
Remarketing Lists for Search Ads: Hoe moet je het gebruiken?
Remarketing Lists for Search Ads (RLSA’s) zijn recentelijk door Google toegevoegd als tool om via AdWords de bezoekers van je website door middel van search advertenties opnieuw aan te spreken.
RLSA’s leiden doorgaans tot hogere conversieratio’s tegen lagere CPA’s. Al langer was remarketing voor display advertenties bekend. Remarketing met display advertenties is een goede manier om mensen die al bekend zijn met een bepaalde website nogmaals te ‘herinneren’ aan jou merk of product door middel van een opvallende banner. Eind juni 2013 heeft Google een nieuwe vorm van remarketing geïntroduceerd: Remarketing Lists for Search Ads (RLSA’s). In het kort, dit biedt goede mogelijkheden om personen die al bekend zijn met jou website nogmaals aan te spreken, ditmaal via search advertenties. De afgelopen maanden heb ik geëxperimenteerd met RLSA en middels deze blog wil ik mijn ervaringen en conclusies delen. Mijn experimenten en dit artikel zijn gebaseerd op een artikel van Searchengineland.
Wat zijn Remarketing Lists for Search Ads?
RLSA campagnes maken gebruik van remarketinglijsten om bezoekers via het zoeknetwerk te retargeten. Dit houdt in dat je, wanneer iemand op jouw website is geweest, RLSA in kan zetten om door middel van een aparte strategie deze bezoekers te retargeten op Google.nl en andere zoekpartners. Een voorbeeld: een bezoeker komt via verschillende wegen op netvlies.valet terecht, denk hierbij aan o.a. niet betaald en betaald zoekverkeer, display advertenties, direct of via een nieuwsbrief. Vervolgens wordt deze persoon op een remarketinglijst geplaatst samen met andere personen die netvlies.valet bezocht hebben. Deze remarketinglijst moet minimaal 500 bezoekers verzameld hebben voordat hij ingezet kan worden in een RLSA campagne. Deze remarketinglijst kan vervolgens ingezet worden om via een andere strategie mensen aan te spreken die al bekend zijn met de website netvlies.valet. Deze doelgroep vereist een andere aanpak, gezien deze mensen al bekend zijn met de website van Netvlies en niet zomaar nog eens gaan klikken.Verschillende Remarketing Lists for Search Ads-strategieën
Er zijn drie manieren waarop je gebruik kan maken van RLSA’s. Google noemt deze de ‘3 levers’.- Specifiekere advertentieteksten (Tailored ad text)
- Geoptimaliseerde biedingen (Optimized Bids)
- Bredere zoektermen (Broaden Keywords)
- In 66% van de gevallen heb je hogere conversieratio’s
- Betere CPA’s in 77% van alle gevallen
- Totale conversie ratio verbetert met 5,88%
- Over het algemeen blijkt de derde optie (bredere zoektermen) het minst goed te werken