Wat is de levensduur van een website?

Waarschuwing vooraf! Wie een exact antwoord op deze vraag wil krijgen zal na het lezen van dit blog waarschijnlijk teleurgesteld achterblijven. Maar niet getreurd, als het goed is heb je wel inzicht gekregen in de factoren die de levensduur van een website bepalen en kun je voor jezelf uitmaken wanneer het tijd is om je website nieuw leven in te blazen!

Wanneer ik in gesprek ben met relaties om een nieuw project op te zetten, komt iedere keer dezelfde vraag naar voren: “Hoe lang gaat onze website mee?” Een erg belangrijke én begrijpelijke vraag.

Onderzoek wijst uit…

Er zijn verschillende blogs geschreven en onderzoeken gedaan waarin geprobeerd wordt de gemiddelde levensduur van een site in een bepaald getal uit te drukken. Dit levert steeds weer andere resultaten op. Bij Netvlies hanteren wij de vuistregel 3 tot 5 jaar. Dit heeft voornamelijk te maken met de snelheid waarmee onze omgeving en de technische mogelijkheden veranderen. Het internet verandert snel en het is realistisch gezien niet echt mogelijk verder dan een aantal jaar vooruit te kijken. 3 jaar klinkt natuurlijk wel erg kort, aangezien met het opzetten van een nieuwe website ook een investering gepaard gaat.

Net als een mensenleven doorloopt een website bepaalde fases met een begin en een einde. Het liefst maak je de tijd daartussen zo lang mogelijk! Hier volgen een paar tips om dit te bewerkstelligen…

Een goed begin

Stel een designer, een programmeur en een online-marketeer de vraag hoe je de levensduur van je website het beste kunt verlengen en je krijgt 3 verschillende antwoorden. Afhankelijk van hoe je naar een site kijkt zijn er ook meerdere antwoorden mogelijk. Bij Netvlies vinden wij dat je een website continu moet blijven monitoren en optimaliseren. Dit houdt je website up-to-date en zo gaat hij zeker langer mee. Bij Netvlies kijken wij ook altijd vanuit verschillende invalshoeken tegelijk naar een website of webapplicatie. Ieder vanuit zijn eigen discipline:

 

Strategie

Doe onderzoek en bepaal je strategie. Wat verwacht je doelgroep van jouw website? Willen ze elke dag verrast worden met nieuwe content (bijv: nieuws, blogs, events)? Hoe relevant ben je voor hen? Zit je in een snel veranderende markt, bijvoorbeeld een creatieve of technische industrie waar mensen van je verwachten dat je altijd up-to-date bent? Of is je doelgroep niet zo “internet-minded” en moet je je bezoekers als het ware nog opvoeden? Blijf je site dus continu afstemmen op je bezoekers, dit vergroot je kans op een lang leven.

Design

Het internet is zeer gevoelig voor mode en trends. Wat nu “HOT” is, is volgend jaar misschien weer een grote “NOT”. Als je maar lang genoeg wacht wordt je site misschien ooit vanzelf weer een keer modern! (maar of je business zo lang kan wachten is een tweede…). Ben hier flexibel in. Steeds opnieuw kleine design aanpassingen doorvoeren om bij de tijd te blijven kunnen ervoor zorgen dat je bezoekers in ieder geval niet meteen schrikken en wegklikken als ze je website bezoeken

Techniek

Hou rekening met je bezoeker en de verschillende devices waarmee hij je website bekijkt: is je site ook nog mooi als je hem onderweg in de trein op je mobiel bekijkt? Of moet je dan eerst een kwartier wachten tot al dat moois geladen is? Kun je content makkelijk aanpassen met een gebruiksvriendelijk CMS, of moet je eigenlijk eerst een vierjarige studie volgen voor je je eigen website kunt updaten? Het is belangrijk voor een CMS te kiezen dat je in staat stelt mee te veranderen.

Bij Netvlies kiezen wij graag voor een open source CMS. Deze worden ondersteund door een grote community en hierdoor ook continu verbeterd en uitgebreid op het gebied van security, gebruiksgemak en techniek. Dit stelt ons in staat op basis van standaard componenten in een korte tijd schaalbare websites te ontwikkelen. We vinden dus niet het wiel opnieuw uit, maar realiseren toegevoegde waarde (tijd stoppen in dingen die er echt toe doen, veelal maatwerkaanpassingen aan bestaande modules) boven op de (open source) standaarden. Denk na over de techniek en hoe je deze up-to-date wil houden. Het is belangrijk hierbij zo ver mogelijk vooruit te denken om de levensduur van je site te verlengen.

Lees ook: CMS pakketselectie – kies eerst het bureau en daarna pas het CMS »

Marketing

Je hebt nu een mooie, technisch goed in elkaar stekende website die is afgestemd op je doelgroep. Tijd om hem aan de wereld te laten zien! Je wil bezoekers naar je site trekken, interesseren, converteren. Hen steeds terug laten komen, en aan anderen jouw site laten aanbevelen. Je online marketing speelt hier een grote rol bij. Dit is een continu doorlopend proces. Net gelanceerde sites die niet de juiste marketing krijgen komen eigenlijk nooit echt van de grond.

Afscheid nemen…

Wat bepaalt het ideale moment om afscheid te nemen van jouw website? Hiervoor is het handig om te definiëren wanneer je site voor jou zijn bestaansrecht heeft verloren:

  • Als er nauwelijks bezoekers meer zijn, of je content niet wordt gelezen;

  • Als er geen leads meer via je website komen en er geen conversie plaatsvindt;

  • Als je website niet “mooi” meer is en/of heel ouderwets oogt;

  • Als je website niet functioneert in moderne (mobiele) browsers;

  • Als je website technisch zo verouderd is dat SEO beperkt mogelijk is en leads je website lastig kunnen vinden;

  • Als er binnen je organisatie zo veel veranderd is, dat de huidige website niet meer matcht met je bedrijf anno nu;

Je kunt je site uiteraard voor altijd “in de lucht houden”, maar dan loop je het risico dat jij die ondernemer wordt die op netwerkborrels en verjaardagen zegt: “Ik heb ook een site, maar kijk er alsjeblieft maar niet op!”. Op dit punt doet het in leven houden van je website je business meer kwaad dan goed en is het echt tijd om de stekker eruit te trekken! 

Het onvermijdelijke einde

Vaststaand feit: sinds de opkomst van het internet in de jaren 90 zijn er al miljoenen sites ter ziele gegaan. Wie kent zoekmachine altavista.net nog? of encyclopediesite Encarta.com? Sites waar je toen van dacht nooit meer zonder te kunnen, maar die nu niet eens meer bestaan. Deze sites zijn jaren geleden verdwenen en hebben plaats gemaakt voor modernere alternatieven. Net als bij een mensenleven kent een website dus een begin en een onvermijdelijk einde. Van abrupt einde (404: pagina niet gevonden!) tot langzame en pijnlijke dood (bijv. door het afnemen en uiteindelijk helemaal wegblijven van bezoekers). Voor wie het leuk vind: The Internet Archive heeft een “Wayback Machine” waar je over de digitale begraafplaats van verdwenen sites kunt dwalen om te kijken hoe die er vroeger ook alweer uit zagen. Nostalgie gegarandeerd!

 

Conclusie

Wat is nu exact de levensduur van een website? Net als bij een mensenleven is dit lastig vooraf te bepalen. Je kunt er gelukkig zelf wel behoorlijk wat invloed op uitoefenen. Je website updaten en vernieuwen is in ieder geval onvermijdelijk. Op een gegeven moment veranderen technologie, web design en je eigen bedrijf zo dat de website geen sterke en of betrouwbare vertegenwoordiging van je bedrijf meer is. Hoe lang deze periode is, hangt vooral af van de industrie waarin je je bevind en welke doelen je nastreeft.

Blijf je website de juiste aandacht geven. Zo zorg je ervoor dat je site in ieder geval geen vroegtijdig einde kent en wie weet zelfs wel een lang en gelukkig leven!

 

Business Developer Martijn de Nijs

Energiek: dát is Martijn ten voeten uit. Hij doet het liefst 10 dingen op één dag, zegt niet graag nee en wil niks missen. Hij luistert goed, is oplossingsgericht, ziet overal kansen en heeft een heldere mening. Thuis verdeelt Martijn zijn aandacht tussen zijn vrouw, kinderen, vrienden….en Netflix!

Over Martijn de Nijs

Bedankt!

We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.