Geen Functioneel Ontwerp maar een klikdemo

Tot nu toe schreef ik vaak een Functioneel Ontwerp om aan de klant, maar ook aan het projectteam duidelijk te maken hoe de pagina’s van hun nieuwe website er uit komen te zien en welke functionaliteiten deze zou gaan bevatten. Dit resulteerde vaak in enorm grote documenten, welke vaak niet tot in het detail waarin ik deze had geschreven werden gelezen. Daarnaast merkte ik dat de ‘platte’ lijntekeningen die ik gebruikte niet voor iedereen voor voldoende duidelijkheid zorgde. Ik wilde dan ook op zoek gaan naar een andere manier waarmee ik mijn idee aan kon gaan presenteren.

Het Functioneel Ontwerp

De F.O.’s die wij bij Netvlies maken beginnen met een uitgewerkte informatie architectuur waarin alle pagina’s die de website moet gaan bevatten worden vermeld. Vervolgens werken we middels lijntekeningen de standaard content pagina en alle unieke pagina’s uit. Deze pagina’s worden voorzien van een functionele beschrijving per element op de pagina. Dus wat gebeurt er als ik op dat linkje klik, of wat gebeurt er na het verzenden van dat formulier?

Als basis is het F.O. wat wij bij Netvlies gebruiken een prima uitgangspunt, maar toch liep ik steeds vaker tegen een aantal punten aan:

  • De documenten werden groter en minder overzichtelijk naarmate de projecten groter en complexer werden.
  • Het bijwerken van het document vergt relatief veel tijd.
  • De functionaliteiten zoals deze omschreven werden, waren niet altijd voldoende duidelijk en werden door de verschillende teamleden soms ander geïnterpreteerd.

Ik stelde mijzelf dan ook de vraag hoe ik een slag kon maken op interactie gebied, waarmee ik het werk voor mijzelf eenvoudiger kon maken en gelijker tijd ook voor meer duidelijkheid kon zorgen bij de klant en het team.

Een klikdemo, een nieuwe uitdaging!

De oplossing voor mijn vraagstuk heb ik gevonden in de vorm van het maken van klikdemo’s. Een klikdemo is in basis niet meer dan lijntekeningen die aan elkaar gekoppeld zijn. Maar vanzelfsprekend kun je daar veel verder in gaan. Hierover meer in de volgende blogpost; waarin ik dieper in ga op het maken van interactieve klikdemo’s.

Na het een en andere gelezen te hebben over klikdemo’s ben ik verschillende pakketten gaan vergelijken. Uiteindelijk hebben we bij Netvlies gekozen om te kiezen voor het pakket Axure RP. De belangrijkste voordelen van Axure zijn voor ons:

  • Eenvoudig in gebruik en erg uitgebreid.
  • Uitermate geschikt om interactieve prototypes / demo’s mee te ontwikkelen en te tonen in een browser.
  • Mogelijkheid om feedback van het team en de klant te verzamelen in de prototypes.
  • Verschillende (gratis) library’s die gebruikt kunnen worden.
  • Ontwikkeling van het pakket; de fabrikant brengt met enige regelmaat updates uit en ook de ondersteuning vanuit de community is erg goed.

Binnenkort meer..

Deze blogpost is de eerste uit een reeks. In de volgende blogposts ga ik dieper in op het maken van interactieve klikdemo’s en het maken van klikdemo’s voor mobiele apparaten.

Medewerker foto
User Experience Specialist Dennis van der Horst

Met een interactie-achtergrond weet Dennis hoe je een website zo effectief mogelijk moet neerzetten. Vanuit de doelstellingen geeft Dennis gevraagd en ongevraagd zijn advies en draagt hij bij aan het resultaat van de klant.

Over Dennis van der Horst