strategische sessie

Strategische aanpak maakt Motion10 klaar voor de toekomst

IT dienstverlener Motion10 heeft een mooie groeiambitie: ze willen de komende jaren een groei doormaken van 100 naar 250 mensen. Om dit te realiseren hielp Netvlies het bedrijf in 3 maanden tijd aan een nieuwe online strategie en website. Die moeten ervoor zorgen dat ze bij hun belangrijkste doelgroepen top of mind komen én blijven. In dit blog vertel ik je alles over de aanleiding, de aanpak en het resultaat van dit project.  

Onderscheidende aanpak

IT dienstverlener Motion10 helpt o.a. logistieke organisaties  en woningcorporaties om beter, slimmer en efficiënter te werken zodat ze kunnen groeien, veranderen of innoveren. Dit doen ze vanuit een inspirerend kantoor in de top van het door Koolhaas ontworpen gebouw De Rotterdam. Met hun oude website was Motion10 niet erg gelukkig. Hij was gebaseerd op verouderde technologie en bleek zeer beperkt in haar beheermogelijkheden. Het updaten van content was tijdrovend en het koppelen met andere interne systemen lastig. Ook de interface voldeed niet meer aan de moderne eisen. De website sloot, kortom, niet aan bij het niveau waarop Motion10 zich momenteel presenteert op evenementen en via mailings, video’s en andere marketingkanalen.

We waren niet op zoek naar een designer of bouwer, maar naar een partij die ons digitaal weer voorop zou kunnen laten lopen: een strategisch business partner dus. Daarbij wilden we geen bedrijf met meer dan 100 man personeel, maar een middelgroot bureau waarvoor wij zelf ook een interessante klant zouden zijn. Na een pitch met 4 partijen was duidelijk dat Netvlies de beste match was. De jarenlange ervaring met projectmethodiek Scrum sloot goed aan, de open cultuur lijkt op de onze en Netvlies was onderscheidend in haar strategische aanpak en visie op digital marketing.

Marcia Moestoredjo, Marketing Manager Motion10  

Strategisch opwarmen

Netvlies startte het project met een aantal strategische sessies met het management team en de marketeers van Motion10. Tijdens deze sessie gingen we uitgebreid in op:

  • De bedrijfsdoelen en online doelen van Motion10
  • De doelgroepen en hun buyer journey
  • De oplossingen, proposities en markten
  • Inspirerende voorbeelden uit de markt
  • Trends, kansen en oplossingsrichtingen, gericht op de B2B leadgeneratie en contentmarketing

Netvlies vroeg tijdens de strategische sessies goed door en hielp ons te focussen op de juiste doelgroepen en doelen. Ze hadden zich erg goed voorbereid en het werd snel duidelijk dat ze veel ervaring hebben met hun model voor online strategie. Deze aanpak heeft ons geholpen knopen door te hakken, op één lijn te komen en op een gestructureerde manier een strategie en roadmap te maken voor de nieuwe website en online campagnes.

Marcia Moestoredjo, Marketing Manager Motion10

 

Scrum voor een vliegende start

Vervolgens werd de website ontwikkeld volgens projectmethodiek Scrum. Marcia (marketing manager) en Erwin (copywriter) - de projectverantwoordelijken vanuit Motion10 – maakten 2-3 dagen per week deel uit van het projectteam op het kantoor van Netvlies. Omdat zij voor het eerst werkten met Scrum, werden ze vooraf goed ingelicht over de spelregels en over de verwachtingen die we daarbij van elkaar mochten hebben. Natuurlijk werd ook het hele projectteam voor aanvang intensief voorgelicht over Motion10, haar doelgroepen én haar doelen. Zo konden we een vliegende start maken.

Ik vond werken met Scrum spannend. Je legt alleen hoofdlijnen vast: levert het dan toch een wenselijk resultaat op? Gelukkig werd duidelijk dat Netvlies veel ervaring heeft. Ze namen ons goed mee en het pakte geweldig uit. Zo konden we tijdens de ontwikkeling meebeslissen over de detailinvulling van belangrijke onderdelen zoals de casepagina’s en de kennisbank. Dat bood de mogelijkheid om meteen te schakelen bij voortschrijdend inzicht waardoor er geen tijd gestoken werd in onnodige zaken. Dit leverde vooral aan het eind van het proces enorme tijdswinst op, waardoor de site vrijwel direct na oplevering gelanceerd kon worden.

Marcia Moestoredjo, Marketing Manager Motion10

strategische aanpak - sessies strategische aanpak - sessies

 

Klaar voor de toekomst

De nieuwe website werd ontwikkeld op basis van WordPress en is gericht op het genereren van kwalitatieve leads. Hiertoe wordt de website nu bij bezoek deels gepersonaliseerd. Wordt de website bekeken door iemand uit de logistieke sector? Dan wordt er andere content getoond dan bij iemand uit de bouw of van een woningcorporatie. Dit maakt de website zo relevant mogelijk voor iedere bezoeker. Bovendien wordt zo de basis gelegd voor 1-op-1 marketing en marketing automation, waarvoor komend jaar stappen worden gezet. Motion10 heeft ontzettend veel content in huis (blogs, whitepapers, video’s) – en mede dankzij de content workshops van Netvlies komt er in de toekomst nog meer goede content aan. Er is daarom veel tijd gestoken in een kennisbank. Motion10 bedient verschillende branches die allemaal op hun eigen manier oriënteren naar de ontwikkelingen op IT-gebied. De website en content marketing strategie zijn hierbij afgestemd op de behoeften en het gedrag van de verschillende doelgroepen. Zo maken we bijvoorbeeld gebruik van landingspagina's voor elke branche en elk onderwerp. Ook wordt belangrijke content middels liquid content aangepast aan het profiel en gedrag van de bezoeker.

Voor meetbare resultaten zoals gegenereerde leads is het zo kort na lancering nog te vroeg. Maar de eerste reacties van medewerkers, klanten en onze Raad van Commissarissen zijn erg enthousiast. We geloven allemaal dat we de juiste weg zijn ingeslagen en we passen de strategische aanpak van Netvlies inmiddels ook intern toe binnen onze organisatie. In een kleine 3 maanden hebben we binnen budget een fantastische nieuwe site ontwikkeld waarmee we klaar zijn voor de toekomst. We zijn dan ook blij dat we met Netvlies voor een strategisch partner gekozen hebben en kunnen het bureau van harte aanbevelen.

Marcia Moestoredjo, Marketing Manager Motion10

strategische aanpak - motion10 website