worden.

Aandachtspunten:

  • Gebruik een beloning die voldoende aanspreekt om bezoekers te stimuleren om fan te worden.
  • Wees duidelijk over wat je, als fan, kunt verwachten.
  • Kies een beloning die dicht bij het merk staat. Wanneer de content of actie te veel fans buiten de doelgroep aantrekt, is de kans groot dat ze snel weer ‘ontvrienden’ of geen interactie hebben met je merk op Facebook.
  • Breng de Fan Only pagina onder de aandacht op je website en andere veel bezochte kanalen.
  • Zorg dat de Facebook app makkelijk op de Facebookpagina terug te vinden is.
  • Hou het simpel en duidelijk. Beperk het aantal stappen dat deelnemers moeten nemen om aan de actie mee te doen en communiceer duidelijk hoe het werkt.
  • Zorg dat de actie ook mobiel te gebruiken is. Een groot deel van de Facebookgebruikers bekijkt Facebook vanaf een mobiel toestel.
  • Maak het sociaal. Bedenk een actie die leuk genoeg is om te delen en stimuleer deelnemers om vrienden uit te nodigen.

Gesponsorde Verhalen Inzetten

Met deze advertenties wordt een actie van een Facebook gebruiker omgezet in een verslag dat wordt getoond aan de vrienden van de gebruiker.

Wanneer een Facebookgebruiker je website of Facebookpagina ‘leuk vindt’ wordt dit op de tijdlijn van de fan aan zijn vrienden getoond. (Mark vind Netvlies Internetdiensten leuk) De houdbaarheid van deze update is echter erg kort. Na gemiddeld 3 uur is de like uit het zicht van de Facebookvrienden verdwenen. Met Facebook ‘Gesponsorde verhalen’ kun je deze ‘vind ik leuk’ updates extra onder de aandacht van de vrienden van je fans brengen. Hierdoor bereik je meer mensen en stimuleer je vrienden van je fans om ook je pagina te ‘liken’.

Gesponsorde verhalen versterken het online mond-tot-mond effect en kunnen in korte tijd voor veel extra fans zorgen. Een groot voordeel van gesponsorde verhalen is dat ze naast het nieuwsoverzicht vertoond worden. Een positie waar de reguliere Facebook ads niet verschijnen. Daarnaast zijn ze ook bijzonder effectief. Volgens een studie van TBG Digital hebben de gesponsorde verhalen in vergelijking met de reguliere advertenties een 46% hogere CTR en een 20% lagere CPC.

Facebook advertenties Inzetten

Facebook heeft een eigen advertentieprogramma genaamd Facebook Ads. Hiermee kunnen adverteerders advertenties aanmaken en richten op bepaalde doelgroepen. Via de advertenties kunnen gebruikers doorklikken naar de website van de adverteerder of naar de eigen bedrijfspagina. Je kunt op tal van manieren een selectie maken van je doelgroep; op geografische en demografische factoren (zoals plaats, geslacht en leeftijd), maar ook op werkgever of interesses. Betalen voor Facebook Ads kan zowel per klik (CPC) als per 1.000 vertoningen (CPM).

Facebook advertenties bieden een aantal mogelijkheden:

  • Acties en campagnes aanjagen en ondersteunen met advertenties
  • Website promoten onder een specifieke doelgroepen
  • Specifieke content, producten of acties promoten onder specifieke doelgroepen
  • Facebookpagina promoten onder een specifieke doelgroepen
  • Facebook evenementen promoten (Bijv. een open dag, aanwezigheid op een beurs of andere speciale datum promoten met advertenties.)

Voor optimaal resultaat is het belangrijk om de advertenties zeer regelmatig te vernieuwen. Een valkuil is om meerdere advertenties op één doelgroep in te stellen. Dit zorgt voor onderlinge concurrentie en een stijging van de CPC en CPM.

Daarnaast is het belangrijk om een goede afbeelding bij de advertentie te kiezen. De afbeelding wordt vaak als het belangrijkste onderdeel van een Facebook advertentie gezien. De advertentie moet één geheel zijn, maar de afbeelding trekt veruit de meeste aandacht (het aandeel van de afbeelding is zo’n 70%).

Tot slot: Wat wil jij bereiken met Facebook?

Wij zien vaak dat bedrijven enthousiast starten met Facebook, maar wegens gebrek aan een duidelijke visie en doelstellingen, na enkele weken of maanden geen resultaat zien en er mee stoppen. Door te starten met een duidelijke strategie en doelstellingen, bespaar je waardevolle tijd en energie en voorkom je teleurstellingen. Zonder doel kun je namelijk niet scoren. Heb je nog geen concrete strategie, maar besef je wel dat Facebook nieuwe marketingkansen bied? Dan helpen wij je graag bij het in kaart brengen van de kansen voor jouw bedrijf en het vormen van een resultaatgerichte Facebook-strategie. Onze internet marketeers en social media specialisten zijn ijzersterk in het ontwikkelen van creatieve en resultaatgerichte Facebook-activaties  die uw fanbase een impuls geven of bestaande fans aanzetten tot actie.

Meer weten?

Bent u enthousiast geraakt en wilt u aan de slag met Facebook? Dan zijn dit handige hulpmiddelen:

Presentatie kennissessie Facebook

Hier vind u de presentatie die Joris en Mark hebben laten zien tijdens de kennissessies over Facebook.

http://www.slideshare.net/Netvlies/kennissessie-facebookmarketing

Facebook Helpcentrum

Hier vindt u up-to-date en stap-voor-stap uitleg over alle mogelijkheden met Facebook en bedrijfspagina’s.

https://www.facebook.com/help/

Facebook Page Profiler

IPM staat voor interaction per thousand fans. Dit is een metric die je in staat stelt om pagina’s met elkaar te vergelijken op het gebied van interactie. Hiermee krijgt u heel snel een goede indruk van de kwaliteit van uw fans en content. Bereken uw IPM op:

https://app.conversocial.com/profiler/

Facebook Studio

Laat u inspireren door grote Facebookcampagnes van over de hele wereld en ontdek wat creativiteit kan betekenen in een wereld van verbondenheid.

http://www.facebook-studio.com/

Medewerker foto
Sprint Master & Strateeg Mark Thijssen

Ik help organisaties om complexe digitale vraagstukken snel en effectief op te lossen en nieuwe concepten op levensvatbaarheid te toetsen. Door optimaal gebruik te maken van de gezamenlijke expertise en creativiteit komen we razendsnel tot concrete oplossingen die we het liefst direct testen onder de doelgroep.

Over Mark Thijssen