Op 13 december verscheen het interview dat collega Sven de Bie had voor Emerce. Hierin geeft hij zijn mening over zijn specialisme; Search Engine Optimization (SEO) ofwel 'zoekmachine optimalisatie' en deelt hij zijn visie voor de toekomst in zijn vakgebied. Eén van de belangrijkste conclusies in het interview is dat de tijd voorbij is waarin cowboys de algoritmes van Google wisten te manipuleren voor korte termijn gewin. Sven geeft aan dat zoekmachines steeds slimmer worden en daarin ook veel intensiever de context van bijvoorbeeld een website of een zoekwoord meenemen. Wanneer de regels op een verkeerde manier gebruikt worden, wordt je daarvoor gestraft en kom je lager in de zoekresultaten terecht.
Cowboys delven het onderspit
Verder gaat Sven in op de technische aspecten van zijn vakgebied waarin hij voorziet dat microdata een steeds belangrijkere plek in zal gaan nemen. Dit is goed nieuws voor de specialisten omdat zij hiermee hun toegevoegde waarde nog nadrukkelijker in de praktijk kunnen brengen. Uiteindelijk sluit Sven in het interview af met zijn visie op SEO voor de komende jaren. Daarbij zullen niet alleen sec de zoekwoorden en zoekresultaten van belang zijn, maar veel meer de relevante context daaromheen. En daarbij zal eerlijkheid en expertise beloond worden en zullen cowboys die gaan voor korte termijn gewin het onderspit delven.
Lees het hele artikel hier.