Bereik je doelgroep opnieuw via Facebook Retargeting

Sinds kort is het ook mogelijk om bezoekers en klanten van je website opnieuw te bereiken via Facebook-advertenties. Facebook-retargeting biedt een aantal interessante kansen en mogelijkheden die ik je in dit blog graag uitleg.

Mogelijk is het je al wel eens opgevallen: nadat je onze website bezocht hebt, zie je op nu.nl, op youtube.com en/of op marktplaats.nl opeens banners van Netvlies verschijnen. Dat is niet omdat wij bij Netvlies een marketingbudget hebben waarmee we alle bezoekers op die sites onze banners laten zien, maar omdat we met retargeting advertenties in staat zijn om onze advertenties te richten op mensen die onze website onlangs hebben bezocht en waarschijnlijk écht geïnteresseerd zijn in onze dienstverlening.

Deze vorm van adverteren is nu ook mogelijk via Facebook. Je kan dus advertenties binnen Facebook targeten op mensen die je website hebben bezocht.

Hoe werkt retargeting via Facebook?

Retargeting advertenties gebruiken ‘tracking pixels’ die jij op je website hebt gezet. Je kunt instellen dat deze pixels 30, 60 of 90 dagen actief zijn. Vervolgens kun je je bezoekers via Facebook specifieke advertenties in de tijdlijn of als kleine advertentie in de rechterkolom, laten zien.

Experimenteer altijd met verschillende advertentie-typen, zodat je er achter komt welk type het beste resultaat opleverd voor jouw campagne.

Hoe kun je Facebook retargeting inzetten?

Je kunt Facebook retargeting voor dezelfde doelen inzetten als de gebruikelijke retargeting via het Google Display Netwerk. Als je een webshop hebt, is het interessant om specifiek bezoekers opnieuw te benaderen die producten in het winkelwagentje plaatsen, maar ze vervolgens niet afrekenen. Of misschien wil je juist bezoekers die wél een aankoop hebben gedaan opnieuw benaderen met een speciale actie? Maar er zijn natuurlijk meer mogelijkheden, zoals:

  • Cross-selling: Je kunt bezoekers die een bepaald product hebben gekocht, verwante of aanvullende producten aanbieden;
  • Bedankje: Wanneer je bezoeker bijvoorbeeld een aankoop via je webshop heeft gedaan, kun je een bedankberichtje plaatsen;
  • Herhaalbezoek: Je kunt bezoekers die al een tijdje je website niet meer hebben bezocht, weer opnieuw de website laten bezoeken;
  • Specifiek herhaalbezoek: Naast het stimuleren van een gewoon herhaalbezoek kun je ook een herhaalbezoek op een bepaalde sectie of specifieke content aansporen.

Facebook biedt natuurlijk een extra kanaal met een enorm bereik, maar omdat je binnen Facebook adverteert, kun je Facebook retargeting inzetten voor social media doeleinden. Denk bijvoorbeeld aan het vergroten van je fanbase. Je verleidt je bezoeker om je bedrijf of evenement te ‘liken’. Of je kunt, bijvoorbeeld als theater, jouw websitebezoekers na het kopen van een ticket verleiden om via Facebook aan te geven dat ze naar dat evenement gaan. Hierdoor kun je een viraal effect krijgen en wordt je naamsbekendheid (nog) groter.

Lees ook: Hoe Netvlies CZ helpt met haar Facebookstrategie »

Nóg doelgerichter adverteren met Custom en Lookalike Audiences

Wanneer je aan de slag gaat met Facebook-advertenties kun je twee verschillende doelgroepen creëren: Custom Audiences en Lookalike Audiences. Door deze doelgroepen vast te leggen kun je jouw advertenties veel nauwkeuriger richten.

Custom Audiences zijn je bestaande klanten waarvan jij het e-mailadres hebt. Deze e-maillijsten kun je uploaden bij Facebook en Facebook zoekt in de database naar matches. Vanaf 100 matches kun je doelgericht adverteren.

Bij genoeg Custom Audience matches kun je aan de slag met Lookalike Audiences. Zoals de naam al doet vermoeden lijken de Lookalike Audiences op de Custom Audience. Je kunt in Facebook instellen op welke interesses en gedrag/handelwijze van je Custom Audience je wilt richten, zodat Facebook gelijksoortige mensen kan vinden. Zo kun je met 1.000 Custom Audience matches jouw doelgroep wel verhonderd-, tweehonderdvoudigen tot wel verduizendvoudigen! Je kunt je advertenties natuurlijk zo selectief mogelijk richten, zodat je doelgroep echt geprikkeld worden om de actie in jouw advertentie uit te voeren.

Resultaat

Als je zelf al ervaring hebt met online marketing, zal je weten dat hoe gerichter je je doelgroep weet te bereiken, hoe hoger de resultaten zijn. Het plaatsen van banners via Google Remarketing heeft aantoonbaar hogere conversies en dus meer resultaat dan veel andere vormen van gerichte bannering. Wij hebben de afgelopen tijd de eerste Facebook Retargeting tests uitgevoerd bij onze online marketing klanten en zijn erg enthousiast over de eerste resultaten. 

Lees ook: Checklist: 9 tips voor converterende banners »

Medewerker foto
Sprint Master & Strateeg Mark Thijssen

Ik help organisaties om complexe digitale vraagstukken snel en effectief op te lossen en nieuwe concepten op levensvatbaarheid te toetsen. Door optimaal gebruik te maken van de gezamenlijke expertise en creativiteit komen we razendsnel tot concrete oplossingen die we het liefst direct testen onder de doelgroep.

Over Mark Thijssen