Yeah, well, you know, that’s just, like, your opinion, man #1

Een creative en een developer geven hun mening over 5 sites.

Iedereen heeft een mening. Veel mensen bloggen. Veel designers en developers geven graag hun mening over hun meest favoriete en minst favoriete websites. Lekker de hemel in prijzen, lekker zagen. Hier bloggen zij dan weer over. 1 in een dozijn blogjes worden dat dan. Een inspiratieblogje, niets mis mee natuurlijk. Ik had zelf die keuze, het leek mij ook leuk om te doen, een blogje schrijven over mijn favoriete websites. Maar ja, dat doet iedereen toch al? Dat mag iets spannender denk ik dan.

Vanochtend, tijdens het strijken van mijn overhemd, besefte ik ineens dat de meningen van Creatieven en Developers bij Netvlies vaak haaks tegenover elkaar staan (denk maar: Apple vs. de rest). Het lijkt mij leuk om dit verschil van meningen in kaart te brengen. Daarom dit blogbericht. Ik zal samen met Sander Krul, een back-end developer, om en om 5 websites reviewen. De eerste week kies ik 5 websites de andere week kiest Sander 5 websites. Dit doen wij maandelijks. Onze ongezouten meningen geven. En daar koppelen wij dan een cijfer aan.

gifmemorepower.com 

Thomas:
Deze website richt zich duidelijk op een specifieke doelgroep. Hippe tieners. Niets mis mee maar veel mensen zullen dit niet trekken. Idee is okee, uitvoering is te gek. Wel Flash, voor een website dat zich richt op ‘The mobile generation’ is dat wat matig.

Score: 7,5

Sander:
Duidelijk een actiesite waar ik zelf nooit op verzeild zou raken, ik val duidelijk buiten de doelgroep. Ondanks dat het met Flash gemaakt is doet het wel verfrissend aan. De interface voor het in elkaar knutselen van een korte video werkt prima. De mobiele versie is een stuk minder functioneel en verwijst je naar de desktop om je eigen video te creëren. MTV Mobile noemen ze dat. De uiteindelijk gedeelde video is dan weer wel prima op een hedendaagse smartphone af te spelen.

Score: 8

Gomacro.com

Thomas:
Dit is zo ongeveer de meest creatieve webshop die ik kan bedenken. Er zit zoveel detail in deze website, niet normaal vet. Van de in- en uitzoom animatie tussen pagina’s tot de vele vrijstaande afbeeldingen tot de custom illustraties: dit is vakmanschap. Mooi dat bedrijven zoveel energie willen steken in hun merk. Niet per se de meest gebruiksvriendelijke website maar dat stoort mij verder niet.

Score: 8,5

Sander:
Eerste indruk is dat er te lang moet worden geladen tussen onderdelen, terwijl ik op glasvel zit. De overgangen zijn wel erg fancy. Het is mij in eerste instantie niet duidelijk dat het hier een webshop betreft. Horizontaal scrollen zal ik nooit aan wennen op de desktop. Ik zag eerst niet eens de scrolbalk onderaan en ontdekte toevallig met de scrolwiel van mijn muis dat er een hoop meer te zien was. Ziet er erg leuk uit, maar de user experience laat zeer te wensen over. De mobiel versie werkt echter wel vlot en laat zich intuïtief bedienen, waarvoor hulde.

Score: 6,5

Sweden.se

Thomas:
Sterk staaltje. Dit is voor mij een voorbeeld van hoe een facts & figures website van een land er uit moet zien. Compleet in het Engels, dus vriendelijk naar buitenlanders. Met name de vlakverdeling vind ik erg sterk. Responsive, dus werkt ook goed op mobiel. Ik kan heerlijk door deze website zwerven. De grote headerafbeeldingen op detailpagina’s zijn goed, het geeft de pagina een duidelijke sfeer. Één van mijn favoriete websites op dit moment.

Score: 9

Sander:
Zeer overzichtelijke home pagina. Navigeren gaat zonder er bij na te denken. Elke onderwerppagina ziet er gelikt uit en heeft een soort magazine stijl. Waar ik wel ruimte voor verbetering zie is de typografie. Er worden te veel stijlen door elkaar gebruikt waardoor het wat onrustig oogt. Mobiel komt de site ook zeer goed uit de verf. Door het responsive ontwerp is alle informatie ook op kleinere schermen toegankelijk met behoud van de eigen stijl.

Score: 9

 

Booking.com/haunted

Thomas:
Booking.com is weer goed bezig met deze toffe Halloween actie. De pagina zit vol met subtiele maar doeltreffende effecten. Geen Flash, dus netjes. Simpel concept + goede uitvoering = dikke like.

Score: 8,5

Sander:
Een sfeervolle ‘one page scroller’ voor de Halloween actie van Booking.com. In plaats van omlaag scrollen zoals je gewend bent is het hier omhoog, goed gevonden. De vrij simpele uitvoering met enkele treffende effectjes zorgt ervoor dat je niet onnodig afgeleid wordt van het doel van de pagina. De mobiele variant behoudt de zelfde sfeer, maar moet het alleen zonder de subtiele effecten stellen.

Score: 8

herzo.adidas-group.com

Thomas:
Ik blijf telkens terugkeren naar deze website. Dit is een, in mijn ogen, zeer geslaagde recruiting site van Adidas Group Germany. De grote platen en video’s in een afgekaderd frame werkt erg inspirerend, ik krijg spontaan zin om naar Herzo te verkassen. Enig minpunt: je kunt niet scrollen, blijft toch beetje een deceptie.

Score: 9,5

Sander:
Zeer gelikte site. De schermvullende sfeerbeelden en video’s wekken het gevoel op dat je er naartoe wilt. Lijkt op het eerste gezicht makkelijk te navigeren, maar niet kunnen scrollen is wel een gemis. Mobiel bezoeken is helaas geen optie. Door het ontbreken van een mobiele layout wordt de complete site geladen en wordt het een rommel op het kleine scherm. Jammer dat ze hier steken laten vallen.

Score: 7,5