Drie voorwaarden om je online strategie te laten slagen

Een goede online strategie zorgt ervoor dat je snel de beste middelen voor de juiste doelgroepen inzet. Zónder online strategie zullen je online middelen vaak niet aansluiten bij de behoeften van je doelgroep en dat is zonde van je investering. Maar ook met een online strategie die niet resulteert in verandering en nieuwe inzichten sla je de plank mis.

Onlangs hebben we aan onze relaties gevraagd over welke onderwerpen we vaker kennis zouden moeten delen. Daarbij scoorde het onderwerp ‘Online Strategie‘ veruit het hoogst. En dat hebben we uiteraard opgevat als een regelrechte uitnodiging om de komende periode meer kennis over online strategie met je te delen.

Spreekt dit blog je aan? Schrijf je dan in voor de e-mailnieuwsbrief onderaan de pagina om ook de volgende blogs over dit onderwerp te blijven ontvangen.

Ervaring

De afgelopen jaren hebben we – bij de meest uiteenlopende organisaties – veel ervaring opgedaan met online strategie. In deze serie blogs delen we graag onze inzichten met jou om je te helpen een gedegen online strategie te ontwikkelen die daadwerkelijk verandering en resultaat oplevert. Maar voordat we in de aanpak en de inhoud duiken, is het goed om stil te staan bij de belangrijkste 4 voorwaarden voor een succesvolle online strategie.

De doelgroep en eigen organisatie

Je online strategie moet inhoudelijk kloppen en in elke fase van de customer journey feilloos inspelen op de behoeften van je doelgroep. Daarnaast moet je online strategie optimaal gebruikmaken van de kracht van je organisatie. De grootste valkuil is overigens meestal niet een gebrek aan inzicht in de consument of aan kennis van de eigen organisatie. Integendeel: het gaat meestal mis doordat niet de juiste houding en voorwaarden worden gecreëerd om de online strategie daadwerkelijk te laten landen. 

# 1 Omarm creativiteit en ondernemerschap

Klanten hebben via steeds meer digitale kanalen en op verschillende momenten in de customer journey contact met jouw organisatie. Het consumentengedrag en het aanbod aan digitale middelen veranderen bovendien voortdurend. Die dynamiek in het digitale landschap dwingt je om anders te leren denken en doen. Digitale innovatie vraagt om een pragmatische aanpak waarbij je:

  • snel tot de kern van het probleem komt

  • creativiteit de ruimte geeft

  • actie ondernemen

  • leert van de resultaten

Airbnb – de online marktplaats voor tijdelijke woningverhuur – is een mooi voorbeeld van een organisatie die hierin zeer succesvol  is. Airbnb heeft een gezonde balans gevonden tussen het denken in schaalbare oplossingen die vanuit data kunnen worden onderbouwd en het denken in creatieve oplossingen vanuit onderbuikgevoel en kennis van de doelgroep. Door niet te blijven hangen in data, modellen en theorieën weet Airbnb met creativiteit en ondernemerschap een uitmuntende customer experience neer te zetten. 

# 2 Geef je doelgroep de hoofdrol

Met enige regelmaat komt er weer eens een fantastische nieuwe innovatie voorbij, zoals iBeacons, de QR-code of de drone. Met een beetje creativiteit is het makkelijk om jezelf en anderen ervan te overtuigen dat dergelijke innovaties een geweldige bijdrage gaan leveren aan je merk of organisatie. Maar pas op voor deze verleidingen! Een nieuwe innovatie heeft alleen waarde als deze écht iets toevoegt voor je doelgroep. Geef je doelgroep daarom vanaf de start de hoofdrol in je online strategie en toets alle ideeën en oplossingen op relevantie.

Hunkemöller is een goed voorbeeld van een gevestigde keten die de doelgroep in het middelpunt zet. Hunkemöller is in haar online strategie gestart met een grondig onderzoek naar haar doelgroep en heeft op basis daarvan een persona gecreëerd. Vervolgens is gekeken hoe deze persona in de verschillende fasen van de customer journey – zowel online als offline – optimaal kan worden bediend. Hunkemöller toetst alles – maar dan ook écht alles – aan haar persona. En als niet past bij haar behoeften, doet ze het niet.

 

# 3 Zorg voor betrokkenheid

Een online strategie raakt vaak alle lagen van een organisatie. Er is dan ook niets zo waardevol en belangrijk voor je strategie als de betrokkenheid van de juiste mensen. Wie beslist over de investering? Wie moet er straks mee gaan werken? En wie kent de doelgroep het beste? Het is van cruciaal belang om de juiste mensen mee te nemen in je strategie zodat deze wordt gedragen door iedereen die ermee te maken heeft.

Vorig jaar stonden we bij Netvlies voor de uitdaging om samen met Dactari een online e-commerce strategie te vormen waarmee dierenartsen in Nederland de concurrentie met online pure players kunnen aangaan. Door de dierenartsen in de strategiefase nauw bij het proces te betrekken, kwamen we tot waardevolle inzichten over de doelgroep én wisten we vanaf het begin draagvlak te creëren onder de ruim 1.200 aangesloten dierenartsen. Deze betrokkenheid van de dierenartsen was cruciaal omdat zij uiteindelijk bepaalden of het project van start mocht gaan. 

Lees ook onze volgende blogs over online strategie

Dit is het eerste blog in de serie over online strategie. Onze volgende blogs zullen gaan over:

  • Blog 2: In drie middagen naar een haarscherpe online strategie

  • Blog 3: Waarom persona’s onmisbaar zijn voor in goede online strategie

  • Blog 4: Jouw propositie

  • Blog 5: De customer journey

  • Blog 6: Inspiratie

  • Blog 7: Story mapping

 

Medewerker foto
Sprint Master & Strateeg Mark Thijssen

Ik help organisaties om complexe digitale vraagstukken snel en effectief op te lossen en nieuwe concepten op levensvatbaarheid te toetsen. Door optimaal gebruik te maken van de gezamenlijke expertise en creativiteit komen we razendsnel tot concrete oplossingen die we het liefst direct testen onder de doelgroep.

Over Mark Thijssen