Nieuwe website en inzet content marketing leiden tot mooie resultaten

Nieuwe website en inzet content marketing leiden tot mooie resultaten

  • 16% van alle nieuwe cliënten aantoonbaar te danken aan content marketing
  • Kantoorstrategie vertaald naar succesvolle online strategie
  • Workshops content marketing leiden tot draagvlak en contentkalender

Het verhaal

Succesvolle content marketing aanpak

De Clercq Advocaten en Notariaat – kortweg De Clercq – heeft vestigingen in Den Haag en Leiden en bestaat ruim 160 jaar. Netvlies is online business partner voor haar website en online marketing activiteiten. En met succes: op dit moment is 16% van de nieuwe cliënten aantoonbaar te danken aan de website en content marketing activiteiten.

Concept

De uitdaging

Digitale strategie, website en online marketing

In 2016 begon de samenwerking met de realisatie van de nieuwe website. De vorige website, ontwikkeld in 2011, sloot qua uitstraling niet meer aan bij het moderne kantoor dat ze vandaag de dag zijn en bood beperkte mogelijkheid tot content marketing. Ook was de website niet responsive, d.w.z. werkend op desktop, tablet en smartphone. In het besef daarmee mooie kansen te laten liggen, nodigde het kantoor verschillende bureaus uit om te sparren over een optimale vernieuwingsslag. Netvlies mocht ermee aan de slag. Het doel? Nieuwe zakelijke kansen creëren met behulp van een nieuwe online strategie, een verbeterde website, doeltreffende fotografie en teksten en diverse online marketing activiteiten, waaronder content marketing.

Een nieuwe website is geen product dat je vooraf in een showroom ziet staan. We wilden dus meerdere partijen uitnodigen om hun ideeën te horen. Met Netvlies klikte het meteen. Ze hebben aan een half woord genoeg, ze hebben veel ervaring in onze branche en ze weten feilloos hoe content marketing werkt. Netvlies bouwt niet meteen, maar steekt eerst tijd in het voortraject. Dat is het resultaat zeker ten goede gekomen.

Natascha van Duuren, Managing Partner bij De Clercq Advocaten Notariaat

DeClercq homepage

Het navigatiemenu is zo duidelijk mogelijk gemaakt, door het allereerst niet te lang te maken en daarnaast door met de opmaak goed het onderscheid te maken in prioritering. Zo vindt iedereen snel zijn weg. 

Het proces

Kansen in kaart gebracht

Netvlies beschouwt haar klanten als partners. Dit betekent dat we samen met een klant aan het project werken, en ook na de ontwikkeling van een solide concept en de uitvoering hiervan, proactief blijven bijstaan bij de realisatie van (online) succes. Zo ook bij De Clercq.

Maar eerst moest de kantoorstrategie vertaald worden naar een goede online strategie. Daarvoor gingen we met De Clercq om de tafel. Wat waren hun algemene bedrijfsdoelen en ambities? En wat waren de doelen en ambities per sectie? We bespraken de belangrijkste doelgroepen en hun proposities, en droegen inspirerende online voorbeelden van vergelijkbare doelgroepen aan. Op basis hiervan konden we de online mogelijkheden en kansen voor de komende jaren in kaart brengen en een concept neerzetten.

Wat je merkt bij Netvlies, is dat ze echt van hun vak houden. Ze werken écht met je samen en gaan – net als wij in ons vak – altijd voor het beste resultaat.

Natascha van Duuren, Managing Partner bij De Clercq Advocaten Notariaat

De verbeterslag

Op haar oude website profileerde De Clercq zich als full service kantoor. Zonde, vonden wij, omdat dit maar weinig zeggingskracht biedt. We brachten dit daarom terug tot 4 specialismen: Arbeid, Medezeggenschap & Pensioen, IT, IE & Privacy, Ondernemingsrecht en Vastgoed & notariaat, ondersteund met sterke referenties en met uitgebreide aandacht voor de specialisten en hun vakspecifieke kennis. Immers: voor bovenstaande 4 thema’s geldt De Clercq als dé autoriteit in de regio. Door deze thema’s prominent op de website te communiceren, wordt die associatie nu bevestigd en versterkt uitgedragen naar de doelgroep.

Tijdens het voortraject maakten we ook een verdiepingsslag op de 2 belangrijkste doelgroepen van het kantoor:

  1. De interne specialist; Bijvoorbeeld een HR manager, IT manager of bedrijfsjurist
  2. De generalist; Bijvoorbeeld een ondernemer of projectontwikkelaar

Per doelgroep werkten we persona’s uit: we onderzochten wie deze mensen zijn, welke uitdagingen ze hebben in hun dagelijks werk en waarom en hoe ze bij de website van De Clercq terechtkomen. Wat is hun customer journey (klantreis)? Wat zijn hun behoeften en welke kansen bieden die?

Het voortraject was erg waardevol. Het strategisch model van Netvlies verplicht je weer even uitgebreid stil te staan bij de kantoorstrategie. Ook de gemaakte persona’s waren een eye opener. Niet alleen voor de website maar ook voor onze kantoorstrategie in het algemeen.

Shirley Groen, Facilitair manager en verantwoordelijk voor Marketing

Na de ontwikkeling van de strategie en het concept, hielp Netvlies De Clercq meezoeken naar een goede fotograaf. Er werd een fotoserie geschoten waarbij de specialisten van De Clercq centraal stonden; een serie die óók meteen opgenomen kon worden in de – tevens door Netvlies gemaakte – bedrijfspresentatie. Zo leverden we een mooi totaalpakket waarmee De Clercq jarenlang vooruit kan.

DeClercq specialisme

Iedere sectie kan zichzelf optimaal presenteren aan (potentiële) cliënten, waarbij er ook rekening gehouden is met verschillende wensen per sectie.

Het resultaat

De mogelijkheden van de nieuwe website

In een kleine 3 maanden werkte Netvlies aan de strategie, het concept en de ontwikkeling van de nieuwe website. Dit heeft De Clercq de volgende nieuwe mogelijkheden opgeleverd:

  • De nieuwe website bevestigt de autoriteit van het kantoor binnen de 4 eerder genoemde specialismen. Ook kan middels de website, ontwikkeld in open source Content Management Systeem (CMS) systeem WordPress, contact gelegd worden met relevante doelgroepen. Iedere advocaat heeft toegang tot het CMS.
  • Een goede website genereert uit zichzelf geen leads. Daarom is het belangrijk om actief kennis te delen aan de hand van blogs, whitepapers, evenementen en webinars. Voor een vliegende start heeft Netvlies ruim 30 De Clercq-advocaten een workshop ‘content marketing voor de advocatuur’ gegeven. Deze workshop bestond uit een theoretisch deel én uit het bedenken van goede content, aansluitend bij ieders specialisme en doelgroep.
  • Om top of mind te blijven bij haar doelgroepen deelt de Clercq regelmatig relevant nieuws via gepersonaliseerde e-mailmarketing.

Resultaten van een jarenlang partnership

De website en strategie vormde de basis voor een jarenlang partnership. We ondersteunen bij online marketing activiteiten, zoals content marketing en het geven van webinars, spotten proactief nieuwe (online marketing) kansen en zijn sparringpartner voor de inzet van nieuwe tools die bijdragen aan de strategie. En met succes: op dit moment is 16% van de nieuwe cliënten aantoonbaar te danken aan haar content marketing activiteiten.

Een website – hoe goed hij ook is – genereert uit zichzelf geen leads. Doordat Netvlies ons na lancering van de website goed ondersteunt met content marketing, zijn we inmiddels zeer goed in staat onze doelgroep aan te trekken met blogs, webinars en andere content die perfect aansluit op de vragen die zij hebben. En met succes. Maar liefst 16% van onze nieuwe cliënten hebben we inmiddels aantoonbaar te danken aan de website en online marketing.

Natascha van Duuren, Managing Partner bij De Clercq Advocaten Notariaat

Netvlies en de advocatuur 

Netvlies werkt regelmatig voor grote advocatenkantoren en voor kleine, gerenommeerde nichespelers. Dit vindt zijn oorsprong in 2002, het jaar waarin Netvlies de website van SOLV mocht maken – destijds het eerste advocatenkantoor in Nederland met een corporate weblog. SOLV begreep al snel dat het delen van kennis een uitstekend middel is voor branding, lead generatie en lead nurturing. In de jaren daarna mochten we onder meer NautaDutilh, Van Benthem & Keulen, Lexence, bureau Brandeis, Delissen Martens en La Gro Geelkerken Advocaten toevoegen aan ons klantenbestand. Tevens werken we voor merkenbureau’s Knijff en Merk-Echt. Momenteel wordt hard gewerkt aan een online strategie en nieuwe websites van een groot en een middelgroot advocatenkantoor.

Ook met ons dochterbedrijf Armarium, een online dienst voor onder meer termijnbewaking voor advocatenkantoren, helpen we op dit moment meer dan 30 advocatenkantoren, waaronder launching customers Clifford Chance, Baker & McKenzie, Poelmann van den Broek, Simmons & Simmons, Boekel en Kennedy Van der Laan.

Wat je merkt bij Netvlies, is dat ze echt van hun vak houden. Ze werken écht met je samen en gaan – net als wij in ons vak – altijd voor het beste resultaat.

Natascha van Duuren, Managing Partner bij De Clercq Advocaten Notariaat