Scrum Meer betrokken bij de ontwikkeling van je product kan haast niet

Bij Netvlies zijn we fan van Scrum. In 2010 begonnen we, als één van de eerste bureaus in Nederland, met Scrum. Nu willen we niet meer anders. Waarom? Simpel: projecten zijn sneller af, de samenwerking verloopt prettiger en de kwaliteit gaat omhoog.

Met Scrum realiseer je op een flexibele manier en binnen een vooraf bepaald tijdsbestek het best haalbare product. Een divers team specialisten werkt parallel aan jouw product. De verschillende disciplines zitten letterlijk naast elkaar en kunnen zo makkelijk schakelen en mogelijke problemen tackelen. Daardoor heb je kortere communicatielijnen en meer focus. In korte tijd lever je een product op dat live kan. Dit vraagt om intensieve samenwerking tussen het team en de klant. Daarom krijgen klanten een werkplek bij ons op kantoor. Samen scrummen blijkt in de praktijk namelijk nóg effectiever.

  • “Het grootste voordeel van Scrum vind ik dat je in een hele korte tijd veel meters maakt. De kwaliteit van het eindproduct is bovendien veel beter doordat je met elkaar spart tijdens de realisatie. Dat werkt heel anders dan dat je een briefing stuurt waar je bureau vervolgens mee aan de slag gaat. Nu we Scrum eenmaal kennen, willen we niet anders meer.”
    Kim Loonen Marketing Manager | Van Tilburg Bastianen Groep
  • “Scrummen is een ideale manier om een groot project behapbaar te maken. Daarnaast is de heldere open en pragmatische aanpak van Netvlies hierin erg prettig.”
    Harry Otse ICT Consultant | NautaDutilh
  • “Het Scrummen bij Netvlies op kantoor zorgt voor korte lijnen en een fijne samenwerking. Als klant ben je echt betrokken bij je project. Op efficiënte wijze ontwikkel je samen in korte tijd een goed product.”
    Judith van Haare Projectmedewerker | PRO Groep
  • “Doordat je bij Netvlies intensief meewerkt aan je project, als onderdeel van het Scrumteam, weet je precies wat er speelt. Het voorkomt ruis en houdt de lijntjes kort. Zeker bij een complex project zorgt dit voor een beter resultaat dan wanneer je over en weer blijft mailen. Bovendien heeft Netvlies zich goed in onze bedrijfsprocessen verdiept en ook dat komt het resultaat ten goede.”
    Paul Spanjaard Client Customer Officer | Securex Nederland

    Het Scrumproces bij Netvlies

    Op deze pagina nemen we je mee in het Scrumproces van Netvlies. Word je liever in één uur bijgepraat? Volg ons Scrum webinar.

    Meld je gratis aan

    Kick-off en realisatie product backlog

    Scrum start met een kennismaking van de klant met het team. De klant licht onder andere producten, diensten en strategie toe. Daarnaast worden wensen geïnventariseerd en verzameld. Deze komen onder andere voort uit wensen van de doelgroep, strategie en doelstellingen, bestaande functionaliteiten van de huidige website of webapplicatie of wensen uit de organisatie. Elke wens – in Scrumtermen user story genoemd – komt op de product backlog. De backlog wordt opgesteld door de Product Owner (PO), een afgevaardigde van de opdrachtgever die onderdeel uitmaakt van het Scrumteam.

    Sprint planning en formuleren sprint backlog

    Tijdens de sprint planning bespreken we welke user stories het team in de komende weken – tijdens een ontwikkelsprint – wil realiseren, hoe het team dit wil realiseren en hoe complex dit is. Tijdens de planning poker wordt de complexiteit van de user stories ingeschat en bepaalt hoeveel user stories in een sprint worden opgepakt. Deze user stories vormen de sprint backlog.

    Ontwikkelsprints

    In periodes van 2-3 weken werkt het team parallel aan elkaar aan de user stories die op de sprint backlog staan. De user stories staan op een Scrumboard dat fysiek in de Scrumruimte aanwezig is. Het Scrumboard is opgedeeld in:

    • to do: user stories die nog opgepakt moeten worden;
    • doing: user stories waar teamleden mee bezig zijn;
    • to verify: user stories die klaar zijn en door de PO gecheckt moeten worden om te kijken of alles voor de klant naar wens is gerealiseerd;
    • en done: user stories die klaar en goedgekeurd zijn.

    Om altijd op de hoogte te zijn starten we elke dag met een Daily Scrum waarbij elk teamlid aangeeft:

    • Wat heb je gedaan sinds de vorige Daily Scrum?
    • Wat ga je doen tot de volgende Daily Scrum?
    • Wat belemmert je in je werkzaamheden?

    Sprint review

    Aan het einde van elke sprint houden we een sprint review waarin we terugkijken op wat er afgelopen sprint is gedaan. De PO geeft een demo van het product en wordt hierbij – indien nodig – ondersteund door het development team. Alle belangrijke stakeholders zijn aanwezig en geven feedback. Dit zorgt voor meer draagvlak en betrokkenheid. Feedback kan ertoe leiden dat de PO de backlog voor de volgende sprints aanpast of prioriteiten worden verschoven.

    Retrospective

    We sluiten de sprint af met een retrospective waar ook de PO bij aanwezig is. We kijken onder andere terug op hoe de samenwerking is verlopen, welke verbeterpunten er voor volgende sprints zijn en hoe we deze gaan implementeren. Uiteraard staan we ook stil bij wat er goed ging en definiëren we voor de volgende sprint een sprint goal gericht op het proces.

     Klanten waarmee wij scrummen

    Chassé Theater, Sport City, Gemeente Breda en nog veel meer!

    Gratis webinar

    Wil je meer weten over Scrum? Scrum Masters Hugo en Jelmer delen regelmatig hun Scrum kennis in een gratis webinar.

    Meld je gratis aan

    Meer weten over scrum?

    Hugo, een van onze scrummasters vertelt je graag meer over scrum. Bijvoorbeeld welke rol jij als klant hebt, of welke impact het heeft op jouw organisatie. Neem contact op of bel 0885504472

    Stuur Hugo een mail

    Bedankt!

    We hebben je emailadres ontvangen, we kunnen je nog beter van dienst zijn als we je nog wat beter leren kennen.
    • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
    chat met ons!
    Arrow