virtual reality

Virtual Reality, moet je als bedrijf meedoen aan de hype?

Misschien heb je wel eens een VR (Virtual Reality) bril op je hoofd gehad. Misschien ben jij een echte VR fanaat en ben je zelfs in bezit van een Oculus Rift of HTC Vive of zo’n schattig kartonnen brilletje. Hoe dan ook, ik ga er even van uit dat je wel eens van VR hebt gehoord en dat je weet wat het het is. Zo niet, Google is je vriend.De VR hype slaat als een wild vuur om zich heen en laat niks heel van de conventionele manier waarop wij het internet ervaren. In dit blog geef ik je een update van de huidige status van VR, ik leg ik uit waarom bedrijven meer in moeten zetten op Virtual Reality en hoe makkelijk het is als bedrijf om mee te profiteren van deze rage.

Toepassingen

Op dit moment transformeert VR zich redelijk snel van een futuristisch, ongrijpbaar stukje technologie tot een mainstream toepassing. Bereikbaar en begrijpbaar voor iedereen. Het concept VR bestaat al langer dan vandaag, veel langer. Een van de eerste toepassingen van VR ontstond rond 1838. Charles Wheatstone demonstreerde dit met een stereoscopische kijker. Onze hersenen kunnen twee verschillende beelden samenbrengen en ons een gevoel van diepte en immersie geven. stereoscope We spoelen even 175 jaar vooruit en zien dat Google op de markt komt met producten zoals Cardboard en grote publiek pas echt kennis maakt VR. Zoals met bijna iedere nieuwe technologie ontwikkelt VR zich het snelste in de gaming branche. Zolang mensen zich kunnen vermaken en toepassingen gericht zijn op plezier, ontspanning en fictie wordt er vaak veel geld in geïnvesteerd. VR kan ook heel goed geschikt zijn voor praktische oplossingen zoals training en educatie, bijvoorbeeld bij deze vliegtraining. Wat we veruit toch het meeste tegenkomen is het gebruik van VR als verrijking van een 2D of 3D applicatie. Een goed voorbeeld hiervan is huizenwebsite Funda. Steeds meer huizen op de website hebben naast de bekende 2D plattegronden nu ook een 3D plattegrond en 360 graden foto’s. Deze foto’s kun je dan ook via je VR headset bekijken.

VR, gewoon een stuk extra beleving?

Haha, super grappig, oh sorry, ik keek even deze failcompilatie van mensen die Virtual Reality proberen. De mensen uit het filmpje reageren nogal heftig op wat zich allemaal een goede 5 centimeter voor hun ogen afspeelt. Virtual Reality is natuurlijk ook nogal een beleving, die conclusie trok ik ook tijdens mijn afstudeeronderzoek bij Netvlies naar VR. Hier ontwikkelde ik het relatief eenvoudige model “Lagen van beleving in het web” Eigenlijk is het simpel, zo’n beetje iedere 3D of VR applicatie is terug te brengen naar een platte (2D) variant. De varianten zien er dan misschien niet hetzelfde uit maar zullen alsnog exact hetzelfde doel/eindresultaat hebben. Neem het voorbeeld van Funda, de 360 graden foto is niet meer dan een veredelde 3D plattegrond, en de 3D plattegrond is gewoon een extra dimensie op de klassieke 2D tekening of foto van een woning. Ze dienen allemaal exact hetzelfde doel; de gebruiker inzicht geven in hoe de woning er uit ziet. De lagen in de piramide van het model zijn dus lagen in beleving voor de gebruiker.   Heeft je bedrijf een product, website of applicatie waarbij beleving belangrijk is voor gebruikers? Overweeg dan om een stapje omhoog te doen in de piramide en daarbij onderdelen van je product, website, applicatie te voorzien van 3D of VR.

Beleving, Beleving en nog meer Virtual Reality

Uiteindelijk draait het dus allemaal om de beleving voor de gebruiker. Ik kan je een filmpje laten zien van een prachtig landschap. De vogeltjes fluiten, het gras wuift langzaam in de wind, de witte wolken zweven door een heldere blauwe lucht en op het moment dat jij je hoofd draait zie je…. een donkere stoffige zolderkamer. Niet echt een bijzondere ervaring of wel? Stel je nu eens voor de je helemaal omringt bent door die prachtige natuur. Achter je hoor je het geluid van stromend water, je draait je om ziet inderdaad een stroompje en daaromheen grazende koeien. Overal waar jij kijkt zie je weer iets nieuws of moois en dat allemaal vanuit je veilige comfortabele zolderkamer.  

  Klinkt een stuk beter toch? Zoals Maya Angelou ooit zei;

“People will forget what you said. People will forget what you did. But people will never forget how you made them feel.”

Ik hoor je al denken, ‘wat heeft dat filmpje te maken met online klantbeleving op mijn website of webshop?’ Nou, alles, het heeft er alles mee te maken. Dat filmpje kan ook een VR weergave zijn van een bepaalde locatie, showroom, of interieur. Het kan een productvisualisatie zijn, denk bijvoorbeeld aan het interieur van een auto voor de website van een autodealer. En misschien wel een van de meest krachtige toepassingen voor VR; storytelling. Je wilt door middel van foto of video een verhaal vertellen aan een bezoeker. Een van de beste manieren om dat verhaal over te brengen is door de gebruiker er midden in te plaatsen. Onderstaand filmpje is hier een perfect voorbeeld van. Een Amerikaans basketbalteam gebruikt Virtual Reality om de kijker van het filmpje in een verhaal mee te nemen.  

En waarom soms juist geen Virtual Reality?

Voordat we allemaal onze websites en applicaties volproppen met Virtual Reality is het verstandig om jezelf eerst een vraag te stellen. Je weet wel, die vraag die je vaak pas stelt als je na het winkelen thuis komt en je geld op is. De “heb ik dit wel nodig?” vraag. Zoals het zo vaak met nieuwe technieken gaat wil iedereen er van meeprofiteren, omdat het nieuw is. Hoewel dit idee de brandstof is voor technologische innovatie, garandeert het niet meteen resultaten voor omzet of klantbeleving. De kracht is om juist te kijken naar wat VR voor je kan doen, hoe de doelgroep het wil gebruiken en hoe je er je doelen mee kan behalen. Het is dus slim om eerst eens een kijkje te nemen naar het model ‘lagen van beleving’ en je daarna af te vragen; is het voor jouw online product van belang dat de beleving van gebruikers (niet te verwarren met gebruiksvriendelijkheid) optimaal is? Vaak is het antwoord op deze vraag “ja”, want, waarom niet? Het kan natuurlijk ook zijn dat jouw online product zich puur en alleen focust op functionele waarde of het verschaffen van informatie. Denk bijvoorbeeld aan de Reisplanner van NS, waarschijnlijk niemand zit bij deze applicatie te wachten op een Virtual Reality toevoeging.

360 graden vs. Virtual Reality

Ik heb in dit blog constant het woord ‘Virtual Reality’ gebruikt, want ja, het gebruiken van één term leest iets makkelijker. Maar er is wel een degelijk verschil tussen Virtual Reality en 360 graden foto of video. Dit wordt uitgebreid uitgelegd in een blog door Vimeo, maar ik zal het kort samenvatten. Bij Virtual Reality gaat het allemaal om interactie, jij als gebruiker kan gaan en staan waar je maar wilt, of je kan je omgeving beïnvloeden. Je zit als het ware achter het stuur van je eigen ervaring. 360 graden video of foto heeft dat niet, je wordt midden in een verhaal of beeld geplaatst en kan alleen zelf bepalen wat je wilt zien. Als kijker heb je geen invloed op wat er gebeurt. Hier zit je dus als het ware op de passagiersstoel terwijl de regisseur je meeneemt op een avontuur.

Conclusie?

Indien je het blog hebt overgeslagen en al je informatie uit de conclusie dacht te halen heb je het mis. Er zijn tal van mogelijkheden om jouw online product te verrijken met 360 graden video/fotografie of Virtual Reality en er is geen één goed antwoord. Uiteindelijk hangt alles af van de mogelijkheden binnen jouw online product en of het überhaupt binnen je online strategie past. Het is natuurlijk wel fijn als zo’n Virtual Reality of 360 graden toepassing de beste match is voor je doelgroep. Mark vertelt hier meer over in zijn blog over hoe je met een Design Sprint nieuwe ideeën op hun haalbaarheid toetst. Dus misschien zien onze strategen je binnenkort wel bij Netvlies om te kijken hoe we 360 graden video of Virtual Reality voor jouw doelgroep kunnen toepassen!