Afgelopen week ontvingen we de bevestiging dat Netvlies is genomineerd voor de FD Gazellen Awards 2013. Daarmee behoren we officieel tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland en daarop zijn we uiteraard zo trots als een aap!
De FD Gazellen Awards – een initiatief van Het Financieele Dagblad – worden dit jaar voor de tiende keer in successie toegekend aan Nederlandse bedrijven die een onafgebroken omzetgroei van minimaal 20% over een periode van drie jaar hebben laten zien. Daarnaast gelden er diverse andere criteria, waaronder financiële gezondheid en winstgevendheid. Netvlies behoort hiermee tot de snelst groeiende bedrijven van Nederland, en mag zichzelf FD Gazelle 2013 noemen. In de gouden jaren die achter ons liggen was het misschien nog niet eens zo moeilijk om op al die criteria voldoendes te scoren. Maar zet je zo’n prestatie neer onder de huidige economische omstandigheden, dan denk ik dat je toch iets écht heel goed doet.
Alles draait om partnerships
Hoewel we ruimschoots aan het belangrijke groeicriterium van de FD Gazellen Awards voldoen, is groei voor Netvlies nooit een doel op zich geweest. In tegendeel: groei is wat ons betreft ‘slechts’ het logische (en aangename) gevolg van het streven om – gedreven door hartstocht, vakmanschap en resultaat – partnerships met onze opdrachtgevers aan te gaan om voor én met hen sterke producten te bedenken, op te leveren en te optimaliseren. Dankzij onze focus op partnerships in plaats van op ‘snelle’ projecten haalden we de afgelopen jaren meer dan 70% van onze omzet uit bestaande relaties. Een betere bevestiging van onze rol als strategisch online partner kan ik me niet wensen.
Sociale innovatie levert resultaat op
Ook het feit dat Netvlies vorig jaar het sociale innovatie-pad is ingeslagen, heeft zeker bijgedragen aan onze gezonde groei. Sociale innovatie betekent dat we de competenties en talenten van onze medewerkers optimaal benutten door vooral te sturen op output. We geven ze daarom erg veel vrijheid en verantwoordelijkheid, en belonen ze op basis van hun meerwaarde en hun bijdrage aan het succes van Netvlies. Als gevolg daarvan zijn ze gemotiveerder dan ooit om het beste aan Netvlies en aan onze opdrachtgevers te geven. Deze nieuwe werkwijze leverde ons eind 2012 bovendien de titel ‘Slimste bedrijf van Nederland’ op. Daar deden we het niet voor, maar het was wél een bevestiging van onze keuze.
New business
Nu hoor ik u denken: ‘Allemaal leuk een aardig, maar voor groei heb je toch (vooral) nieuwe klanten nodig?’ En daar heeft u gelijk in. Naast bovengenoemde aspecten besteden we daarom absoluut ook de nodige tijd en aandacht aan new business. We weten dan ook regelmatig mooie nieuwe opdrachtgevers ervan te overtuigen om met Netvlies in zee te gaan. Dat begint meestal met één project. Aan ons de uitdaging om onze meerwaarde als online business partner te laten zien en ook met hén een lange-termijnrelatie op te bouwen. Want zo’n Gazellen-nominatie… Tja, die willen we volgend jaar wel wéér in de wacht slepen!