Nieuwe positionering sluit aan bij kwaliteit en ambities van Pieterman

Pieterman & Partners: de Beste Opleider van Nederland

Pieterman heeft inmiddels al meer dan 28 jaar ervaring in het verbeteren van het klantcontact. Zowel op strategisch, tactisch als operationeel niveau helpt Pieterman zichtbaar en meetbaar meer resultaat te behalen. Waarbij zij onder andere Douwe Egberts, Rabobank en De Persgroep tot haar klantenkring mag rekenen. Eind 2013 werd Pieterman uitgeroepen tot de Beste Opleider van Nederland in de categorie Marketing & Sales, dit jaar zijn ze opnieuw in de race om deze titel te verdedigen. Waarbij ze inmiddels de Succes Award van RTL 7 al op zak hebben!

“Als een klant een organisatie de rug toekeert, is dat in 86% van de gevallen vanwege een slechte klantcontactervaring en niet omdat de producten en/of diensten niet goed zijn’, aldus Algemeen directeur Waldo den Dekker van Pieterman & Partners. ‘We helpen dan ook allerlei ambitieuze organisaties met het verbeteren van hun resultaten en KPI’s door zowel de directie te ondersteunen met het uitdragen en handelen naar hun visie, het management te trainen op leidinggeven en coachen, en de medewerkers te ontwikkelen in inzicht en vaardigheden met betrekking tot klantcontact.”

Positionering in lijn brengen met ambities

Pieterman is ambitieus: het groeiplan tot 2021 vermeldt onder meer internationale expansie. Omdat de verschillende huisstijlmiddelen sterk verouderd waren en niet meer aansloten op elkaar en – belangrijker nog – op de kwaliteit en de ambities waar Pieterman voor staat – was het merk Pieterman toe aan een grondige herpositionering.

Strategische sessies

Nadat Pieterman bij Netvlies de vraag had neergelegd om haar bij de gewenste herpositionering te helpen, hebben we in een aantal gezamenlijke strategische sessies ingezoomd op:

  • de kernwaarden van Pieterman
  • de doelgroep
  • de behoeften van de doelgroep
  • de ambities
  • smaak en inspirerende voorbeelden

Op basis van de uitkomsten is vervolgens de nieuwe merkpositionering bepaald en hebben we een roadmap voor 2014 en 2015 ontwikkeld.

Uitrol nieuwe huisstijl

De eerste stappen van de roadmap bestonden uit het uitrollen van de nieuwe huisstijl en de belangrijkste marketingmiddelen, waaronder de website. Daarbij werd – zowel bij Netvlies als bij Pieterman op kantoor – intensief samengewerkt. Hierdoor waren de lijnen kort en konden we snel schakelen. Gedurende dit proces werd ook regelmatig input gevraagd vanuit de 33 werknemers van Pieterman.

Klinkend resultaat

Het resultaat van de intensieve samenwerking is een nieuwe positionering voor Pieterman waarmee het bedrijf de komende jaren succesvol de markt kan veroveren, haar klantrelaties kan uitbouwen en haar geplande internationale expansie gestalte kan geven. De positionering is opgehangen aan de slogan “ALLES = SALES”. Deze slogan sluit goed aan bij de visie van Pieterman dat sales en een goed klantcontact essentieel zijn voor het resultaat van een organisatie, ongeacht of je nu achter de receptie werkt bij een ziekenhuis of een commerciële functie hebt.

Snel schakelen

Dankzij de intensieve samenwerking waren we in staat om – nadat het merk Pieterman was neergezet – in slechts zes weken de volgende middelen te ontwikkelen:

  • Fotografieconcept en fotografie
    Hierin is de focus gelegd op de zeven branches waarin Pieterman het meest actief is en spelen de trainers van Pieterman een hoofdrol.
  • Website
    Gericht op het overtuigen van potentiële klanten en het faciliteren van deelnemers van trainingen. De nieuwe website van Pieterman is responsive, valt op door de fotografie en bevat een handige boekingstool voor deelnemers aan trainingen.
  • Overige middelen
    Waaronder briefpapier, visitekaartjes, outdoor signing, autobelettering en indoor signing.
“Netvlies is een zeer fijne en goede partner: betrokken, professioneel en prettig in de omgang. Ze luisteren goed, denken kritisch mee en schakelen snel. Het werkt voor mij bovendien erg efficiënt dat ik al onze marketingmiddelen bij één partij kan neerleggen.”
Richelle Wouters, Marketeer bij Pieterman & Partners 

Vervolgstappen

Komend jaar zullen we inzetten op een online marketingstrategie waarmee relevant bezoekersverkeer wordt aangetrokken. Daarnaast zal een koppeling met CRM worden gerealiseerd en wordt er een online trainingsplatform opgezet.

Dit vindt Pieterman

“Voor het herpositioneren van ons merk zijn we met Netvlies de mogelijkheden gaan onderzoeken. Hieruit is een succesvolle samenwerking ontstaan. Onze vernieuwde merkpositionering sluit perfect aan bij de kwaliteit en ambities van Pieterman. In Netvlies hebben we een partij gevonden die ons op het gebied van marketing en online ondersteunt met het vertalen en uitdragen van onze visie op klantcontact.”
Waldo den Dekker, Algemeen directeur van Pieterman & Partners