Internationaal serviceportal biedt afnemers meer bestelgemak

Internationaal serviceportal biedt afnemers meer bestelgemak

  • Duizenden spare parts snel en eenvoudig online beschikbaar
  • Zoeken en bestellen op basis van voertuiggegevens
  • Versnelde internationale uitrol

Het verhaal

Geavanceerd online wagenparkbeheer

De Terberg RosRoca Group (Terberg) is de milieudivisie van de Royal Terberg Group, een 150 jaar jong en dynamisch familiebedrijf dat innovatieve oplossingen ontwikkelt voor de afval- en recyclingsector. Het brede productportfolio omvat onder meer afvalinzamelingsvoertuigen, containerbeladingssystemen, vrachtwagenchassis en containerweging- en identificatiesystemen. Terberg heeft ruim 2.500 medewerkers, vestigingen in acht Europese landen en de VS en een uitgebreid wereldwijd distributienetwerk.

Om het service- en bestelproces van spare parts voor dealers en eindgebruikers efficiënter te laten verlopen, ontwikkelden we in samenwerking met Terberg een geavanceerd internationaal serviceportal voor beladingsystemen. Via dit portal kunnen afnemers snel en eenvoudig elk beschikbaar onderdeel voor elk voertuig uit de eigen vloot vinden, selecteren en bestellen.

Collega's

De uitdaging

Efficiënt navigeren door duizenden spare parts

Door de jaren heen hebben veel klanten van Terberg voertuigen met verschillende beladingssystemen aangeschaft. De onderhoudsbehoeften en specificaties van (reserve)onderdelen – soms honderden items per systeem – kunnen hierdoor per voertuig sterk afwijken. Dit maakte het vinden van de juiste onderdelen binnen het zeer omvangrijk productaanbod per definitie al complex. Daar kwam nog bij dat het orderproces van Terberg – zeker naar de huidige normen – niet efficiënt was: communicatie en bestellingen verliepen doorgaans per mail of telefonisch van eindklant via dealer naar Terberg en weer terug. Mede hierdoor ondervond Terberg concurrentie van diverse online aanbieders, die populaire niet-gepatenteerde (reserve)onderdelen laten kopiëren en via hun webshops beschikbaar maken. Terberg wilde daarom voor haar dealers en hun klanten een webshop lanceren waar afnemers snel en eenvoudig spare parts voor al hun voertuigen kunnen vinden, selecteren en bestellen.

Voorsprong nemen door optimaal bestelgemak

De webshop die Terberg aanvankelijk voor ogen had, zou in feite dezelfde gebruikerservaring bieden als concurrerende online aanbieders. Door in de strategiefase uit te zoomen op de initiële behoefte en samen de business uitdagingen van Terberg te analyseren, kwamen we uiteindelijk tot een veel betere propositie: een toekomstbestendig serviceportal waarmee Terberg écht voorsprong kan nemen. Tijdens deze strategische workshops hebben we samen bovendien goede ideeën bedacht voor de toekomst.

Terberg applicatie

Door de koppeling met ERP, krijgen afnemers die inloggen hun eigen wagenpark met per voertuig de relevante spare parts. Deze kunnen meteen besteld worden. Deze manier van werken scheelt ontzettend veel tijd in zowel het zoeken van de juiste onderdelen als verwerken van bestellingen. 

Het proces

Co-creëren en Agile werken op afstand

1. Inzichten verwerven en draagkracht creëren

Om tot een breed gedragen oplossing te komen, hebben we diverse workshops gehouden om te kunnen sparren met stakeholders uit alle geledingen van de Terberg-organisatie: management, sales, logistics, after sales, spare parts, dealers en IT. Deze sessies leverden waardevolle informatie op over de ambities van Terberg en de impact ervan op de functie van het serviceportal, nu én in de toekomst.

2. Richting geven met een goede roadmap

In co-creatie met het team van Terberg hebben we vervolgens vanuit de belangrijkste persona’s binnen de doelgroep een volledige customer journey opgesteld. Dit bood houvast tijdens de exploratie en realisatie van het onderscheidende next-level serviceplatform dat we voor ogen hadden. De roadmap die hieruit volgde, leverde binnen Terberg veel enthousiasme en draagvlak op.

3. Scrummen op afstand

Zoals gebruikelijk hebben we het project volgens de Scrum-methodiek uitgevoerd. De manier waarop was echter volkomen nieuw: vanwege de coronamaatregelen moesten we plotseling namelijk volledig  op afstand gaan werken. En dat ging verrassend goedBenieuwd? Lees dan Mark zijn blog over digitaal samenwerken maar eens!.

Doordat vanuit Terberg niet één, maar twee product owners deel uitmaakten van het Scrumteam waren zowel business als IT goed vertegenwoordigd. Om de job overzichtelijk te houden, zijn we begonnen met één productgroep (Beladingssystemen – 200 à 300 spare parts per voertuig) en twee landen (Nederland en België). Hiervoor hebben we een koppeling gemaakt met het ERP-systeem (Microsoft Dynamics AX), zodat onderdelen kunnen worden gevonden, geselecteerd en besteld.

4. Binnen een week een geteste oplossing

De grootste uitdaging voor afnemers – het vinden van het juiste onderdeel in de webshop – hebben we getackeld door middel van een Design Sprint. Het grote voordeel van zo’n Design Sprint is dat je hiermee binnen één week de eerste inzichten en ideeën vertaalt naar een volledig werkend en bij de doelgroep getest prototype. In dit geval bouwden we een HTML-based prototype waarin eindgebruikers op basis van hun eigen wagenpark en beladingssysteem snel het juiste onderdeel konden vinden.

Wat ik prettig vind aan Scrum, is dat er aan het eind van elke sprint een werkend deelproduct moet zijn. Dit maakt een project – hoe groot en complex ook – erg overzichtelijk. Doordat iedereen vooraf weet wat een sprint moet opleveren, worden de verwachtingen goed gemanaged. Dankzij Scrum zijn we bovendien binnen budget gebleven en hebben we een bijzonder goed werkend eindproduct!

Anthony Lekkerkerker, Manager Supply Chain bij Terberg

5. Stap voor stap naar een goed resultaat

Op basis van de ervaringen uit gebruikerstests hebben we in nauwe samenwerking met Terberg in een aantal sprints toegewerkt naar de ideale e-business oplossing. Met het ‘Single Page ApplicationDit houdt in dat je alle handelingen binnen één pagina kunt uitvoeren, waardoor het bestellen sneller en makkelijker is’-principe als uitgangspunt werkt het productoverzicht supersnel! Filters reageren bovendien direct omdat de pagina niet steeds opnieuw hoeft te worden ingeladen. Al met al is het serviceportal heel laagdrempelig en gebruiksvriendelijk geworden.

Technische controle

Belangrijke webapplicaties en e-commerce platformen van onze klanten, zoals deze service portal van Terberg, worden door onze Business Continuity cel continu gemonitord, zodat eventuele problemen direct gesignaleerd worden en we meteen kunnen ingrijpen (eventueel ook buiten kantooruren). Hierbij monitoren we ook externe afhankelijkheden die van belang zijn voor de goede werking, bijvoorbeeld in dit geval of de koppeling met het ERP systeem goed werkt. 

Het resultaat

Snelle service, tevreden klanten

Het nieuwe serviceportal heeft veel positieve feedback opgeleverd, zowel vanuit de Terberg-organisatie zelf als vanuit dealers en eindgebruikers. Het management van Terberg heeft daarom besloten om het portal versneld uit te rollen naar Duitsland, Groot-Brittannië en Frankrijk. Het serviceportal vormt bovendien een solide fundament voor het realiseren van de online ambities van Terberg.

Bij Netvlies werken échte specialisten die ons helpen voorsprong te nemen. Ze verdiepen zich in onze business, stellen de juiste vragen en voeden ons met nieuwe ideeën. Dit heeft ons een goed werkend eindproduct opgeleverd waarop we de komende jaren samen kunnen doorbouwen.

Anthony Lekkerkerker, Manager Supply Chain bij Terberg

Netvlies is betrokken, duidelijk en realistisch en weet een grote mate van betrokkenheid te creëren door mensen samen te brengen en kritische vragen te stellen. Onze organisatie is écht in beweging gekomen.

Martijn Quaedvlieg, Digital Process Engineer bij Terberg