Wie bezoekt mijn website? Zó kom je er (gratis) achter!

Besteed je – net als veel van mijn klanten – veel tijd, geld en energie aan je website en aan online marketing? Dan vraag je jezelf waarschijnlijk net als hen regelmatig af of er manieren zijn om te achterhalen wie je website bezoeken.

Natuurlijk is het slim om bijvoorbeeld het aanmelden voor een nieuwsbrief aantrekkelijk te maken of om met een chatfunctie of een laagdrempelig contactformulier te werken. Maar hoe goed je dit ook doet: slechts een klein deel van de bezoekers zal daadwerkelijk zijn gegevens achterlaten.  

Gelukkig zijn er tegenwoordig diverse tools die je doelgroep beter in beeld brengen. Je ziet met deze tools uiteraard niet exact wie het zijn, maar ze helpen je wél beter inzicht te krijgen in de bedrijven die jouw website bezoeken. Bij Netvlies zijn we altijd geïnteresseerd in nieuwe mogelijkheden. Een ervan – Leadfeeder – hebben we onlangs uitgetest en zetten we voor enkele Netvlies-klanten inmiddels ook in. Hieronder leg ik uit hoe Leadfeeder werkt en wat je ermee kan.

Zo ging het vroeger

In de internet-prehistorie (zo’n 10 tot 15 jaar geleden) – toen Google Analytics nog niet bestond – waren er allerlei tools voor website-statistieken. Een van onze favorieten was het Nederlandse Nedstat, waarmee je – onder meer doordat Nedstat over een grote IP-database beschikte – vaak kon zien welke bedrijven je website hoe vaak bezochten en welke pagina’s ze bekeken. Maar Nedstat bestaat niet meer. Tegenwoordig gebruiken de meeste organisaties Google Analytics, een tool die je (op anonieme basis) veel meer inzicht geeft in de manier waarop bezoekers je website gebruiken.

Tegenwoordig bieden diverse tools dezelfde informatie als Nedstat destijds. Na een oriëntatie op de mogelijkheden en de kosten besloten we om Leadfeeder uit te testen bij onszelf en bij een aantal klanten. Hieronder een korte samenvatting van de mogelijkheden en de voor- en nadelen.

En zo werkt Leadfeeder

Zoals ik hierboven al schreef: met Leadfeeder kun je niet exact zien welke personen je website hebben bekeken, maar wel vaak van welk bedrijf deze personen afkomstig zijn. Installatie is heel eenvoudig door de tool te koppelen aan je Google Analytics-account. Je hoeft dus geen aparte codes op je website te (laten) plaatsen.

Met Leadfeeder kun je onder meer:

  • zien welke (door Leadfeeder herkende) bedrijven je website hebben bezocht (inclusief kort bedrijfsprofiel);

  • zien welke pagina’s per bedrijf zijn bekeken;

  • bedrijven kwalificeren als interessante of oninteressante leads;

  • data koppelen aan je CRM-pakket; (nog beperkt tot twee pakketten)

  • data koppelen aan Google Analytics profielen.
     

Wanneer is Leadfeeder in onze ogen interessant?

Het is leuk om te zien welke bedrijven je website bezoeken, alleen als je daar vervolgens niks mee doet dan kost de tool alleen maar geld en levert hij je verder weinig op. Zet je echter als bedrijf cold calling, DM of andere marketingmiddelen in om leads te genereren? Dan kun je met de informatie van Leadfeeder de kwaliteit van je bel- of verzendlijsten verhogen. De kans van slagen zal groter zijn bij bedrijven die onlangs je website hebben bezocht. Ook kun je bijvoorbeeld je salesteam laten weten wie van hun klanten en leads regelmatig jullie website bezoeken.

Wat zijn volgens ons de grootste nadelen?

Wat jammer is: de koppeling aan CRM is beperkt tot twee (relatief onbekende) pakketten. Heb je geen concreet plan om de leads uit Leadfeeder op te volgen of iets anders met de data te doen? Dan geeft het Leadfeeder je weliswaar een leuk inzicht, maar is het de licentiekosten niet waard. In dat geval kan je natuurlijk wel een test voor een beperkte periode uitzetten.

Een ander alternatief is om in Google Analytics een Aangepast rapport aan te (laten) maken, waarin je alle bekende (particuliere) internetproviders eruit filtert. De serivceprovider van (grote) bedrijven bevat vaak de bedrijfsnaam. Door aanbieders als Ziggo, UPC, KPN, etc. uit de aangepaste rapportage te filteren, haal je in feite alle particuliere bezoeken eruit. Wat overblijft is een overzicht van alle serviceproviders met een bedrijfsnaam – de bedrijven die jouw website bezocht hebben dus.

Lees ook: 10 waardevolle basisinstellingen voor Google Analytics »

Wat kost Leadfeeder?

Het licentiemodel start bij $59 per maand. Hiervoor herkent Leadfeeder maximaal 200 leads per maand. Maar je kunt ook profiteren van de trialperiode waarin je Leadfeeder 14 dagen gratis mag uitproberen (installatie kost je maximaal 10 minuten, omdat je Leadfeeder koppelt aan je Google Analytics account en het daarna meteen werkt).

Pro tip: gezien het licentiemodel is het verstandig om in Google Analytics een dataweergave aan te maken waarin oninteressante bedrijven worden weggefilterd (bijvoorbeeld op basis van regio of het aantal bekeken pagina’s). Zo voorkom je dat je betaalt voor minder interessante leads.

Denk je met me mee?

Heb je goede aanvullingen op mijn blog of heb je goede ervaringen met andere tools? Laat het me weten, dan voeg ik ze toe aan mijn blog.

Medewerker foto
Directeur Jochem Vlemmix

Een van de oprichters en sparringpartner voor veel klanten. Sta niet verbaasd te kijken als je om 23:01 of 6:12 een mailtje van hem krijgt. Maakt daarnaast voldoende tijd voor met zorg geselecteerde feestjes en reizen. Hij is zeer trots op het huidige Netvlies team.

Over Jochem Vlemmix