Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man #2

Op 18 november plaatsten we op dit blog ons eerste artikel uit de serie ‘Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man’. Voor deze #2 vroegen wij collega Dirk om 7 websites aan te leveren die wij konden beoordelen op uiterlijk, interactie en gebruiksvriendelijkheid. Dit om wederom aan te halen hoe de meningen van designers en developers kunnen verschillen of overeenkomen. Dirk hunkert naar de winter en de sneeuw en daarom besloot hij om binnen het thema ‘winter’ de websites aan ons voor te leggen.

Protest Lookbook

Sander:

Visueel erg sterke site die uitblinkt in eenvoud. Heldere en grote beelden in combinatie met een intuïtieve interface. Navigeren is echt een feestje. Je kunt er doorheen klikken via de aangepaste muisaanwijzers, scrollen of de pijltjestoetsen gebruiken. De site is volledig responsive, waardoor alle informatie simpel te benaderen is op verschillende al dan niet mobiele devices. Op de smartphone navigeer je eenvoudig door te scrollen met je vinger zoals je gewend bent. Niets is echter helemaal perfect, zo blijkt ook hier. Het tabje dat je kunt openen met de bestelbare artikelen is lastig aan te tikken op mijn telefoon. Al met al zeker een hoogvlieger.

Cijfer: 9,0

Thomas:

Mwah, mooie foto’s, maar hoe irritant is de productbalk aan de rechterkant die tijdens het scrollen constant de aandacht probeert te trekken. Pas na drie items heb ik de balk maar eens open geklikt. Producten? Oh, dat is best belangrijke informatie. Kansloos, zodra je scrolt sluit de rechterbalk automatisch.. Na nog wat gehannes ben ik er maar mee gestopt. Ik word er knettergek van. Dit werkt niet voor mij. De rest van site ziet er overigens wel top uit.

Cijfer: 6,5

 

Belvilla Wintersport Chalets

Sander:

Mijn eerste indruk is niet positief. De huisstijl van Belvilla spreekt me totaal niet aan en doet vooral saai aan. Hier zou ik alleen iets gaan boeken als het aanbod dermate interessant en goedkoop is. Het getoonde overzicht voor wintersport chalets is in een compleet andere visuele stijl vergeleken met de rest van de pagina’s, een design faal van jewelste. Mobiel valt er al helemaal geen lol te beleven hier. Op elk device krijg je simpelweg de desktop site te zien, er is geen enkele optimalisatie voor andere weergaven aanwezig.

Cijfers: 3,0

Thomas:

Basic, weinig beleving. Belvilla doet er weinig aan om mij als consument te inspireren. De site is puur functioneel, niets bijzonders. Het doet mij denken aan een Amerikaanse Real Estate site Misschien is het ironisch bedoelt?

Cijfer: 5,0

 

Red Bull Snowboarding

Sander:

Een videopagina over snowboarden door Red Bull. De pagina is zeer traditioneel opgesteld met een lijst van beschikbare video’s met een korte omschrijving. Hier kom je alleen als de video’s je echt interesseren. Het meest opmerkelijke is dat je voor meer video’s niet een volgende pagina hoeft te openen, maar dat die na een klik op de knop er ‘inline’ bij geladen worden. Net als Belvilla zien we hier ook geen optimalisatie voor mobiele devices, helaas. Je mag meer verwachten van zo’n sterk internationaal merk.

Cijfer: 4,5

Thomas:

RedBull is over het algemeen vooruitstrevend wat online branding betreft. RedBull sites zien er dan ook altijd top uit. Denk aan pareltjes als Redbullstudio.nl, Redbullstratos.com. Of gewoon redbull.com woei! Die beleving ontbreekt hier compleet. Gaat hier wat mis? een refresh helpt ook al niet.

Cijfer: 5,5

 

Burton Corporate

Sander:

Een erg cleane site met een moderne platte uitstraling. Navigeren tussen verschillende verhalen gaat via beelden in een soort carrousel mechanisme. Content is hier duidelijk ‘first’, niets staat dat in de weg. Makkelijk leesbare verhalen worden bijgestaan door vintage ogende beelden. De site is responsive opgezet en is prima op andere apparaten te bekijken. Daarbij is ook rekening gehouden met ‘touch’, door te kunnen swipen in de carrousels. Goed, maar niet bijzonder.

Cijfer: 7,0

Thomas:

Geinig, die Look o look oogjes van de zoekfunctie. De ogen volgen je muis, lachuh. EN de ogen worden rood als ik met mijn muis eroverheen beweeg, lolz! De zoekfunctie lijkt alleen niet te werken. Oh wacht, toch wel, er klapt een gigantische balk open wat blijkbaar de zoekfunctie is. Ah, ik ben vergeten wat ik wou zoeken.

Cijfer: 7,5

 

Buienradar Winter

Sander:

Buienradar is een fenomeen in Nederland. De site is niet om aan te zien, maar dat zorgt er niet voor dat niemand er naartoe zal gaan. De content is zeer actueel en wordt door velen regelmatig geraadpleegd. Ook ik kom er regelmatig om te kijken hoe het met regen, wind, sneeuwbuien of onweer er voor staat of wat er binnen enkele uren aan zit te komen. De beschikbare informatie is bijna onmisbaar te noemen tegenwoordig. Hierdoor is de wijze waarop het gepresenteerd wordt niet belangrijk. Mobiel wordt dezelfde lay-out getoond als op de desktop. Dit is geen ramp, aangezien er apps beschikbaar zijn die deze informatie bieden, maar een redesign naar een moderne responsive site zou zeker niet misstaan. ‘Content is king!’

Cijfer: 6,0

Thomas:

Oei, buienradar is altijd zo’n puinhoop. Banner 1: ignore, banner 2: ignore. Weet je wat, ik ga lekker naar: http://www.weeronline.nl/Wintersport Doei!

Kijk, Val Thorens: http://www.weeronline.nl/Wintersport/Frankrijk/Val-Thorens/4805208/15

Cijfer: 4,5

 

Valthorens.com

Sander:

Help, sensory overload! Deze site wil hip en happening overkomen, maar overdaad schaadt zoals gewoonlijk. Waar moet je naar kijken, vanuit alle hoeken wordt er om je aandacht geschreeuwd. Wie zich een weg kan banen door deze visuele diarree moet wel aan het trippen zijn op LSD. Niet te doen deze site. Mobiel is er ook al geen aangepaste weergave. Zoals je merkt heb ik geen goed woord over voor dit misbaksel.

Cijfer: 3,5

Thomas:

Val Thorens, mijn eerste en laatste skivakantie was @ValThorens. Prima tijd gehad.

De carrousel op de website staat iets te turbo ingesteld, leid mij af. Gauw verder klikken. De rij met iconen in de headerbalk = top, je kunt snel en gemakkelijk de meest belangrijke weer / sneeuw informatie bekijken. Klik je verder, wordt je getrakteerd op een mooi en uitgebreid overzicht. Best netjes. De interactieve ski map daarentegen is foei lelijk en best buggy. Da’s dan weer jammer.

Van de site an sich krijg ik niet heel veel motivatie en raak ik niet geinspireerd om nog eens op wintersportvakantie te gaan. In dat opzicht is het voor mij geen succes. Wat mij betreft ontbreekt er stukje sfeer, ik wil meer grote mooie platen zien van de omgeving, natuur, mensen die het naar hun zin hebben… ik ga maar weer een beetje dagdromen over die ene skivakantie van destijds. Doei.

Cijfer: 6,5

 

Zalando Winterlaarzen

Sander:

Zalando, wie heeft er nog niet van gehoord, met hun irritante reclames op tv. De site oogt clean modern, een stuk minder irritant dus. Het heeft de ‘look and feel’ van een moderne webshop met legio filter mogelijkheden. De webshop an sich heeft zich wel bewezen. Specifiek op de ‘winterlaarzen’ pagina staat er in de linker kolom onder de filters ineens een soort inleidende tekst op het thema. Typisch een geval van we willen de tekst er op hebben, maar hebben nergens echt plek ervoor. Plaats het dan niet! Mobiel is de site redelijk benaderbaar, middels een aparte mobiele lay-out. Op een paar over elkaar vallende teksten bij de filters na weinig op aan te merken. Al met al een doeltreffende site, maar niet meer dan dat. Met wat moderne typografie en beelden zou er nog wel wat meer ‘beleving’ toegevoegd kunnen worden.

Cijfer: 6,0

Thomas:

Zalando zorgt altijd al voor een prettige online winkelervaring. Kijk nou, bij rollover kan ik de kleur van een product aanpassen. Daar word ik blij van.

Cijfer: 8