Maak je niet druk om de psd’s maar om de website!

Hoe je van 20 pagina’s ontwerp naar maar een fractie daarvan kunt.
De laatste tijd ben ik steeds vaker vraagtekens gaan zetten bij mijn eigen (altijd prima werkende) ontwerp werkwijze. Vragen als:

  • Waarom werk ik toch al die psd’s uit bij ieder project?
  • Waarom laten we een klant toch elke ontworpen pagina reviewen?
  • Wat heb ik aan al die pixelperfecte psd’s als de echte website er toch altijd net even anders uit gaat zien?

Ik ben mijn eigen designproces kritischer gaan bekijken. Wat kan beter, wat kan sneller, wat kan efficiënter. En belangrijker nog, hoe krijg ik dat nu in de algehele werkwijze geïntegreerd?

Binnen Netvlies kwam (gelukkig) net Agile om de hoek kijken, waardoor er een flexibelere houding aangenomen werd binnen projecten. Dit gaf me de ruimte om oplossingen te gaan vinden voor mijn “problemen”.

Moet ik alle pagina’s van een website wel ontwerpen?

Nee dus! Waarom doen (deden) we dat dan?
Ik denk dat er een aantal redenen zijn geweest waarom we dit een hele tijd wel deden.

  1. Techniek – Die werkte een hele tijd minder snel als dat het nu het geval is. CSS heeft een vlucht genomen en er zijn ook een hoop frameworks (bijv Symfony) bijgekomen. Hierdoor kan er sneller ontwikkeld worden en is er ook meer flexibiliteit aan deze kant ontstaan.
  2. Drukwerk – Op het moment dat je je design af hebt en het product gedrukt hebt, kun je niet meer even snel een tekst aanpassen.
  3. De Waterval methodiek – Hierin geef je als het ware je werk ‘over’ aan een andere discipline. Deze methode werkt het, in mijn ogen, in de hand dat je je eigen stukje helemaal perfect en volledig wil opleveren. Hierdoor ligt de focus niet meer zozeer op het eindproduct, maar op het deelproduct, in mijn geval het design.

Het gaat allemaal om de Look & Feel

Terug naar de essentie van het ontwerpwerk dus. Wat is nu eigenlijk het echte doel van een designer? Het neerzetten van een juiste look & feel die aansluit bij de doelgroep, wensen van de klant en daarnaast zorgt voor een goede interactie. Daarvoor heb je niet per definitie 10 compleet uitgewerkte pagina’s nodig.

Veel belangrijker is dat er een goede stijl wordt neergezet en dat de verschillende onderdelen van een site met elkaar samen op een pagina passen. Dan heb ik het over stijl, maar ook flexibiliteit: “Als ik deze tabel nu ook in een andere pagina op een andere plaats wil, kan dat dan ook?”

Ik pak het nu als volgt aan. Ik ontwerp de essentiële pagina’s van een website om de stijl te kunnen bepalen. Voor een corporate website is dat vaak een homepage en een ‘gewone’ content pagina. Maar bij een webshop is dat eerder een pagina met een productoverzicht en een productdetail pagina.

“Ontwerp alleen wat je echt nodig hebt!”

Hierin heb je al snel alle onderdelen te pakken die nodig zijn om de hele website mee te bouwen. En mis je er een paar? Dan kun je deze altijd ‘los’ uitwerken.  Ik maak dan vervolgens een styleguide waarin ik alle onderdelen die nodig zijn voor de bouw uitwerk.

Dat is beter voor je eigen overzicht, je ziet namelijk sneller wat er al aan stijl ontworpen is, maar dat geld ook voor een andere designer of programmeur die met je werk verder moet. Ontwerp dus alleen wat je écht nodig hebt! Wat voor dit alles natuurlijk wel een voorwaarde is, is dat er een nauwe samenwerking tussen alle teamleden is.

Ik ben ook erg benieuwd hoe andere designers hier mee omgaan. Werk jij op dezelfde manier? Heb jij misschien andere inzichten?

Medewerker foto
Maak je niet druk om de psd’s maar om de website!

Over Maak je niet druk om de psd’s maar om de website!