Scrum Meer betrokken bij de ontwikkeling van je product kan haast niet

Als je scrumt bij Netvlies krijg je een werkplek bij ons op kantoor. Wij bundelen onze online expertise met jouw branchekennis. Bovendien kan je continu meekijken en bijsturen bij het project. Hierdoor steek je tijd en geld in je product in plaats van documentatie. Stakeholders zijn vanaf het begin af aan betrokken.
Toen we bij Netvlies in 2010 begonnen met Scrum, hadden we veel goede dingen gehoord over deze projectmethodiek. Je zou er projecten veel slimmer en sneller mee afronden en Apple en Facebook zouden erbij zweren. Alleen, hoe begin je?

Het is een hele andere manier van werken waar we nog geen ervaring mee hadden. Het eerste Scrum project liep daardoor helemaal niet naar wens. Maar, we hebben doorgezet. En nu we er veel ervaring mee hebben -we hebben al meer dan 12.500 projecturen gescrumd- willen we niet anders meer.

De 5 B’s van scrum.

Ons scrum manifest

  • Bepaal zelf het eindproduct. Jij bepaalt in welke onderdelen wij tijd steken
  • Bundel de krachten, onze online expertises gebundeld met jouw branchekennis
  • Benut nieuwe inzichten, door te werken in sprints
  • Besteed tijd aan het product, en niet aan papierwerk en uitgebreide documenten
  • Beperk de doorlooptijd, werk met een compleet team aan je product

Interesse? Freek vertelt je meer

Het ScrumProces bij Netvlies

Slimme webapplicaties versimpelen en verbeteren je processen, vergroten het gebruiksgemak en reduceren foutmarges. Een langdurig partnership waarborgt daarbij de kwaliteit.

stap-1

De product backlog

Een verzameling van alle wensen

Scrum start met het verzamelen en inventariseren van alle wensen. We starten bij Netvlies graag met strategische sessies waarbij de branche kennis van de klant koppelen aan onze online expertise, om zo een helder inzicht te krijgen in de wensen van de doelgroep en in de online doelstellingen die behaald moeten worden.

Verder komen die wensen uit bv. bestaande functionaliteiten van de huidige website of applicatie, wensen uit de organisatie, online inspiratie van bv. concurrenten, etc.

Elke wens (user story) heeft de volgende eigenschappen:

  • unieke prioriteit – zodat we weten waar we moeten beginnen
  • geschreven vanuit de doelgroep – zodat er vanuit de gebruiker gedacht wordt
  • een definition of done – zodat het team weet wanneer de user story is afgerond

stap-2

De sprint backlog

De wensen waar we in een ontwikkelsprint mee aan de slag gaan

Op basis van thema en prioriteit halen we een set van user stories van de backlog, en plaatsen we op de sprint backlog.

Door op basis van prioriteit aan de slag te gaan met de wensen, voorkom je dat triviale zaken wel in je eindproduct terecht komen, waar belangrijke zaken over het hoofd gezien worden.

Door elke sprint te starten met planning poker sessie, zorgen we dat we het hele team weet wat er moet gebeuren. Gezamenlijk kijken we per user story op de sprint backlog hoe we de wens gaan realiseren, en hoe complex de wens is. Vanuit de verschillende expertises komen verschillende oplossingsrichtingen, door deze met het team (inclusief de klant) te bespreken kom je tot de beste oplossing.

stap-3

De ontwikkelsprints

In periodes van 2-3 weken werk je met het hele team aan een deelproduct

Met het hele team realiseer je de wensen die op de sprint backlog staan. De wensen hangen op het scrumboard wat fysiek in de scrumruimte aanwezig is. Het scrumboard bestaat uit 4 kolommen:

  1. to do (taken die nog opgepakt moeten worden)
  2. doing (taken waar teamleden mee bezig zijn)
  3. to verify (taken die klaar zijn en door de klant gecheckt kunnen worden)
  4. done (taken die klaar en goedgekeurd zijn)

Om altijd volledig op de hoogte te zijn starten we elke dag met een korte standup waarbij elk teamlid aangeeft:

  • Wat heb je gedaan sinds de vorige standup?
  • Wat ga je doen tot de volgende standup?
  • Wat belemmert je in je werkzaamheden?

stap-3

Demo

Presenteren van de deeloplevering

Aan het einde van elke sprint presenteren we een werkend (deel-) product aan de stakeholders. Door de stakeholders elke sprint te betrekken zorg je voor draagvlak en ruimte voor feedback, zonder dat dit het proces vertraagd.

Retrospecive

Zonder feedback kun je niet leren

We sluiten elke sprint af met een evaluatie. In een korte sessie schrijft iedereen in stilte op groene post-its wat er goed ging deze sprint, en op roze post-its waar verbeterpunten liggen, de resultaten worden besproken en de volgende sprint meegenomen.

 Klanten waarmee wij scrummen

Chassé Theater, Sport City, Gemeente Breda en nog veel meer!

  • Door te scrummen op het kantoor van Netvlies waren we flexibel tijdens de realisatie en is het eindproduct écht top geworden!
    Matthijs van de Woestijne Raw Administration & information | Lamb Weston / Meijer
  • Scrummen heeft ons binnen vier weken een goed werkende, gebruiksvriendelijke Zorgtrajectplanner opgeleverd! Ik ben verwonderd en verrast!
    Marion Kradolfer Functioneel beheerder | Reinier van Arkel Groep
  • Het grote voordeel van scrum? De intensieve samenwerking tussen Chassé Theater en Netvlies. Door de korte lijnen staan alle neuzen dezelfde kant op en kun je met kwaliteit samen bouwen aan een goede website.
    Geesje Prins Adjunct directeur | Chassé Theater
  • Het verbaast me dat ik nog niet als werknemer van Netvlies op de website sta, aangezien ik fulltime op kantoor ben geweest. Scrum draagt écht bij aan een fijne samenwerking.
    Constance Vermeij Channel Marketing | Lamb Weston / Meijer

    Meer weten over scrum?

    Freek, een van onze scrummasters vertelt je graag meer over scrum. Bijvoorbeeld welke rol jij als klant hebt, of welke impact het heeft op jouw organisatie. Neem contact op of bel 0885504446

    Stuur Freek een mail