Meer conversie met een duurzaam e-mailmarketing beleid

Vrijwel ieder bedrijf in Nederland doet er iets mee: e-mail marketing. Het is erg populair en neemt nog steeds in populariteit toe aangezien het een effectieve en perfect meetbare vorm van (direct) marketing is. Het startpunt is zoals bij iedere succesvolle marketing campagne data. Relevantie is de succesfactor.

Relevantie, relevantie, relevantie

Aansluiten bij de informatiebehoefte van de doelgroep draagt bij het versturen van een nieuwsbrief veel bij aan het succes. De doelgroep bestaat nooit uit dezelfde mensen met dezelfde informatiebehoefte, hierin zijn vaak (grote) verschillen zichtbaar. Maar waarom sturen dan toch zoveel bedrijven één nieuwsbrief naar het volledige klantenbestand, terwijl ze een schat aan informatie beschikbaar hebben binnen hun bedrijf? Denk hierbij aan data uit een CRM-systeem, aankoophistorie, bezochte artikelen op de website, bijgewoonde evenementen, etc. Gebruik maken van deze data zal bijdragen aan de relevantie van de doelgroep, dus meer conversie.

Technologieën toegankelijker

Personaliseren dus die hap! Enkele jaren geleden was dit nog een hele kluif. Er moest flink geïnvesteerd worden in techniek om dit mogelijk te maken, als het al mogelijk was. De logge databases met waardevolle klantinformatie waren niet makkelijk benaderbaar, en de e-mail marketing software moest stevig op de omgeving aangepast worden om te kunnen personaliseren. Weg ROI. Weg marketing budget.

Maar de wondere wereld van de techniek staat gelukkig niet stil, en wat voorheen een drempel was, is nu een strak geasfalteerde snelweg met ruim baan voor personalisatie en relevantie:

  • Er wordt steeds meer relevante klant informatie opgeslagen

  • In goed gestructureerde en makkelijk benaderbare databases

  • Database en e-mail software spreken veelal dezelfde taal

  • E-mail software is sterk verbeterd en uitgebreid met veel mogelijkheden

Netvlies gaat over op Mailchimp

In 2013 ging Netvlies definitief over op Mailchimp. Zowel voor onze klanten als voor onszelf zetten wij dit gebruiksvriendelijke en vooruitstrevende platform in. Mailchimp heeft 4 miljoen gebruikers die nieuwsbrieven creëren, verzenden en analyseren. Met 200 medewerkers focussen zij zich volledig op nieuwsbrieven waarmee de innovaties van hun platform zeer gericht en relevant zijn. Via hun systeem worden maandelijks 6 miljard (!) mails verstuurd.

Voordelen van werken met MailChimp:

  • Zeer uitgebreide functionaliteiten voor het opzetten en versturen van nieuwsbrieven

  • Overzichtelijke abonnementsvormen

  • Intuïtieve manier van rapporteren en analyseren

  • Leg een gemakkelijk toegankelijke database met klantdata aan

  • Slim gebruik maken van beschikbare relevante klantdata vanuit eerdere nieuwsbrieven

  • Altijd de laatste technieken beschikbaar wegens de intensieve doorontwikkeling van het platform

  • Eenvoudig A/B testen om de meeste effectieve campagne te identificeren.

  • En nog veel en veel meer (http://mailchimp.com/features/)

Starten met een duurzaam e-mail marketing beleid?

Het is zeer eenvoudig om te starten met MailChimp en wij helpen je daar graag bij. Als basis houden wij daarvoor een aantal stappen aan waarbij onze specialisten voor je aan het werk gaan:

  1. Inventarisatie beschikbare data uit andere systemen welke overgezet dienen te worden naar MailChimp
  2. Bepalen van de strategie 
  3. Ontwerp maken voor basis template (en eventueel meerdere voor verschillende doelgroepen)
  4. Opzetten van MailChimp account inclusief verzendlijsten, templates en koppelingen 
  5. Koppelen account met website statistieken voor gedegen rapportages en bepalen van ROI

Optioneel:

  • Ondersteunen bij / Verzorgen van het contentplan en periodieke verzenden van de nieuwsbrief
  • Ondersteunen bij / Verzorgen van A/B tests om de effectiviteit van de campagnes te verbeteren

Welke resultaten behalen wij zelf?

We hebben in december 2013 onze eerste nieuwsbrief in de nieuwe stijl (in lijn met de website) verstuurd. Daaruit hebben we waardevolle informatie gefilterd, welke we graag met je willen delen:

  • De nieuwsbrief is verzonden naar 981 mensen, waarvan er 827 (84,3%) goed aankwamen
  • Van de mails die niet aankwamen waren 94 hard bounces (bijv. verkeerd emailadres of niet bestaand domein) en 60 soft bounces (bijv. volle mailbox of te grote mail)
  • 51,3% van de ontvangers opende de mail (industry average = 19,7%)
  • 10,5% van de ontvangers klikte op minimaal één link in de nieuwsbrief (industry average = 2,9%)
  • Total opens: 1.263 (meerdere opens per adres)
  • 8 mensen schreven zich uit waarvan 0 een ‘abuse’ meldde
  • Totaal aantal clicks: 126
  • 150 clicks vanuit het delen van de campagne via Twitter

Wat zou het jou opleveren?

Wat zou het voor jouw bedrijf betekenen als je je achterban kan bereiken met een effectief mailmarketing beleid? Stel dat je clickrate toeneemt met 10% en je verwijst daarmee meer mensen naar je website. Wat levert dat je op? Of wat als je je adressenlijst gaat segmenteren naar openrate en mensen die minder vaak je nieuwsbrief openen gaat triggeren met speciale acties?

Of wat als je 10.000 adressen hebt? En 2 varianten A/B test met 1.000 personen en de variant die het beste converteert naar de overige 8.000 personen stuurt. Wat zou dat aan extra omzet opleveren? Op basis van de informatie die je hebt en uitbouwt, kun je het medium van mailmarketing gerichter en relevanter inzetten. De ROI zal zodoende ook steeds gerichter te bepalen zijn. Wij helpen je graag met het opzetten, analyseren en uitbouwen van je mailmarketing beleid. Voor meer informatie of een vrijblijvend gesprek over de mogelijkheden kun je contact met me opnemen via joey@netvlies.nl of via 076 53 02 527.

 

Medewerker foto
Directeur Jochem Vlemmix

Een van de oprichters en sparringpartner voor veel klanten. Sta niet verbaasd te kijken als je om 23:01 of 6:12 een mailtje van hem krijgt. Maakt daarnaast voldoende tijd voor met zorg geselecteerde feestjes en reizen. Hij is zeer trots op het huidige Netvlies team.

Over Jochem Vlemmix