We kunnen weer trots zijn: netvlies.nl

Een hovenier die zijn eigen tuin laat verwilderen. Een loodgieter die thuis zijn leidingen met duct tape aan elkaar hangt. En juist: een internetbureau met een zwaar achterhaalde website. 

Hoe goed je ook bent in je eigen expertise: klanten gaan voor, en tijd is geld! Bij Netvlies is dat natuurlijk niet anders, want als fullservice internetbureau wat schitterende websites aflevert, hadden we zelf een website waar geen medewerker echt trots op was. Hoog tijd voor verandering dus!

Start bescheiden, doe de magneet!

Een website ontwikkelen voor je eigen organisatie is moeilijk, zeker als de hele organisatie veel verstand van internet heeft. Iedereen heeft een mening en het liefst liggen al die meningen ook nog eens zo ver mogelijk uit elkaar. Zie dan nog maar eens in een efficiënt proces een website te maken waar iedereen achter staat. Dat zorgt voor vertraging, wat weer zorgt voor uitstel. En van uitstel komt… juist.

Geleidelijk vormde zich echter een groep medewerkers die zich meer en meer schaamde voor onze eigen website en het tijd vond voor actie. En als ‘met iedereen’ niet werkt, dan moest het maar met een select gezelschap in de vrije avonduurtjes. En zo bepaalde een aantal medewerkers onder de codenaam ‘Magneet’ (je geeft het beestje een – totaal uit de lucht gegrepen, willekeurige en nutteloze – naam) de uitgangspunten voor een nieuwe website. Er volgden talloze discussies over wat we nu eigenlijk willen uitstralen als bureau, over pizza’s en over wat er op andere inspirerende websites gebeurt. We dronken een biertje en dachten na over hoe het ‘Netvlies-gevoel’ te vertalen naar online. En nog meer van dit soort food for thought. Het resultaat: een visie (en een berg ideeën) waarmee de ontwerpers aan de slag konden!

Het ‘Netvlies-gevoel’ overbrengen door de site persoonlijker te maken en onze hartstocht, vakmanschap en resultaten te tonen.

Alleen een visie is niet genoeg

Een visie, een concept en wat ontwerpen; prima fundament om de directie erbij te betrekken en een dot gas te geven. En zo geschiedde. Samen met de directie bepaalden we de online doelen van Netvlies: wat willen we als organisatie online bewerkstelligen? We stelden persona’s op, want je wilt er vanzelfsprekend voor zorgen dat de doelgroep wordt verleid en gemakkelijk vindt wat hij/zij zoekt. Als klapper – niet onbelangrijk – werden in overleg met de marketingafdeling de uitgangspunten bepaald voor een optimale conversie en vindbaarheid. Het resultaat: een half A4’tje met uitgangspunten, waar we vervolgens de hele website aan konden ophangen.

Manifesto Magneto

  • Online doelstelling: nieuwe klanten bereiken en personeel werven door te inspireren met onze expertise en een persoonlijke uitstraling;
  • Potentiële klanten: zoeken een persoonlijk en betrouwbaar bureau dat professioneel is maar in begrijpelijke taal spreekt en willen zien dat we vergelijkbare klanten hebben en voorzien in de gewenste diensten;
  • Potentiële werknemers: zoeken een gezellig bureau met sexy klanten en aansprekende vacatures of stageplaatsen;
  • Online inspiratie: maak de website een inspirerend geheel, met veel beeld en zonder lange lappen tekst;
  • Internet marketing: met de juiste content en een logische flow klanten of toekomstig personeel verleiden contact op te nemen.

4 weken, 2 sprints, 5 man, 1 website

‘Team Magneet‘ presenteerde de ontwerpen en de directie gaf groen licht voor de realisatie in de wat rustigere zomermaanden. Resultaat: in 2 sprints van 2 weken hebben we door middel van de Scrum-methodiek de website op touw gezet. Elke ochtend een daily stand-up met het team (korte statustoelichting per persoon), daarna knallen, halverwege de middag een daily review waarbij we samen met de klant naar de laatste versie keken en knopen doorhakten. Dankzij dit efficiënte proces is er nu – na 4 weken (!) – al een (soft) launch. In de laatste weken was ook de rest van het personeel er meer bij betrokken. Na het uitgebreide voortraject bleek het ook veel eenvoudiger om binnen de organisatie de neuzen dezelfde kant op te krijgen. Geen uitgebreide meningsverschillen, geen ellenlange discussies over de aanpak, maar een website waarop we weer trots konden zijn! 

Medewerker foto
We kunnen weer trots zijn: netvlies.nl

Over We kunnen weer trots zijn: netvlies.nl